Na začiatku bola chuť mať tenisky s vlastným nápadom. Nakoniec z toho vznikla značka, za ktorou už dva roky stoja traja Slováci. Každý rok prichádzajú aj s niekoľkými kolekciami. A slovenské tenisky tikoki nosia aj v zahraničí.
Článok nájdete v aktuálnom čísle magazínu prečo nie?!, ktorý je len dnes vložený v HN.
Tenisky už dlho nie sú len športovou záležitosťou. Svoje pevné miesto majú v módnom priemysle, obliekajú si ich muži k oblekom, nevesty k šatám, hipsteri ku všetkému. A čím nápaditejšie, tým lepšie. Pre takého tenisky už však nemusíme ísť ďaleko. Dnes takto búva slovenské, ale aj zahraničné, nohy bažiace po kreativite, slovenska značka tikoki.
Od nápadu k výrobe
Stoja za ňou traja nadšenci, všetko kreatívci od kosti, inak by to ani nemohlo fungovať. Alexander Weiner je grafik, Braňo Črep sa dlhodobo venuje digitálnemu marketingu a jeho manželka, Jarka Črepová módnej fotografii. Ako to už býva, niekedy stačí len jednoduchý nápad. Prvé tenisky si Šano ako dizajnér navrhol pre seba. Nechal si ušiť plátenky a pomaľoval ich podľa seba. Až časom, keď dali všetci hlavy dokopy, prišli s nápadom vyrábať a predávať ich a iným. A vzniklo tikoki. „Pri debatách o samotnom nápade vyrábať tenisky to hneď na začiatku zaznievalo v podobe takého nášho debatného heuréka. S týmto názvom prišiel Šaňo, ale páčilo sa nám to všetkým. Prežilo to obdobie, kedy sa vám prvotné nápady tohto druhu zvyčajne zunujú. Neskôr sme už nemali dôvod meniť to, aj keď nám to zopár ľudí radilo,“ potvrdzuje dnes, dva roky od vzniku nápadu, Jarka Črepová.
A tak nič nenechali na náhodu a všetko si dobre premysleli. „Samotnému rozhodnutiu ísť do toho naplno predchádzalo obdobie, kedy sme nápad vyrábať tenisky podrobne rozpracovali a testovali. Zisťovali sme záujem o takéto tenisky, ale aj našu schopnosť nápad zrealizovať. Rozhodnutie potom už nebol úplne krok do neznáma. Obetovali sme trochu z istôt, ktoré prináša práca v zabehnutej firme, ale vracia sa nám to v tvorivej slobode a možnosti robiť zaujímavú prácu. Bez trochy odvahy to pri takýchto rozhodnutiach nejde,“ dopĺňa s tým, že aj popri navrhovaniu tenisiek majú stále čas aj na svoje pôvodné profesie, aj svoje rodiny. A svoje úlohy majú tiež dobre rozdelené, každý sa venuje tomu, čo mu ide – od návrhu, cez eshop až po marketing.
Slovenské u nás
Aj keď sa o dizajn a návrhy starajú sami, museli si nájsť toho, kto sa im o výrobu kvalitných tenisiek postará. Našli ho pri Partizánskom. „Dizajn vzniká na Slovensku, či už náš vlastný, alebo v spolupráci so slovenskými návrhármi. Výroba samotná sa tiež realizuje na Slovensku, ale vzhľadom na silnú čekoslovenskú tradíciu v oblasti obuvníctva a ešte stále pretrvávajúce väzby máme časť dodávateľov aj z Čiech,“ dodáva. Aby mohli mať tenisky aj takú kvalitu (a cenu), samotná výroba je tiež náročná. „Vznik tenisiek má tri fázy - vytvorenie dizajnu tenisky, tlač dizajnového motívu na plátno a samotná výroba. Zatiaľ čo v prvých dvoch fázach využívame moderné technológie, samotná výroba je tradičná. Technologický postup je overený, či už spôsob šitia, alebo samotná vulkanizácia tenisiek. Je tam veľký podiel ručnej práce, robia to ľudia, ktorí sa tejto práci venujú dlhodobo. Ich zručnosť sa potom prejavuje v kvalite tenisiek,“ vysvetľuje Jarka, ktorá sa ako fotografka často stretáva so slovenskými návrhármi, preto aj ona prišla s nápadom zveriť ich tenisky do rúk slovenským dizajnérom.
Slovenský rukopis
A prvou bola spolupráca s návrhárkou Lenkou Sršňoovu. „S Lenkou sa poznám už dlhšie, keďže som fotila módu, prehliadky a rôzne fashion akcie. Keď Lenka pripravovala svoju kolekciu BonBon, spomenula si, že som jej raz rozprávala o teniskách, ktoré vyrábame. A tak sme to vyskúšali. Rozsypali sme jej lentilky, bonbóny a farby po našom plátne a krásne to fungovalo. Keď hovorím o tom, že robíme zaujímavú prácu, tak máme na mysli práve takéto krásne spolupráce,“ dodáva.
Ich návrhy často vznikajú aj spontánne. Na pozadí je však vždy snaha priniesť nový pohľad, iný štýl, neopozeraný dizajn. „Chceli by sme, aby z našej ponuky každého niečo oslovilo. Aby sa ku nám ľudia opätovne vracali, očakávali s čím novým prídeme. V poslednej dobe nás však so zaujímavým spoluprácami začali oslovovať aj dizajnéri samotní. Viaceré z nich vyzerajú veľmi sľubne,“ prezrádza.
A jednou z ich najzaujímavejších kolekcií bola tá s ľudovými motívmi. „Hneď ako sme oznámili, že uvažujeme o tejto kolekcii, mali sme výborné reakcie. Zároveň sme sa chceli vyhnúť tradičnému poňatiu. Hľadali sme niekoho, kto by to vedel uchopiť tému moderne. Miška Bednárová nás zoznámila s Tomášom Kompaníkom, ktorý pod značkou AHA Slovakia vydal knihu, v ktorej veľmi inovatívnym spôsobom zmapoval slovenské výšivky. Je to nádherná kniha, s ktorou vyhral množstvo medzinárodných súťaží. Veľmi sa tešíme, že súhlasil so spoluprácou,“ opisuje vznik krásnych, slovenských ľudových tenisiek.
„Táto kolekcia je veľmi výnimočná. Naši zákazníci sú hrdí na to, čo tu máme, čo je naše, slovenské. Máme krásnu spätnú väzbu na spojenie slovenských ľudových motívov s produktom ako sú tenisky. Objednávajú si ich ľudia zo všetkých kútov Slovenska a taktiež veľa Slovákov žijúcich v zahraničí. Rakúsko, Čechy, Nový Zéland, Nemecko, Rhodos, Taliansko… Slováci sú všade a sú veľmi radi, ak môžu nosiť niečo, čo ich spája s domovinou. Na túto jar chystáme pokračovanie kolekcie s novými návrhmi.“
A ako vidia aj ďalšiu budúcnosť svojho nápadu? „Vidíme sa všade tam, kde sú veselí, hraví ľudia, ktorí radi prežívajú každý deň naplno a sú pri tom výnimoční. Obutí v našich teniskách,“ dodáva so smiechom.