StoryEditor

O príčinách úspechu Firefoxu na Slovensku

22.11.2007, 11:21
Francúzska agentúra XiTi Monitor prináša každý mesiac štatistiky používanosti internetových prehliadačov medzi surfermi vo svete. Podľa tých najnovších dosahuje podiel Firefoxu na Slovensku 40,6 percent. Je tomu ale naozaj tak?

Pozor na XiTi 

Pokiaľ sa pozrieme na metodiku merania uvedenej agentúry musíme objektívne uznať, že zastúpenie Firefoxu medzi internetovou komunitou nemusí byť vôbec také vysoké, ako dané štatistiky uvádzajú. Pretože. Aj keď sa síce v metodike uvádza, že výsledky výskumov vychádzajú z hodnotenia návštev takmer 285 tisíc internetových stránok, ktoré obsahujú merací kód XiTi Monitor, nemusí sa jednať a zrejme sa ani nejedná o internetové stránky, ktoré by boli masovo navštevované Slovákmi. Jednoducho preto, lebo z veľkej časti ide o zahraničné servery, ktoré sledujú zrejme iba jazykovo zdatnejší užívatelia internetu. Ďalšou nevýhodou výskumu je, že pri meraní sa vychádza nie z počtu návštevníkov internetových stránok, ale počtu zobrazených stránok. Aktívnejší užívatelia tak môžu prispievať k lepším výsledkom niektorých prehliadačov. Ak sa vo výsledkoch uvádza, že prehliadač Firefox využíva na Slovensku 40,6 percenta „on-line populácie“, neznamená to, že uvedené percento návštevníkov skutočne využíva Firefox – XiTi totiž do skupiny Firefox zaraďuje všetky prehliadače založené na jadre Gecko. A to je nielen Firefox, ale i Mozilla Suite, SeaMonkey aj Flock.

Odhliadnuc od týchto faktorov môžeme konštatovať, že podiel Firefoxu sa v jednotlivých krajinách sveta skutočne významne líši a že Slovensko, prípadne Česká republika patria ku krajinám, ktoré patria k firefoxovej špičke. S podielom okolo tridsiatich percent, pokiaľ máme byť objektívnejší ako XiTi. Naproti tomu v Británii alebo USA je jeho podiel len polovičný.

Aktuálny podiel prehliadača Firefox v krajinách Európy. Meranie sa uskutočnilo v období od 1. 9. 2007 do 30. 9. 2007. Kliknite pre zväčšenie. ZDROJ: XiTi

 

Byť cool

Faktorov, prečo je u nás tento freewarový prehliadač populárnejší ako na západe, môže byť viacero. Jedným z nich je akési historické pozadie IT v jednotlivých krajinách. Na Slovensku je skúsenosť obyvateľov s modernými technológiami kratšia a nie natoľko rozšírená ako v západných ekonomikách. Používatelia Firefoxu si nemusia vôbec uvedomovať plusy, ktoré oproti Internet Exploreru prináša. Využívajú ho jednoducho preto, lebo v ich softvérovom zozname figuruje vďaka odporúčaniu alebo priamej inštalácií svojho známeho. Pre naše krajiny je totiž špecifické, že múdrejší syn alebo zorientovanejší sused sú akýmisi radcami menej skúseným vo veciach informačných technológií, ktoré tu nemajú takú tradíciu ako na západe. Tamojší zákaznik má dôveru v predajcom inštalovaných aplikáciach a ďalej sa už nestará. 

Pavel Franc, člen Mozilla Europe, vedúci českej lokalizácie produktov Mozilla hovorí o ďalších možných dôvodoch. Jedným z nich je napríklad trend byť cool. „Tento trend bol príčinou počiatku rastu popularity Firefoxu, v dobe keď veľká časť mladých ľudí má snahu používať trendy veci. A z časti to platí i o používaní softvéru, kde sa nám podarilo vyvolať dojem, že Firefox je jednoducho super, a pokiaľ chcete byť cool, tak by ste ho mali používať,“ uvádza.  

Lepší marketing

Dôležitú rolu určite zohrala i miestna komunita, ktorá produkty značky Mozilla, a teda aj Firefox, masívne propagovala. Či už lokalizovaním prehliadača do miestnych jazykov, vývojom rozšírení, ktoré robili prehliadač komplexnejším, alebo propagovaním formou odporúčania na svojich internetových stránkach, blogoch, diskusiách. Pavel Franc hovorí o úspešnom virálnom marketingu.   

Zatiaľ čo v krajinách s vysokým rozšírením Firefoxu je ako ochrana pred infiltráciou počítača škodlivým spywarom alebo vírmi používaný tento browser, v západných krajinách, najmä Spojených štátoch, vsádzajú správcovia sietí na licencovaný antivírový/antispywarový softvér tretích strán, ktorý má na západe väčšiu komerčnú reklamu a popularitu.

Vysoký podiel užívateľov s prehliadačom Firefox zaznamenávajú najmä stránky technického zamerania, kde prehliadač zaznamenáva aj 50-percentný podiel. Internetový obsah pre užívateľov, ktorí na internete vyhľadávajú bežné informácie, disponuje menším podielom, okolo 20 až 30 percent. Pre ilustráciu, podiel návštevníkov hnonline.sk, ktorí využívajú prehliadač s jadrom Gecko (z 99 percent najmä Firefox), predstavuje v mesiaci november hodnotu približne 31 percent.

Suma sumárum globálny trend spočíva v posilňovaní podielu prehliadačov s jadrom Gecko, posilňovaní siedmej verzie Internet Exploreru na úkor staršej, nie príliš bezpečnej, ale zato stále významne dominantnej, šestky.

menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
05. máj 2024 04:21