Google
StoryEditor

Najskôr strieľaj, až potom sa pýtaj: základom PC hier je náslie, túžba po krvi na pozadí apokalypsy

28.08.2017, 16:23
Autor:
ČTKČTK
Pravidlo číslo jeden znie: "Nikomu never," a najlepšou hernou stratégiou je: "Najskôr strieľaj, až potom sa pýtaj." Vôbec nezáleží na tom, či hrajú zombie, roboti alebo zabíjajú choroby. Post-apokalyptické hry majú jedno spoločné: Predpokladajú, že "potom" všetko končí - a natrvalo.

Počítačové hry sú svojím spôsobom ideálnym médiom, prostredníctvom ktorého sa dá vykresliť apokalypsa po skaze ľudstva. Ak predpokladáme, že sa po zrútení civilizácie všetko vráti k brutálnym zákonom prírody, potom prirodzeným nosičom drámy je násilie. A v oblasti násilia sa počítačovým hrám darí veľmi dobre, informovala BBC News.

V mnohých počítačových hrách je koniec sveta len ospravedlnením pre vznik sveta. Sú plné násilia proti príšerám, právo či spoločenské normy nehrajú žiadne úlohy. 

Tak to bolo v niektorých ranných arkádových počítačových hrách, ktoré sa stali hitom - ako napríklad Robotron 2084 z roku 1982. Tu si musí osamelý hrdina doslova prestrieľať cestu miestnosťami s robotmi, ktorí prevzali vládu nad zemou, a tak zachrániť poslednú ľudskú rodinu na planéte.

Príšery a zombie

Ešte temnejšia je klasická post-apokalyptická hra britského návrhára Sandyho Whitea Ant Attack (mravčí útok) z roku 1983, ktorá sa odohráva medzi múrmi púštneho mesta Antescher. Toto miesto, kde nežijú ľudia, je teraz plné obrích mravcov.

Tam sa odohráva príbeh lásky medzi chlapcom a dievčaťom, ktorí unikajú nemilosrdnému hmyzu, na ktorý zhadzujú bomby. Je to majstrovské dielo čierneho a bieleho minimalizmu. Odvtedy žiadna hra neevokovala lepšiu horkosladkú melanchóliu lásky v kulisách istej skazy.

Herný post-apokalyptický svet sa zaoberá aj veľmi špecifickým typom príšer - zombie. Už od čias prvého z klasických filmov zosnulého George Romera sú zombie tvorom, ktorý najnepríjemnejším a najnázornejším spôsobom odráža moderné úzkosti človeka: od nerozvážnej konzumnosti až po pandemické choroby.

V počítačových hrách majú zombie tú výhodu, že sú nepriateľom, ktorého nemusíte zabiť len raz. V iných prípadoch je zobrazenie ľudských bytostí, ktoré majú byť potravou pre zbrane všetkého druhu - či už z dôvodu odlišnej rasy, národnosti alebo viery.

Zombie video-hry často zobrazujú konflikt medzi fyzickou silou (napríklad armádou) a vnútorným nepriateľom, ktoré pripomínajú politické a sociologické obavy. V sérii Resident Evil (od roku 1996 do súčasnosti) sú zombie následkom vírusu vytvoreného tajnou korporáciou.

V značne pesimistickej ukrajinskej hernej sérii Metro 2033 (rok 2010) a Metro Last Light (2013), vznik desivých mutantov spôsobilo rádioaktívne žiarenie, to využíva aj S.T.A.L.K.E.R .: Shadow of Chernobyl z roku 2007 (tieň Černobyľu), voľne založený na filme Andreja Tarkovského z roku 1979.

V hre The Last of Us (posledný z nás) spôsobil zombie-apokalypsu zmutovaný kmeň (huby húsenice čínskej), ako ironická verzia jednej z módnych "super-potravín", propagovaná ako prírodný prostriedok na posilnenie kognitívnych funkcií.

Zo sociologickej perspektívy sú zombie hry pre viac hráčov zaujímavé aj ako psychologické laboratóriá, v ktorých sa môžeme dozvedieť niečo nové o ľudskej povahe. Ako napríklad v drsnej hre Dayz z roku 2012. Jej neľútostný realizmus umožňuje napríklad lámanie kostí alebo hľadanie jedla, liekov či vody v troskách.

Prvé pravidlo: Nikomu never

V tejto post-apokalypse sa hráči musia brániť nielen proti zombie, ale aj proti ostatným online hráčom. A ukáže sa, že ľudia sú najsmrteľnejšou hrozbou. Sú ochotní zabiť iných, kvôli zbraniam a zásobám.

Ich zápletky naznačujú, že akonáhle sa spustí koniec života v tej podobe, ako ho poznáme, je to navždy. Žiadna z hier nekončí objavením lieku alebo zabitím nepriateľa a návratom k civilizovanému životu.

A pritom práve toto sa v skutočnosti stáva aj po tom najhoršom spustošení tými najdesivejšími postavami histórie. Kedy sa objaví počítačová hra, kde skupinka preživších ľudí bude trpezlivo znovu budovať civilizáciu v jej plnej sláve?

01 - Modified: 2024-04-18 13:00:00 - Feat.: - Title: Prvé slovenské GTA je na svete. Gangsterka Vivat Slovakia ťa prenesie do čias, keď Bratislave vládla mafia 02 - Modified: 2024-04-12 20:19:13 - Feat.: - Title: Sledovanie súkromných rozhovorov vládou je realitou. Americký zákon dáva moc tajným službám 03 - Modified: 2024-04-03 22:00:00 - Feat.: - Title: Výhody a riziká AI a problém s tým, kto bude strážiť strážnikov? Hrozí, že ohlúpneme, tvrdí expert 04 - Modified: 2024-04-03 14:00:00 - Feat.: - Title: Prvý pacient s čipom v mozgu strávil prvú noc po operácii pri videohre 05 - Modified: 2024-04-04 12:46:28 - Feat.: - Title: Expert na umelú inteligenciu pre HN: Zabudnite, že rozoznáte deepfake od reality. Už teraz je to nemožné
menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
19. apríl 2024 16:08