StoryEditor

X-factor na Slovensku. Vozili sme sa na aute snov

25.10.2012, 00:00
V prečo nie?! sme otestovali nový Cadillac Escalade. Takto jazdí nový nablýskaný hybrid.

Si pravý zaoblený Američan so zlatými Raybanmi na očiach? Nosíš biele Reeboky k tmavému páskovanému obleku, alebo šiltovku nabok a snehové reťaze na krku? Tak či onak... z Escalade budeš nadšený!
Našťastie, luxusom natrieskaný Cadillac obutý v obrovských naleštených kolesách, akoby vystrihnutý z čierneho raperského klipu, nesklame ani náročného a prísneho Európana. A takým Juraj Urbánek zo slovenskej divízie Castrolu určite je.



12 litrov v meste?
„Typicky americká blahosklonná ignorácia je preč. Cadillac Escalade Hybrid je šibalsky prešpekulovaná hromada kompromisov s odkazom na honosné americké dedičstvo, no s moderným zameraním na globálne mysliaceho zákazníka,“ konštatuje Juraj, ktorý si „EsKládu“ poriadne naštudoval a naložil jej pár stoviek kilometrov. Má totiž stále osem valcov – to proste Američan neodpúšťa, no vtipne ich za jazdy vypína, čo Európan oceňuje. Pri konštantnej jazde sa informácia na budíkoch odrazu zmení z V8 na V4 a vy sa veziete za temer polovičné náklady ťahaný úplne bežným európskym štvorvalcom. Rovnako sa z pažravej tučnej štvorkolky premení na nenáročný zadný náhon, a keď k tomu prirátame rozbeh trojtonového atléta čisto na elektrický pohon, dostaneme sa na neuveriteľných 12 litrov benzínu v mestskom režime!  „Čože, 12 litrov?! Na osemvalcový, šesťlitrový, sedemmiestny, trojtonový bombardér v Bratislave“?!  úprimne žasne náš testovací pilot.



ECO budík
Dáme v dlhých šatách pomôže nastúpiť elektricky sa vysúvajúci schodík, ktorý sa po rozjazde elegantne zasunie do podvozku. Za jazdy vás príjemne prekvapí kvalitný audio systém, inteligentný palubný počítač a obrazovka, o akú sme sa kedysi so sestrou v detskej izbe bili, v domnení, že tak má vyzerať slušný televízor... „Osobitnú pozornosť si zaslúži nenápadný, no úžasný budík s jednoduchým zeleným políčkom a ručičkou s nápisom ECO. Nezaťažuje vás zbytočnými informáciami, či idete na elektriku, či dobíjate, či točíte benzínový motor málo či veľa. Proste len ukáže, držte sa v tomto zelenom políčku a všetky výchylky budú stáť viac peňazí. Čo viac potrebujem vedieť?,“ racionálne sa pýta Juraj Urbánek. 

Špecialitkou, typickou pre veľké GM vozy je elektricky ovládaná nastaviteľná pedálová skupina. Vyhrievané a klimatizované sedačky, chladený držiak na nápoje, vyspelý multimediálny systém vzadu, diaľkové ovládanie štartovania vozidla za účelom predhriatia či vychladenia kabíny, elektrické diaľkové otváranie a zatváranie obrovského kufra, či vyhrievaný volant, sú už len detaily dotvárajúce kolorit úspechu, ktorý k tomuto neprehliadnuteľnému symbolu americkej sily podvedome patrí.

Keď sa derú gumy
„Možno by som čakal pevnejšie bočné vedenie sedačiek, možno tvrdší podvozok, hádam aj športovejšie brzdy“, zamýšľa sa dlhoročný Audi odchovanec Urbánek. „No fakt je v tom, že toto auto je skôr ladené rodinne či úžitkovo, má kufor, kde sa zbalí 7 ľudí na cestu okolo sveta vrátane batožiny mojej priateľky, a to už je slušný parameter,“ nadchýna sa s úsmevom. Napriek tomu spolu konštatujeme, že podvozok nie je klasický americký tuhý rebrinák, ale sofistikované viacbodové nezávislé zavesenie, s vyspelými adaptívnymi tlmičmi, čo v kombinácii s obrovskými 22“ kolesami a nízkym profilom gúm vysvetľuje, prečo sa nám „EsKládu“ nepodarilo zásadne vyviesť zo stopy, ani keď sa mi telefón rozbil o bočné okno a gumy kvílili „Osudovú“.

Za dve eurá
Návšteva seneckej autoumyvárne sa niesla v duchu očakávania dobrodružstva. Zasmiali sme sa čoskoro, keď nás dvaja aktívni „čističi“ navigovali do linky každý zo svojho pohľadu tak, že sme kľučkovali ako pod nepriateľskou paľbou a v rámci predumytia nám boli z nárazníku za dve eurá odstránené neexistujúce muchy a blato. So sklopenými spätnými zrkadlami sme sa aj na staršiu linku nakoniec dostali a Cadík sa pekne osprchoval. Vedľa čakajúci mladík si vonku sušil gumené koberce z Oktávky, pričom zažartoval, že nám ich vytiahol z auta a umyl. Nič netušiaci Urbánek ich však omylom naozaj naložil do Escalade a v dobrej nálade sme odišli. Rohože sú v redakcii, mladík s Oktávkou, ozvi sa...



Čo by mohlo byť dokonalejšie:
- Nastupovanie do voza až do zadného radu sedačiek je trošku menej pohodlné
- Na také veľké vozidlo by mohlo byť pre zadnú posádku o niečo viac miesta na hlavu
- Prevodová páka pripomína rozmermi kormidlo z Titanicu. Tak aj dopadol...
- Analógové hodinky by sa mohli tváriť menej „fashion“ a viac ukazovať zreteľný čas
- Mladík s Oktávkou si mohol kúpiť drahšie a väčšie rohože, tieto sa nám nehodia

Záverečný verdikt: Cadillac Escalade začal svoju neistú SUV kariéru v roku 2001, ako odveta na Fordov obludný Lincoln Navigator. Pomerne vysokou cenou a nepresvedčivými dynamickými výkonmi sa stal málo predávaným, avšak stále rešpektovaným luxusným doplnkom amerických rodín. Neskorší šikovný ťah materského General Motorsu, využívajúci spoločnú platformu niekoľkých pickupov, SUV, a dokonca Hummera II., zvýšil predaj a posilnil identitu značky. Nástupom Hybridu sa však nenásytný predátor Escalade zmenil na prítulného, nenáročného, no spoľahlivého hrošíka a nekompromisne zatrúbil do útoku o naše peňaženky. No robí to naozaj dobre a my mu držíme palce!

 

 

 

 
Viac biznis príbehov, exkluzívnych rozhovorov a reportáží nájdete
v 60-stranovom magazíne prečo nie?!, ktorý je dnes vložený ako darček v HN.
01 - Modified: 2004-09-19 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Devízové rezervy vzrástli o 30 miliónov dolárov 02 - Modified: 2004-09-19 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Spotrebiteľská dôvera v USA v septembri klesla 03 - Modified: 2004-09-19 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: SAX atakoval maximá
menuLevel = 2, menuRoute = style/preco-nie, menuAlias = preco-nie, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
27. apríl 2024 18:25