Pozor na XiTi
Odhliadnuc od týchto faktorov môžeme konštatovať, že podiel Firefoxu sa v jednotlivých krajinách sveta skutočne významne líši a že Slovensko, prípadne Česká republika patria ku krajinám, ktoré patria k firefoxovej špičke. S podielom okolo tridsiatich percent, pokiaľ máme byť objektívnejší ako XiTi. Naproti tomu v Británii alebo USA je jeho podiel len polovičný.
Aktuálny podiel prehliadača Firefox v krajinách Európy. Meranie sa uskutočnilo v období od 1. 9. 2007 do 30. 9. 2007. Kliknite pre zväčšenie. ZDROJ: XiTi
Byť cool
Faktorov, prečo je u nás tento freewarový prehliadač populárnejší ako na západe, môže byť viacero. Jedným z nich je akési historické pozadie IT v jednotlivých krajinách. Na Slovensku je skúsenosť obyvateľov s modernými technológiami kratšia a nie natoľko rozšírená ako v západných ekonomikách. Používatelia Firefoxu si nemusia vôbec uvedomovať plusy, ktoré oproti Internet Exploreru prináša. Využívajú ho jednoducho preto, lebo v ich softvérovom zozname figuruje vďaka odporúčaniu alebo priamej inštalácií svojho známeho. Pre naše krajiny je totiž špecifické, že múdrejší syn alebo zorientovanejší sused sú akýmisi radcami menej skúseným vo veciach informačných technológií, ktoré tu nemajú takú tradíciu ako na západe. Tamojší zákaznik má dôveru v predajcom inštalovaných aplikáciach a ďalej sa už nestará.
Pavel Franc, člen Mozilla Europe, vedúci českej lokalizácie produktov Mozilla hovorí o ďalších možných dôvodoch. Jedným z nich je napríklad trend byť cool. „Tento trend bol príčinou počiatku rastu popularity Firefoxu, v dobe keď veľká časť mladých ľudí má snahu používať trendy veci. A z časti to platí i o používaní softvéru, kde sa nám podarilo vyvolať dojem, že Firefox je jednoducho super, a pokiaľ chcete byť cool, tak by ste ho mali používať,“ uvádza.
Lepší marketing
Dôležitú rolu určite zohrala i miestna komunita, ktorá produkty značky Mozilla, a teda aj Firefox, masívne propagovala. Či už lokalizovaním prehliadača do miestnych jazykov, vývojom rozšírení, ktoré robili prehliadač komplexnejším, alebo propagovaním formou odporúčania na svojich internetových stránkach, blogoch, diskusiách. Pavel Franc hovorí o úspešnom virálnom marketingu.
Zatiaľ čo v krajinách s vysokým rozšírením Firefoxu je ako ochrana pred infiltráciou počítača škodlivým spywarom alebo vírmi používaný tento browser, v západných krajinách, najmä Spojených štátoch, vsádzajú správcovia sietí na licencovaný antivírový/antispywarový softvér tretích strán, ktorý má na západe väčšiu komerčnú reklamu a popularitu.
Vysoký podiel užívateľov s prehliadačom Firefox zaznamenávajú najmä stránky technického zamerania, kde prehliadač zaznamenáva aj 50-percentný podiel. Internetový obsah pre užívateľov, ktorí na internete vyhľadávajú bežné informácie, disponuje menším podielom, okolo 20 až 30 percent. Pre ilustráciu, podiel návštevníkov hnonline.sk, ktorí využívajú prehliadač s jadrom Gecko (z 99 percent najmä Firefox), predstavuje v mesiaci november hodnotu približne 31 percent.
Suma sumárum globálny trend spočíva v posilňovaní podielu prehliadačov s jadrom Gecko, posilňovaní siedmej verzie Internet Exploreru na úkor staršej, nie príliš bezpečnej, ale zato stále významne dominantnej, šestky.