Mohli by zarábať stovky miliónov prípadne miliardy dolárov, majú však jeden problém. Nemajú radi reklamu. Brian Acton a Jan Koum (na snímke) vytvorili celosvetovo známu chatovaciu aplikáciu WhatsApp.
Ich aplikáciu používa mesačne 250 miliónov ľudí. Používatelia operačného systému od Apple na ňu zaplatia 0,99 dolára, pre Android je na prvý rok používania zadarmo. Potom si za ňu ľudia platia 99 dolárových centov za každý ďalší rok.
Nie je teda zložité si prerátať, že ak má firma viac ako dve stovky miliónov používateľov, musí aj milióny dolárov zarábať.
A veľa z týchto peňazí musí ísť do vrecka práve dvom tvorcom. Spoločnosť nerobí veľké investície a zamestnáva iba 30 ľudí. Celý vývoj sa odohráva v Rusku, kde za šikovných programátorov dajú oveľa menej peňazí ako doma.
Zarábať milióny dolárov je, samozrejme, pekné, no títo dvaja páni by mohli mať zisky mnohonásobne vyššie.
Portál BusinessInsider.com im ponúka hneď dve možnosti, ako by to mohli dosiahnuť:
Acton a Koum by mohli zarábať omnoho viac, ak by prijali peniaze investorov a vybudovali by z WhatsApp väčšiu spoločnosť. Záujem investovať do firmy prejavili investori, ktorí by cenu projektu Actona a Kouma zvýšili na miliardu dolárov.
Viacero zdrojov hovorí o tom, že by dvaja spoločníci mohli zarobiť veľkú sumu peňazí, keby svoj produkt okamžite predali veľkému hráčovi ako je Google alebo Facebook.
Dôvod, prečo tieto možnosti na zárobok dvojica odmieta, je jasný. Google, Facebook ako aj investori by za svoje peniaze mali rovnakú požiadavku - aby WhatsApp predával reklamu. A tú Acton a Koum neznášajú.
Pred pár dňami zverejnili blog s názvom: "prečo nepredávame reklamu." Začína citátom postavy Tylera Durdena z knihy Fight Club spisovateľa Chucka Palahniuka. "Reklama nás núti zháňať si autá a oblečenie, robiť prácu, ktorú nenávidíme, aby sme si mohli kúpiť veci, ktoré nepotrebujeme." Celý blog si môžete prečítať tu.
Kritici spoločnosti nepredpovedajú ružovú budúcnosť a myslia si, že si úspech neudrží. Acton a Koum majú podľa zdrojov z prostredia IT nastavenú firemnú politiku tak, že nebudú schopní vybudovať veľkú spoločnosť, teda to, čomu dôležití hráči hovoria "skutočný biznis."
Zdroj: businessinsider.com