Najmodernejšie elektrické auto na svete má za sebou príbeh silného muža, ktorý ho stvoril. Za všetkým je totiž Elon Musk. Muž, ktorý sa narodil v Južnej Afrike a ešte v sedemnástich rokoch odišiel do Kanady. Na pohľad obyčajný človek, no v skutočnosti je už dnes považovaný za veľkého vizionára. A šliape na päty stvoriteľovi Apple, Stevovi Jobsovi.
Elo Musk v Tesla Model S. Snímka: archív
Musk sa neriadi len filozofiou, v ktorej rozhodujú peniaze. On chce zmeniť ľudstvo. Zdá sa vám to patetické? Tu je pár dôkazov: už v roku 1999 bol priekopníkom v elektronických platbách na internete. Jeho spoločnosť X.com stvorila svetoznámy PayPal. Takisto založil spoločnosť SpaceX, ktorá ako jediná dnes dokáže doviezť na Medzinárodnú kozmickú stanicu ISS náklad. To aktuálne nedokáže ani NASA.
Čítajte aj: Teslu sme otestovali. Pozrite si video
Navyše jeho veľkým snom je kolonizovať Mars, kde chce postupne priviezť až 80-tisíc ľudí. V roku 2018 chystá prvý let. A áno, zase mu nikto neverí.
Jemu to však neprekáža. SpaceX je tak prakticky najambicióznejší projekt, ktorý má podľa jeho slov slúžiť najmä ľudstvu.
Keď v začiatkoch prišiel do Ruska kupovať raketové motory a domáci zistili, čo je zač (milionár), chceli od neho mnohonásobne vyššiu cenu. Na to im povedal, že si ich radšej postaví doma v garáži. Vtedy ho vysmiali a dnes? Môže ďakovať Rusom dvakrát. Za to, že ho na prvýkrát chceli „obtiahnuť“ o peniaze, na margo čoho má teraz vlastné raketové motory. A druhýkrát za to, že Rusi aktuálne, kvôli novým sankciám, nechcú predať Američanom žiadne motory do rakiet, ktoré im nosia družice na obežnú drahú. Vláda USA ich bude totiž kupovať od Muska.
Muž, ktorý šliape na päty Stevovi Jobsovi. Snímka: archív
Na začiatku bol zákon
Všetko sa to vlastne začalo ako náhoda. Musk si obľúbil elektromobily v Kalifornii v čase, keď po kontroverznom zákone musela každá automobilka popri obyčajných pohonoch priniesť aj alternatívny s nulovými emisiami. Miloval model EV1 od Generals Motors. No automobilky vedeli, že spoľahlivé elektromobily im nezarobia toľko ako obyčajné autá. Boli dostupné len na akési nájomné zmluvy.
Po schválení nových pravidiel a po vypršaní zmlúv boli všetky ešte funkčné a bezproblémové elektromobily odňaté a zošrotované. Pri odbere áut musela pre protesty majiteľov asistovať dokonca aj polícia. Auto už v roku 2000 dokázalo len na tento pohon prejsť okolo 200 kilometrov.
Ojazdené je drahšie
Nato sa Musk rozhodol, že musí sprevádzkovať vlastnú automobilku, Teslu pomenoval podľa známeho elektroinžiniera a vynálezcu Nikola Teslu. Pri jej zakladaní nechcel používať vodíkový pohon, pretože naň ešte nebol technicky pripravený a spaľovací bol podľa neho, naopak, už prežitok. Technológia pre výrobu elektromobilov bola preto jedinou cestou.
Tesla Motors vznikla v roku 2003 a jej prvým autom bol športiak Tesla Roadster, ktorý dosahoval dojazd takmer 400 kilometrov a poskytoval výkon 248 koní. Ešte v roku 2003 nikto neveril, že Tesla vôbec niečo vyprodukuje a za tri roky mala na trhu unikátny elektromobil, ktorý nemal konkurenciu.
Obsahoval lepšie batérie ako akýkoľvek iný elektromobil a pri vysokých rýchlostiach nestrácal výkon. Elon však chcel ukázať aj luxusný sedan, ktorý bude mať ešte lepšie parametre. Mal byť rýchly, bezpečný a batéria sa mala dobíjať expresne rýchlo.
Píše sa rok 2012 a to, čo sľúbil, vlastne dodržal. Tesla Model S ide na odbyt tak rýchlo, že ho automobilka nestíha predávať. Ak by ste si ho chceli kúpiť ihneď od majiteľa, ktorý ho už má, zaplatíte ešte viac ako za kúpu nového. Dopyt je taký vysoký, že ojazdené autá Tesly stoja viac než nové. Musk svoje peniaze stále točí a investuje, a práve preto sa pripravuje už tretí elektromobil s názvom Model X. Bude pre rodiny.
Peniaze na charitu? Radšej Muskovi
Elonovi Muskovi vďaka jeho úspechu leží svet pri nohách. Rojkovi, ktorý mení to zabehnuté, robia komplimenty aj ľudia ako Larry Page. Výkonný riaditeľ spoločnosť Google na konferencii TED vyhlásil, že by všetky svoje peniaze radšej dal jemu, než by ich daroval na charitu. Alebo počas Campus Party, na ktorej som bol v Londýne, šéfredaktor svetového časopisu Wired oznámil publiku, že je to nový Steve Jobs. Velikáni potrebujú neveriacich Tomášov. Poháňajú ich vpred.