Auto je prešpikované elektronikou. Asistencia je na úrovni navádzania pilota na pristátie. Cestovnú rýchlosť aj s radením a brzdením zabezpečuje vyspelý dynamický tempomat, ktorý, samozrejme, pribrzdí, keď vidí auto či inú prekážku, a opäť pridá... Stierače spustí dažďový senzor, diaľkové svetlá prepne na stretávacie opäť počítač, pri mikrospánku alebo písaní esemesky vás po prejdení pruhu upozorní vibrácia volantu.
Pri prudkej brzde počítač vyhodnotí účinok na každé koleso a zamedzí šmyku – medzitým nezabudne sám zapnúť štyri smerovky na výstrahu, stabilizačný systém vám nedovolí s autom havarovať v zákrute – prevezme kontrolu nad pohonom a brzdou každého kolesa zvlášť, pritvrdí či nafúkne tlmiče, pri otvorení dverí auto samo zabrzdí a zaradí Péčko, pri parkovaní celé auto chránia radarové lúče a kamery vpredu, vzadu, po bokoch.
Skrátka dokonalosť. A nuda! Veľká nuda!
Našťastie pre nás – ktorým by mali konečne vytvoriť nejakú menšiu rezerváciu na kraji sveta, bez obmedzenia výkonu, rýchlosti a asistenčných systémov, BMW stále nenápadne myslí. A robí to dobre! X6 M má dve zázračné lákadlá: 380 koní/750 Nm... a možnosť všetko to umelé svinstvo úplne vypnúť!
Prevodovka na Oscara
Ospevovať motor s výkonom Titanicu a troma turbami je zbytočné, to ste už čítali inde. Veľkým prekvapením tu je však prevodovka. Klobúk dole, páni! Súčasný osemstupňový automat je tak mimoriadne a citlivo predprogramovaný, že „pádla“ pod volantom strácajú zmysel. Pri pokojnej jazde je prevodovka doslova rozumná, akoby vopred chápala vaše ďalšie úmysly a tiež dnešnú krízu a cenu paliva. Pri jemnom plyne sa snaží skoro preraďovať, rafinovane využíva ukrutný točivý moment motora, šetrí palivo a je decentne jemná a tichučká. Vyslovene príjemná.
Šokujúce však je, že tento model sa správa temer rovnako aj v športovom móde! Ešte sa mi nestalo, aby som preletel hore-dole Babu v režime automatu rýchlejšie, ako s manuálnym radením! Kopnete pred zákrutou do brzdy, máte pred sebou ostrú ľavú, prevodovka vám medzitým sama podradí o dva stupne dole, takže len čo zrovnáte volant na výjazd a kopnete do plynu – auto vypáli s motorom pripraveným v ideálnom výkonovom režime, všetky kolesá sa hrabú s piskotom dopredu a vy sa len prihlúpli usmievate, lebo je to proste v tom tlstom vagóne jedna veľká šou! Ak by sa udeľovali ceny za zábavu strojom, tomuto automatu dám Oscara a pusu na hydromenič!
Aj v tomto rodeo režime divokej akcelerácie a brzdenia sme namerali X6-M priemer 12 litrov nafty na stovku. Neuveriteľné, nepochopiteľné. Pred pár rokmi mi toľko žrala malá Audina pri vyrovnanej 120 km rýchlosti na šestke na diaľnici. V tomto cykle si BMW vzalo skutočne okolo 7,5 litra nafty, čo je pri spomínanom výkone skutočne úctyhodné číslo.
Keď „praská“ rám
Raketovo odladený podvozok v kombinácii s fantasticky zvolenou zmesou pneumatík disponuje takou nezvyčajne brutálnou priľnavosťou, že to hraničí s posadnutosťou. Pri plne obsadenom aute štyrmi dospelými chlapmi, v skutočne rýchlych zákrutách na suchej vozovke, vnímate bočné preťaženie aj vďaka skvelým anatomickým sedačkám tak intenzívne, že v aute zavládne okamžité ticho a citlivému uchu neunikne jemnučké vŕzganie a stŕpnutie plastov interiéru.
Je to neuveriteľné, ale v kombinácii s drobným, sotva citeľným mravčením v zadku na mieste vodiča cítite, že supertuhý rám iXšestky doslova pracuje a vyrovnáva sa s tlakmi búšiacimi z jednotlivých zavesení kolies. Toto je efekt známy naozaj len pri pretekárskych špeciáloch. Úprimne sa priznám, že mi trošičku uniká význam takto dokonalých jazdných vlastností v úžitkovom SUV vážiacom 2,2 tony, ale rovnakú otázku by som si mohol klásť pri akomkoľvek luxusnom doplnku, ktorý človek nikdy nepotrebuje. Ale je skvelé ho mať, že?! Pre denné rodinné použitie by som privítal mäkší komfortnejší podvozok, s následne mierne tvrdšou Sport selekciou.
Súčasné nastavenie si za žiadnych okolností nevyžadovalo použitie Sport režimu a pri jeho testovaní som bol skôr nervózny a v strehu, keďže pri hrboľatom povrchu – čo je, bohužiaľ, stále značná časť ciest u nás – auto nestíhalo dokonale kopírovať vozovku a pri tak mohutnom výkone strácalo občas trakciu, čiže propagovaná radosť z jazdy sa ironicky práve v Sport móde nekonala.
Čo by mohlo byť trošku dokonalejšie:
– Nepochopiteľne chýbajúce interiérové držadlá na bočných stropných líniách. X6 je relatívne vysoký automobil a pri nastupovaní, najmä dozadu, vyslovene chýbajú. Človek sa chytá strešnej hrany, tesnenia dverí... Čohokoľvek, aby sa prehupol na zadné sedadlo. Výsledkom sú minimálne špinavé ruky a pokazená nálada, čo je špeciálne v segmente športového „eMka“ vyslovená škoda.
– Málo citlivý externý spínač otvárania kufra. Zvlášť v zime nás netešilo ohmatkávať ho 10-krát, kým sa konečne kufor otvoril.
– Denná starostlivosť o zadnú kameru. V zimnej prevádzke je temer nepoužiteľná. Jej umiestnenie spôsobuje ušpinenie objektívu už po prvých 20 kilometroch jazdy mimo mesta.
– Spomenutá komplexná elektronická asistencia. Skúsenému jazdcovi je skôr na ťarchu, všetky systémy zasahujú zbytočne príliš skoro a športová jazda tak nie je plynulá. Ide však o vyslovene subjektívny názor a objektívne by musel platiť na všetky drahšie športové autá súčasnosti.
Záverečný verdikt:
X6 M50d nie je úplne typický eMkový rad. Nejde o revúceho rešpekt budiaceho predátora, ktorý vás zožerie aj s topánkami a zobudí susedov, keď parkujete. Kombinácia silného, avšak dieselového motora s SUV škrupinou je trochu netradičná, no možno práve tým pre mnohých jedinečná. A poskytuje nový, rozumný pomer medzi výkonom a prevádzkovými nákladmi, otvorí vám vstup do sveta výnimočných. Možno takýto úlet nepovažujete za úplne potrebný, my ho však vnímame ako mimoriadne príjemný a kreatívny. Akoby vám, priemernému turistovi, vrazili do ruky permanentku na obedy v BurjAlArab...
Nové prečo nie?! nájdete vložené dnes v HN ako darček.