StoryEditor

Bez vedeckých mozgov Západ vyhasne

12.03.2008, 15:55
U onej návštevníčky barcelonského akvária by som čakal skôr bombu omotanú okolo jej tak trochu plnoštíhleho tela než záujem o oceánografiu. Typický čierny habit až po päty, biela šatka utiahnutá okolo tmavej hlavy tak, aby hriešné myšlienky nevzbudil ani jediný vlas. Napriek tomu pobehovala okolo sklenených stien oddeľujúcich atrapu podmorského sveta od divákov s náruživosťou poblázneného profesora.

Občas neváhala šprintovať proti smeru pohyblivého chodníka, keď nejaká vodná obluda zamierila tým smerom a blesk jej fotoaparátu sa chvíľami ani nestačil nabíjať. Nakoniec pri pokladni skúpila všetku literatúru o mori, ktorú tam práve mali.

Zlenivení blahobytom

Keď som sa potom vrátil na univerzitný seminár o popularizácií vedy (European Forum of Science Journalism), práve tam vedec arabského pôvodu prednášal o svojom výskume Mesiaca. Bohorovná otázka jedného novinára "K čomu je to dobré?", ho očividne rozrušila. "K čomu bola dobrá Kolumbova cesta?", odpovedal zvýšeným hlasom. "V Číne a Indii sa nepýtajú, k čomu je to dobré! Cesta na Mesiac je jednoducho vzrušujúce dobrodrúžstvo, ktoré spája ľudí a dáva životu zmysel!"

Spomenul som si na tie príhody pri čítaní štúdie ROISE (Relevance of Science Education), ktorá sledovala záujem mladých ľudí o štúdium exaktných vied v rôznych krajinách. Výsledky boli šokujúce: čím nižšia životná úroveň, tým väčší záujem o prírodné a technické vedy - a naopak. Vo Veľkej Británii museli za posledných šesť rokov zatvoriť 80 odborov pre nedostatok študentov, a podobne je tomu i v ďalších európskych krajinách. Naproti tomu v Indii, Bangladéši alebo v Ghane po vedeckej dráhe túži i nadpolovičná časť tínedžerov. Richard Sykes z Imperial College London to zhrnul do neradostného konštatovania: "To, čo u nás produkujú základné školy, sa hodí viac do krčiem než do posluchárni."

Odlev záujemcov o exaktné vedy pritom môže predstavovať prinajmenšom rovnakú civilizačnú katastrofu ako napríklad globálne otepľovanie. Naša spoločnosť funguje len vďaka vede a technike - a až odídu ľudia, ktorí vedia zložité technológie navrhovať a udržiavať v chode, nastane koniec. Zďaleka nepôjde len o obyčajný návrat k barbarstvu: je snáď lepšie si ani nepredstavovať povedzme takú leteckú kliniku, ropnú rafinériu, nemocnicu alebo jadrovú elektráreň, kde sa z nedostatku "personálneho materiálu" skôr alebo neskôr bude musieť zľaviť z kvalifikačných požiadaviek...

Niektoré dôvody neblahého vývoja sú zrejmé. Tínedžeri žijúci v blahobyte majú všetko isté – a ak už nejaký ten titul musí byť, tak radšej na škole, ktorá nechce zložité vzorce, presné myslenie a merateľné výsledky. Naopak pre mladých ľudí tretieho sveta predstavuje úspech v prírodných vedách jediný spoľahlivý výťah z biedy, ktorá ich obklopuje. To je ale iba časť pravdy. Tá druhá je síce horšie uchopiteľná, ale najskôr podstatnejšia: múzy v zlatej klietke stučneli a zleniveli, duch času (pekné nemecké slovo Zeitgast) začal pracovať pre iných...

Prvá vec, ktorá sa s tým dá robiť, je vývoj využiť. Pokiaľ majú študenti z tretieho sveta o vedu a techniku záujem, my zas máme školy – a k ním i miesta, kde sa uplatnia. Neočakávajme za to ale nejakú zvláštnu vďačnosť. Vysvetľovať im, že ich náročná a vysoko kvalifikovaná práca má byť spoločensky cenená rovnako alebo dokonca horšie než práca nespočetných zástupov kvázimanažérov, direktorov výkonných i nevýkonných, prezidentov a viceprezidentov, politológov, sociológov a ďalších –logov (o nekvalifikovaných pozíciách ani nehovoriac) asi nepôjde veľmi dlho. Krajiny, v ktorých bohatú elitu tvoria nadaní a usilovní prisťahovalci, zatiaľ čo pôvodné obyvateľstvo stoji na nižších priečkach spoločenského rebríčka a prakticky o ničom nerozhoduje, nie sú vo svete žiadnou výnimkou. Čo by však ani tak nevadilo (každému to, čo je jeho), keby takýto vývoj obvykle nesprevádzali najrôznejšie rasistické a iné výstrelky.

Zmeňme svoje priority

Pokiaľ teda chceme ducha času privábiť späť, musíme na štartovnú čiaru vrátiť i tunajších tínedžerov. Pokiaľ sa pozriete na internet, zistíte, že s tým záujmom to nie je až také zlé.  

Existujú stovky, možno tisíce spontánne vzniknutých českých webov o prírodných vedách a technike, detské nevynímajúc.

Nie každý nadaný človek ale vydrží donekonečna odolávať poznaniu, že v tejto spoločnosti sa oceňujú úplne iné "kvality".


Článok bol pôvodne publikovaný na DigiWeb.cz.

menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
16. november 2024 10:51