Odborníci na užívateľské rozhranie zvyčajne hovoria o tom, ako navrhnúť produkt tak, aby bol pre užívateľov zrozumiteľný a použiteľný, uviedlo iDnes.cz v článku Päť trikov, ktorými vás Google a Facebook mätú a manipulujú k zdieľaniu.
Ich výskum možno však ľahko obrátiť proti užívateľovi. V angličtine sa tomu hovorí "dark patterns", niečo ako bludisko medzi užívateľom a možnosťou, ktorú chce vybrať, ale od ktorej ho chce prevádzkovateľ odradiť.
Z článku (vyššie) sme vybrali známe princípy, ktoré Facebook a Google využívajú k ovplyvňovaniu užívateľa:
Užívateľ je lenivý
Ak si nejaká akcia vyžaduje viac kliknutí, obrazoviek, skrolovania a ďalšieho zdržiavania, znižuje sa možnosť, že používateľ celým utrpením prejde
Užívateľ hľadá známe veci
Užívateľ má tendenciu klikať na možnosti, ktoré vyzerajú povedome. Napríklad tlačidlo je známe tým, že "niečo robí", zatiaľ čo odkaz je známy tým, že "niečo ďalšie otvorí". Nežiaducu akciu teda môže vývojár schovať za odkaz, zatiaľ čo to žiaduce má svoje krásne veľké tlačidlo.
Užívateľ preferuje krátkodobý zisk
Ak služba užívateľovi dá okamžitú možnosť niečo získať, je možnosť lákavejšia než chrániť sa pred neurčitou hrozbou v budúcnosti alebo získania neurčitej odmeny v budúcnosti.
Pozrite si aj naše video o virálnych hrozbách na Facebooku:
Užívatelia hľadajú informácie, ktoré podporujú to, čo už si myslia
Tzv. Confirmation bias opisuje našu tendenciu veriť informáciám, ktoré podporujú náš náhľad na vec. Z toho vyplýva neochota meniť to, čo doteraz fungovalo, čo môže služba využívať a naviesť užívateľa k "predvolenej možnosti".
Informačná asymetria
Z podstaty veci vyplýva, že poskytovateľ služby bude mať vždy viac informácií o tom, ako služba funguje, než užívateľ. Môže si teda vybrať, ktorými argumentami bude užívateľa presviedčať a ktoré naopak nespomenúť alebo minimalizovať.
Pozrite si aj naše video o tom, ako si zabezpečiť svoj Facebook: