Webový portál zverejní článok. O chvíľu nato sa pod ním rozvinie živá diskusia. Niektorí čitatelia si však servítku pred ústa nedávajú. Vo svojich komentároch urážajú firmu či človeka, o ktorom portál píše.
Bežná záležitosť? Áno, nie je to nič výnimočné, funguje to takto už roky. Čoskoro by sa to však mohlo zmeniť.
Internetové portály totiž budú mať zodpovednosť za urážlivé komentáre svojich čitateľov. Rozhodol o tom včera Európsky súd pre ľudské práva.
Ten vyniesol rozsudok v spore ešte z roku 2006. Jeden z najčítanejších estónskych spravodajských portálov Delfi vydal totiž článok o podiele lodnej spoločnosti Saaremaa na zmarení plánu vybudovať cesty cez zamrznuté more medzi pevninou a niekoľkými ostrovmi.
Po publikovaní sa pod článkom strhla smršť komentárov, z ktorých niektoré obsahovali hanlivé a výhražné texty. Firma portál zažalovala a estónske súdy jej dali za pravdu.
Portál sa preto odvolal na Európsky súd pre ľudské práva, ktorý včera oficiálne potvrdil rozhodnutie Estóncov. „Opatrenia portálu na odstránenie hanlivých komentárov boli nedostatočné,“ skonštatoval Štrasburg.
A jeho rozhodnutie je záväzné pre všetky členské krajiny. Ako totiž objasňuje zástupkyňa Slovenska pred Európskym súdom Marica Pirošíková, súd v rozsudkoch vykladá jednotlivé články Dohovoru o ľudských právach. Ten má prednosť pred našimi zákonmi.
„Orgány verejnej moci sú povinné postupovať v súlade s dohovorom a naň sa vzťahujúcou judikatúrou,“ dodáva.
Podľa advokáta spolupracujúceho s advokátskou kanceláriou TaylorWessing e/n/w/c Jánom Lazurom sa do budúcnosti ani u nás nedajú vylúčiť takéto druhy žalôb.