Nokia predstavila minulý týždeň na našom trhu "vlajkovú loď ", model Lumia 1020. Má nielen mimoriadne vydarený dizajn, ale najmä "monštruózne" vstavaný fotoaparát s rozlíšením 41 megapixelov. Pre porovnanie, napríklad zrkadlovka EOS - 1D X od Canonu má senzor s 18,1 megapixelu. Áno, určite platí, že rozlíšenie senzora nie je jediným kritériom, ktorý rozhoduje o kvalite fotiek. Ale Nokia naložila s rekordnou " zásobou" megapixelov veľmi šikovne, a výsledkom je technológia, ktorá niektorým zrkadlovkám môže konkurovať. Nie vždy a nie bez výhrad, ale firma to ponúka zákazníkom "pribalené" do smartfónu, ktorý rovnako nosí väčšina z nás vo vrecku. A rovnakou cestou sa vydali aj ďalší výrobcovia, napríklad Samsung so svojim Galaxy S4.
Smartfónov sa dnes globálne predáva 13-krát viac než fotoaparátov. Kedysi lukratívny priemysel sa stretáva s problémami. Predaj fotoaparátov je na najnižšom bode za posledných 10 rokov. Ako napísala agentúra Bloomberg, obaja najväčší výrobcovia Nikon a Canon (držiaci spolu asi 45 percent svetového trhu) museli v lete znížiť svoje odhady tohtoročných predajov aj príjmov.
Problémy majú aj ďalší výrobcovia ako Sony, Fujifilm a Olympus. Kodak skrachoval, Konica Minolta predala v roku 2006 výrobu svojich zrkadloviek Sony a značku Pentax dnes vlastní spoločnosť Ricoh. Nepomáha znižovanie cien, cestou z krízy nie sú ani inovácie. Výrobcovia fotoaparátov sa snažia a vybavujú najnovšie modely napríklad wi-fi modulmi pre pripojenie k internetu (umožňujúce jednoduché publikovanie napríklad na Facebooku či Instagrame), žiadny veľký efekt to však nemá. Navyše tempo inovácií nie je nijako závratné. Možnosť wi-fi pripojenia má dnes na trhu prakticky každá tlačiareň, avšak len jeden zo šiestich predaných digitálnych fotoaparátov.
Keď boli v roku 2000 na vrchole klasické kompakty na kinofilm, urobili s nimi ich majitelia ročne odhadom 100 miliárd fotografií. Dnes sa ich len smartfónmi urobí 1,6 bilióna. Podľa asociácie výrobcov fotoaparátov CIPA poklesol predaj fotoaparátov za prvých šesť mesiacov 2013 medziročne o 43 percent. Celkovo sa predalo necelých 30 miliónov fotoaparátov, z toho 22,4 milióna kompaktov a 7,2 milióna prístrojov s výmennými objektívmi, väčšinou zrkadloviek. U nich bol pokles nižší, ale aj tak približne štvrtinový.
Druhá polovica roka býva v absolútnych číslach vzhľadom k vianočnému trhu lepšia, medziročný pokles však dosť možno ešte vzrastie. V predaji je nielen spomínaná Lumia 102 , ale od minulého týždňa sa na významných trhoch (Amerika, Čína, západná Európa začali predávať nové iPhony 5s a 5c. Nástup smartfónov dobre ukazujú on-line fotoalbumy ako Flickr. Ten na špeciálnej adrese publikuje aktuálne štatistiku toho, akými značkami fotoaparátu aj ktorými konkrétnymi modelmi boli publikované dané fotky.
Najpopulárnejšími modelmi sú iPhone 5 iPhone 4s a iPhone 4 a až na štvrtom a piatom mieste sú dva fotoaparáty od Canonu. V značkách síce stále vedie Canon (s celkovým počtom 227 modelov) , ale na druhé miesto sa pred pár týždňami historicky prvýkrát vyšvihol Apple (so svojimi 12 modelmi). Odsunul tak na potupnú tretiu priečku Nikon ( o 167 modelmi). Nasledujú Sony a Samsung. Apple a Samsung pritom ešte pred dvoma rokmi v prvej päťke vôbec nefigurovali.
Fotografický priemysel bol dlhé roky lukratívnym, stabilným biznisom. Firmy ako Kodak, Nikon alebo Canon existovali dlhé desiatky rokov a patrili k najúspešnejším spoločnostiam 20. storočia. Ako je možné, že sa nechali prevalcovať výrobcami mobilných telefónov, teda odborom ktorý existuje dve alebo tri dekády Prečo zvíťazili telefóny ktoré vedia fotografovať , a nie fotoaparáty ktorými by bolo možné telefonovať Poctivá odpoveď by asi bola dlhá a zložitá Ale stručná môže znieť , že mladí a nenásytní často vyhrávajú nad starými a najedenými.
Miloš Čermák, ihned.cz