StoryEditor

Komerčné lety bežne lietajú nad územím, kde prebieha konflikt

19.07.2014, 01:52
Autor:
dpidpi
Ukrajina, Sýria, Afganistan či Irak. Pasažieri netušia, že pod nimi prebieha vojna.

Letové plány sú podrobené viacnásobnej kontrole, no pokiaľ nie je vzdušný priestor vyhlásený za úplne uzavrený, lieta sa aj nad konfliktmi. Pri nešťastnej katastrofe letu MH17 malajzijských aerolínií nad východnou Ukrajinou bol vzdušný priestor uzavrený do výšky 9 750 metrov. Teda komerčné lety vo výške 10 kilometrov rádovo desiatky lietadiel denne bežne lietali nad územím, kde prakticky prebieha občianska vojna. 

Lieta sa aj tam, kde sa bojuje

Ešte pred tragédiou vylúčili túto trasu len tri aerolínie. A to Qantas a dvojica juhokórejských aerolínií. Tragédia, kde vojenská raketa zostrelila civilné lietadlo, sa odohrala už po tretíkrát. Po prvýkrát v roku 1983 po lietadle vtedy strieľal zo stíhačky Sovietsky zväz a v roku 1988 to bola vojnová loď USA. 

Možno si to cestujúci ani len neuvedomujú, no často pri sa letoch z alebo do Ázie lieta nad oblasťou, ktorú by ste ako turista nechceli navštíviť. 

Ak ste boli napríklad na dovolenke v Dubaji a leteli priamo z Viedne, váš let viedol napríklad nad východnou Sýriou či nad časťou Iraku, ktorú v súčasnosti ovláda teroristická skupina ISIL. Do Bankoku lietadlá zas lietajú z Viedne nad východným Afganistanom, kde sa pohybuje aj Taliban. A to je iba kvapka v mori. Nad týmito územiami preletia denne desiatky až stovky lietadiel. 

Trasy aeroliniek sú prispôsobené viacerým faktorom, no jedným z nich je aj ekonomika letu. A teda sú volené aj tak, aby sa skrátila trasa na potrebné minimum. Rozhodne však sú v súlade so všetkými pravidlami. Rovnako ani nie je možné potvrdiť, že by nejaký civilný let mohol byť vôbec v týchto oblastiach ohrozený. Neprebiehajú tam napríklad boje vo vzduchu. 


Trasa letu z Viedne do Dubaja

Chcú protiraketovú obranu na civilné lietadlá

Pri bežných komerčných letoch sa využívajú najmä stroje Airbus alebo Boeing. Tie nemajú žiadnu šancu odolať obdobnému útoku zo zeme, no niektoré z nich majú podľa The Washington Post už aspoň radarové varovanie voči tomuto druhu útoku. 

Navyše úrady v Spojených štátoch amerických uvažujú, vzhľadom na nešťastnú udalosť zo štvrtka, nad uzákonením povinnosti mať aktívnu protiraketovú obranu aj na civilných lietadlách. Podľa vyjadrení by to ani nemal byť zložitý proces. Lietadlám chýba varovný radar a klamlivé ciele, ktoré vypúšťajú v ohrození bojové stíhačky. Protihlasy však hovoria, že táto obrana funguje len ak lietadlo vykonáva obranné manévre, čo nie je pri civilných lietadlách, z hľadiska bezpečnosti a konštrukcie, možné.  

Zdroj: mashable.com, washingtonpost.com

Snímky: Reuters, Google

01 - Modified: 2006-08-09 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Šéf SIS preveruje údajné odpočúvanie
01 - Modified: 2024-04-26 13:50:50 - Feat.: - Title: Potrebujeme aspoň sedem systémov Patriot. To je to, čo môže zachraňovať životy, vyhlásil Zelenskyj 02 - Modified: 2024-04-26 13:33:30 - Feat.: - Title: Zasiahli sme na východe Ukrajiny vlak, hlásia Rusi. Mal byť naložený zbraňami zo Západu 03 - Modified: 2024-04-26 13:04:43 - Feat.: - Title: Ukrajinského ministra poľnohospodárstva, ktorý je podozrivý z korupcie, prepustili na kauciu 04 - Modified: 2024-04-26 10:04:52 - Feat.: - Title: Na Ukrajine zadržali dvoch podozrivých zo špionáže. Vydávali sa za opravárov 05 - Modified: 2024-04-26 11:11:23 - Feat.: - Title: Prečo Rusi na bojisku stagnujú, aj keď znásobili vojnovú mašinériu
menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
26. apríl 2024 21:35