Niektoré vznikli náhodou pri vyvíjaní úplne iných zlepšovákov. Iné vznikli zámerne, no málokto (okrem autorov) ich bral spočiatku vážne. Všetky sa však stali hitom a zarobili milióny. A viac či menej zmenili svet.
Príbeh 1: CROCSY
Najškaredšie a najmilovanejšie
Asi máloktorá súčasť oblečenia a obutia (možno ešte miniskuňa vo svojich prvopočiatkoch) tak veľmi rozdelila a rozdeľuje spoločnosť ako práve tieto gumené topánky. Módni návrhári ich zatracujú aj velebia, nosia ich všetci od sestier v nemocnici až po Michelle Obamovú a ich akcie sa obchodujú na burze. Čo vlastne stojí za fenoménom zvaným crocsy?
Z jachty do sveta
Ako mnoho úspešných výrobkov vznikli vlastne z praktickej potreby. Trojica kamarátov Scott Seamans, Lyndon „Duke" Hanson a George Boedecker jr. boli blázni do jachtingu. Zháňali nejaké vhodné obutie - ľahké a pevné zároveň, ktoré by sa nešmýkalo a na naleštenej palube nenechávalo šmuhy a zároveň odolalo agresívnej morskej vode. A keďže nič také nenašli, rozhodli sa vyrobiť si vlastné topánky. Čo na tom, že neboli práve najvzhľadnejšie - na mori sa na parádu až tak nehľadí. Z ich prvého modelu Beach sa v roku 2002 predalo 200 kusov, čo na závratnú kariéru rozhodne nevyzeralo. O dva roky neskôr však predstavili materiál Croslite zo špeciálne upraveného kaučuku, ktorý pôvodne vyvíjali na použitie v kúpeľoch. Okrem toho, že je odolný proti vode a baktériám sa pri nosení prispôsobuje nohe. A tak sa mohla začať púť crocsov miliónovými predajmi (napríklad o štyri roky boli tržby 239 miliónov dolárov, teda viac ako 172 miliónov eur).
Na túru v gumákoch? Žiadny problém
„Vyzerajú ako veľké gumené kopyto. Ako by ich niekto mohol brať vážne,“ pýtal sa módny konzultant Tim Gunn v časopise Time v roku 2007. No to už niekoľko mesiacov lámali rekordy v predaji. Podľa ich obdivovateľov vydržia všetko - od horúceho piesku či ostrého morského dna až po celodenné zodieranie na nohách tisícok zdravotníkov či servírok. A aj keď pri predstave vysokohorskej túry v crocsoch si asi zaťukáte na čelo, aj tú vraj utrpeli bez ujmy. Ako trvdí jeden z blogerov „v momente, keď si ich obujete, zabúdate na to, aké sú škaredé“. Je pravda, že priamoúmerne popularite narastali aj rady odporcov. Tak napríklad časopis Maxim im prisúdil šiestu priečku v rebríčku Najhoršie veci, ktoré sa v roku 2007 môžu stať mužovi. Alebo blog IHateCrocs.com, kde si môžete pozrieť rôzne spôsoby ničenia týchto topánok. Napriek ospevovaným zdraviu prospešným vlastnostiam ich napríklad svojho času zakázali v niektorých japonských obchodných centrách. Dôvod: niekoľko desiatok prípadov, keď (najmä drobné detské) crocsy spôsobili zranenia, pretože sa zdeformovali a zasekli v eskalátoroch.
George Bush aj newyorská burza
Napriek tomu všetkému sa stali miláčikom ľudí. Nielenže dnes nájdete celé série rôznych variácií (od „žabiek“ cez balerínky až po zateplené čižmy), ale samostatnou kategóriou sa stali takzvané Jibbitz, teda ozdoby, ktorými si ozvláštňujú klasické dierkované crocsy najmä deti. Len týchto plastových dekorácií sa v prvom roku výroby predalo za viac ako 20 miliónov dolárov (14,41 milióna eur). No a keď si ich v roku 2007 na verejnosti obul americký prezident George Bush (mimochodom s ponožkami, takže módni experti sa len za hlavu chytali) a o dva roky neskôr prvá dáma Michelle Obamová, bol ich úspešný osud definitívne spečatený. Dnes ich s obľubou nosia napríklad Brooke Shields, Liv Tyler, Jack Nicholson či Al Pacino. A už osem rokov sa ich akcie obchodujú na burze. Nuž, čo viac dodať - crocsom sa podaril dokonalý marketingový oxymoron - napriek krajne nevábnemu vzhľadu sa predávajú ako teplé párky. A ešte jedna perlička na záver, niektoré židovské komunity vraj svojim členom odporučili, aby počas sviatku Jom Kipur (v preklade Den očistenia, keď židia nesmú jesť a piť) nenosili crocsy. Dôvod? Na deň pokánia sú vraj príliš pohodlné.
SLOVAKSTORY: Novesta
Z gumákov hit módnych mól
|
Ďalšie módne „bláznovstvá“
Oddýchnite si ako pštros |
Čo len psom na očiach vidíš |
Deka s rukávmi |
Príbeh 2: MIKROVLNKA
Nová zbraň? Nie, mikrovlnka
Zariadenie, ktoré dnes nájdeme takmer v každej kuchyni, by možno nevzniklo nebyť maškrtnosti Američana Percyho Spencera. Ten pracoval ako inžinier v spoločnosti Raytheon Corporation, ktorá sa po skončení 2. svetovej vojny venovala vývoju radarových systémov. Radary počas vojny nadobudli významné postavenie, takže aj po jej skončení sa pokračovalo v ich neustálom zlepšovaní.
Percy Spencer pracoval akurát na projekte novej vákuovej trubice, pri ktorej experimentoval s rôznymi druhmi žiarenia vrátane mikrovlnného. Zistil však, že počas pokusov sa mu začala roztápať čokoládová tyčinka, ktorú mal vo vrecku. Zaujalo ho to, a tak skúsil dať do trubice kukuricu. Keď začala pukať, bolo mu jasné, že z tohto zbraň nebude.
300 kilogramov v kuchyni
No k mikrovlnke, akú dnes poznáme, to bola ešte veľmi ďaleká cesta. Spoločnosť Rayethon si dala Spencerov systém patentovať v Spojených štátoch a začala ho skúšať v jednej bostonskej reštaurácii. Prvýkrát sa na verejnosti prístroj na princípe mikrovlnnej úpravy jedla objavil v roku 1947. Veľká „skriňa“ s poetickým názvom Speedy Weeny (s „lákavým“ označením Radio Chef, teda rádiový šéfkuchár) stála na newyorskej stanici Grand Central Terminal a pripravila vám párok do hot dogu. O niečo neskôr ste si už mohli kúpiť prvú mikrovlnku. Teda v prípade, že ste mali zbytočných 50-tisíc dolárov a miesto v kuchyni na takmer dva metre vysokého 340-kilogramového drobca. Rayethon neskôr patent predal spoločnosti Tappan Stove, ktorej sa podarilo cenu skresať na zhruba 1 300 dolárov (čo však v roku 1955 bola stále dosť astronomická suma). Ani tak sa nepredávala. Zdalo sa, že mikrovlnka zostane len ďalším netradičným nápadom, na ktorý sa rýchlo zabudne. No o desať rokov do mikrovlnného biznisu vstúpila firma Amana a v roku 1967 predstavila prvý domáci model prijateľnejších rozmerov a s prijateľnejšou cenou (stála 495 dolárov). A kým začiatkom sedemdesiatych rokov malo v USA mikrovlnnú rúru len jedno percento domácností, v roku 1997 to už bolo 90 percent.
SLOVAKSTORY: Matuzalem
Molekula života made in Slovakia
|
Ďalšie potravinové „bláznovstvá“
Z odpadu pochúťka |
Konzervu otvoríš jedným prstom |
Fastfoodová svätá trojka Hrdinom druhého príbehu je Joseph Friedman a jeho dcéra. Raz si všimol, ako sa malé dievča v cukrárni jeho brata márne snaží vypiť svoj mliečny kokteil cez rovnú papierovú slamku, na ktorej koniec ledva dočiahla. Písal sa rok 1937 a Friedman urobil krátky proces - slamku rozdelil, jej časti spojil skrutkou, ktorú nahusto omotal hodvábnou niťou. Keď skrutku vybral, harmonika na slamke sa ohla a dieťa ľahko vypilo celý obsah. Friedman si otvoril továreň na ohýbané slamky a neskôr ju predal spoločnosti Maryland Cup Corporation, ktorá má dnes obrat okolo 500 miliónov dolárov ročne. |
Príbeh č. 3: WALKMAN
Kto by chcel behať po svete so slúchadlami na ušiach?
Počúvať hudbu, kdekoľvek sa pohneme, je dnes samozrejmosť, ktorú nepokladáme za nič výnimočné. A pritom to nie je až tak dávno, čo človeka za takýto nápad vysmiali. Ten človek sa volá Andreas Pavel a nápad sa volal Stereobelt, no všetci ho dnes poznáme skôr ako walkman. Pavel sa narodil v Nemecku, no ako malý sa s rodičmi presťahoval do Brazílie, kde jeho otec nastúpil do veľkej nadnárodnej spoločnosti. Mama – umelkyňa milovala hudbu, a tak bol celý byt plný vtedajších najmodernejších prehrávačov. Keď sa Andreas Pavel neskôr z turbulentnej Brazílie vrátil naspäť do Európy, neschádzala mu z hlavy jedna myšlienka. Ako zariadiť, aby človek mohol počúvať hudbu kdekoľvek a nemusel pri tom so sebou vláčiť celý magnetofón.
Prenosná hudba? Nebuďte smiešny
A tak vymyslel Stereobelt, prvý kazetový prehrávač, ktorý sa pohodlne zmestil do jednej ruky. Prvýkrát ho otestoval s priateľkou vo februári 1972 vo Švajčiarsku. „Bolo to v lese niekde pri St. Moritzi, “ spomínal neskôr. „Padal sneh, ja som stlačil gombík a v slúchadlách na ušiach sa nám ozvala hudba. Bol to úžasný pocit.“
Pavel bol presvedčený, že jeho vynález má pred sebou skvelú kariéru. Nechal si ho preto okrem Nemecka patentovať aj v Taliansku, USA, vo Veľkej Británii či v Japonsku. A potom ho začal ponúkať popredným audio spoločnostiam – Grundigu, Philipsu, Yamahe a ITT. No jedna za druhou ho odmietli. „Vysmiali ma, či si vraj myslím, že ľudia sú takí blázni, aby pobehovali po svete so slúchadlami na ušiach. A že je to len taká neužitočná hračka,“ spomína Pavel.
Šialenstvo menom walkman
Približne v tom čase niečo podobné vytvoril aj Japonec Nobutoši Kihara pre vtedajšieho predsedu spoločnosti Sony Akia Moritu, ktorý chcel počas častých dlhých letov počúvať operu. Nazvali ho walkman napriek tomu, že Morito tento názov nemal rád. Do reklamy však investovali už príliš veľa na to, aby sa názov menil. Čoskoro sa ukázalo, že to bol správny ťah. Z walkmanu sa stala senzácia najmä medzi mladými ľuďmi a Sony z jeho predaja začali plynúť veľmi slušné zisky (len za prvých päť rokov sa predalo viac ako 200 miliónov walkmanov). No to sa zmobilizoval aj Andreas Pavel, ktorý mal v podstate identické zariadenie patentované vo viacerých krajinách. Po viac ako dvadsaťročných sporoch medzi ním a Sony sa spoločnosť rozhodla vyplatiť mu niekoľkomiliónové náhrady.
Hoci pred štyrmi rokmi Sony oznámila koniec výroby kazetových prenosných prehrávačov, názov walkman zľudovel. A šialenstvo jemu podobné spustil až oveľa neskôr iPod z dielne Applu. No veľkou inšpiráciou pre Steva Jobsa bol práve walkman.
SLOVAKSTORY: Culcharge
„Nabíjačka“ na kľúčenke |
Ďalšie technické „bláznovstvá“:
Srdce nenahrá, ale naštartuje |
Ako si zarobiť na školu? Na webe |
Na kefku sme museli čakať stáročia |