StoryEditor

On-line obchod bude do roku 2006 predstavovať 22 percent celkového objemu obchodu, tvrdí správa Forrester Research

28.01.2003, 23:00

Nová štúdia Forrester Research (Nasdaq: FORR) predpokladá, že skromné tržby v EÚ z on-line obchodov, ktoré v roku 2001 dosiahli výšku 77 mld. eur (čo nepredstavuje ani len 1 percento celkového objemu obchodu), v dohľadnom čase začnú rásť závratným tempom. Predpokladá sa, že v roku 2006 dosiahnu objem 2,2 triliónov eur, t. j. až 22 percent celkového objemu obchodu v Európe.

"Tržby v oblasti obchodu s elektronickými zariadeniami, chemickými látkami a logistikou v roku 2003 prudko porastú. V porovnaní so súčasnosťou, keď sa predá transakciami on-line len 4,3 percenta elektrických zariadení, bude miera transakcií on-line predstavovať už 11,7 percenta," tvrdí analytik spoločnosti Forrester David Metcalfe.
"Čo sa týka chemických výrobkov a logistiky, viac ako 7 percent objednávok bude zadávaných prostredníctvom internetu. Čistý objem obchodov v priemyselných odvetviach, akými sú priemyselné stroje, výroba vozidiel, kovy a energie, sa zdvojnásobí. Spoločnosti postupne prikročia k transformácii procesu predaja a prispôsobia sa novým trendom, medzi ktoré patrí, napríklad, strategický sourcing. V roku 2004 bude rast priemyselných sektorov v Európe predstavovať sumu 945 miliárd eur, čo bude predstavovať 9,9 percenta celkového objemu obchodov. Sektory, ktoré sa prispôsobujú pomalšie, napr. domáce spotrebiče, prejdú on-line v roku 2005. On-line obchod v obrovskom potravinárskom a nápojovom sektore, ktorého objem predstavuje 1,3 triliónov eur sa v priebehu rokov 2002 až 2004 strojnásobí," pokračuje Metcalfe.

Zatiaľ čo sa európsky priemysel pripravuje na rapídny rast on-line obchodovania, miera rastu a jeho načasovania bude v jednotlivých krajinách rozdielna, uvádza sa v spomenutej štúdii spoločnosti Forrester.
Škandinávske krajiny budú v popredí vďaka vysokým investíciám do IT. Zatiaľ čo európska veľká trojka, t. j. Francúzsko, Nemecko a Veľká Británia, sa prejaví zvýšením objemu on-line transakcií, južná Európa bude zaostávať.

Miera investícií do IT predstavuje vo Švédsku a Dánsku viac ako 150 percent priemernej ročnej investície do IT na hlavu a rok v EÚ, ktorá sa v súčasnosti pohybuje na hranici 588 eur. V týchto krajinách sa až 17 percent obchodu uskutoční cez internet. Agregovaný objem on-line obchodu len týchto dvoch krajín bude predstavovať do roku 2004 až 10 percent celkového on-line obchodu v Európe, čo je viac ako dvojnásobok podielu týchto krajín na celkovom obchode B2B v EÚ.

"V roku 2006 on-line transakcie na troch najväčších európskych trhoch -- t. j. vo Veľkej Británii, v Nemecku a vo Francúzsko -- dosiahnu podiel 23 percent na ich celkovom obchode. Spoločne ich podiel na celkovom on-line obchode v rámci celej EÚ dosiahne závratných 64 percent," upozorňuje Metcalfe. "Prudký rast a vysoká miera obchodu cez internet vo Francúzsku, v Nemecku a vo Veľkej Británii prinúti okolité krajiny, s ktorými ich viažu hlboké obchodné vzťahy -- Belgicko, Rakúsko a Írsko -- aby svoju migráciu na internet urýchlili."

"Napriek relatívnej veľkosti ekonomík Talianska a Španielska, ich historicky nízke investície do IT, ktoré v prípade Talianska predstavujú 57 percent a v prípade Španielska len 46 percent priemeru EÚ, sa prejavia spomaľovaním ich hospodárskeho rastu. V roku 2003 bude v Taliansku on-line obchodovanie predstavovať len 2,2 percenta celkového objemu obchodu, čo je až o 11 percent menej ako vo Švédsku. Vyhliadky Portugalska a Grécka sú ešte horšie. V prípade, ak tieto krajiny neposilnia investície do IT v budúcnosti, on-line obchod B2B ani jednej z nich do roku 2006 neprekročí hranicu 10 percent," tvrdí Metcalfe.

V správe nazvanej The Future Of Europe's Online B2B Trade, Forrester
analyzuje determinanty rastu v 13 odvetviach v 15 európskych krajinách. Na základe tejto analýzy Forrester zostavil predpoveď vývoja obchodu podľa krajiny a odvetvia tak, aby zohľadňovala vzorce rastu, úrovne nasýtenia trhu a čas, potrebný na prijatie štrukturálnych opatrení. Predpoveď využíva dáta o investíciách do IT na hlavu, čím vysvetľuje rozdielne podiely na on-line obchodoch. Na odhad maximálne dosiahnuteľného objemu obchodu v danom období prostredníctvom on-line transakcií predpoveď využíva štyri štrukturálne predpoklady: 1) komplexnosť produktu; 2) trvanlivosť produktu; 3) koncentrácia v odvetví; a 4) úroveň obchodu v rámci odvetvia. Predpoveď tiež určuje rast v odvetví na základe piatich behaviorálnych východísk: 1) tolerancia techologického rizika; 2) odhodlanie výkonného manažmentu implementovať eBusiness; 3) miera výdavkov na IT ako percento výnosov; 4) prijímanie štandardov dát; a 5) výkonnosť network hub.

menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
28. apríl 2024 10:59