StoryEditor

Stratený Boeing z Malajzie letel ešte sedem hodín po zmiznutí

18.03.2014, 01:39
Autor:
dpidpi
Údaje zo satelitov ukázali dve rôzne trasy, po ktorých sa lietadlo mohlo vydať. Sú však obrovské.

Spolu až 43 lodí a 58 lietadiel hľadajú po desiatich dňoch Boeing 777-200 malajzijských aerolínií, ktorý mal na palube 239 pasažierov. Do pátrania sa zapojilo celkom až 26 krajín, spolu s nimi napríklad aj NASA. Let MH370 však podľa posledných informácií neletel len štyri, ale ďalších sedem hodín. Oznámil to na tlačovej konferencii premiér Malajzie, Najib Razak. Majú to ukazovať údaje zo satelitov, s ktorými lietadlo počas letu ešte komunikovalo. 

Štart lietadla bol o 00:41 z Koala Lumpur a podľa vyšetrovania po tom, čo lietadlo zmizlo zo sekundárneho radarového systému vypnutím odpovedača o 01:21 tesne nad preletom do vietnamského vzdušného priestoru, zmenilo kurz na juhozápad a definitívne sa stratilo aj z vojenských radarov približne celkovo po dvoch hodinách o 02:15 pri Andamanských ostrovoch. Posledné slová z lietadla patria kopilotovi, Fariq Abdul Hamidovi, ktorý kontole letu odpovedal: „Všetko v poriadku, dobrú noc.“ Aktuálne bolo 01:19 miestneho času. 

Mohol to byť únos

Lietadlo však už počas prvej fázy letu, približne po 25 minútach od štartu prestalo komunikovať prostredníctvom ACARS, ktorý napríklad komunikuje so zemou stav všetkých systémov na palube. Na to ich letová prevádzka ešte presne pri čase 01:07 upozornila. Odpoveď z lietadla od kopilota znela „Nevieme prečo sa ACARS vypol.“

Prípad sa tak po všetkých okolnostiach začína vyšetrovať aj ako únos. Lietadlo mohlo po úplnom zmiznutí letieť severným koridorom naprieč severným Thaiskom, Činou, okolo Indie, Nepálu, Bhutánu až do Turkmenistánu či Kazachstanu. No rovnako mohlo letieť na juh cez Indonéziu hlbšie do Indického oceána. Nikto však z okolitých štátov zatiaľ nepriznal, že by zachytil na svojich radaroch neidentifikovateľné civilné lietadlo. A prakticky nie je možné, aby objekt vo veľkosti jedného z najväčších civilných lietadiel preletel bez povšimnutia cez päť štátov. 

Kapitán bol skúsený pilot

Vyšetrovanie sa posunulo na novú úroveň, kde začali úrady preverovať jednotlivých pasažieroch a posádku s ich minulosťou. Prehľadaním a zabavením niektorých predmetov už prešiel napríklad byt 53-ročného kapitána Zaharie Ahmad Shah a druhého pilota, 27- ročného Fariq Abdul Hamid. Pilot lietal od roku 1981 a celkovo mal nalietaných až 18 tisíc letových hodín, patril tak k veľmi skúseným. Mladší kopilot nalietal cez 2 700 hodín a pre Malajzia Airlines pracoval od roku 2007. 

Terčom kritiky, a to najmä zo strany Číny, ktorá mala na palube cez sto občanov, sa stala Malajzijská vláda, ktorá má nedostatočne informovať o priebehu záchrannej akcie. Minister dopravy Malajzie však uviedol, „Našou prioritou bolo vždy nájsť stratené lietadlo. Nemali by sme zdržiavať akékoľvek informácie, ktoré môžu pomôcť v pátraní. No na druhú stranu nesieme aj zodpovedať za zverejňované informácie, ktoré musia byť overené medzinárodným vyšetrovacím tímom“.  

Pátranie môže trvať roky

Posledné dva dni mali podľa slov vlády rekalibrovať hľadanie, ktoré bude vďaka dátam zo satelitu prebiehať v dvoch koridoroch. Satelit však nekomunikoval s lietadlom presne o jeho polohe. Hľadanie tak nemusí byť aj napriek tomu úspešné. Napríklad let 447 z Rio de Janeiro do Paríža, ktorý havaroval ešte v roku 2009 spolu s tromi slovenskými cestujúcimi, sa našiel až o dva roky neskôr. Tím, ktorý na pátraní pracoval, ponúkol Malajzii svoju pomoc a skúsenosti. 

Okrem oficiálnych správ sa množia aj rôzne dohady, ktoré hovoria o tom, že lietadlo mohlo preletieť severným koridorom, za radarovým odrazom iného lietadla (rovnako typ 777-200), ktoré v tedy letelo v blízkosti Andamanských ostrovov či podletelo aj úroveň primárnych radarov, ktoré slúžia vojsku. Všetky však ani nemuseli byť zapnuté. Čo potvrdila najmä India.

Je však zatiaľ potvrdené, že lietadlo určite nespadlo v juhočínskom mori, kde pátranie v prvých dňoch prebiehalo. Prakticky mohlo preletieť podľa stavu nádrží aj desať tisíc kilometrov a dosadnúť na neznámom mieste. Pristávanie modelu 777, ktorý má cez 60 metrov a 130 ton však vyžaduje 1,5 kilometrovú pristávaciu dráhu. Lietadlo už rovnako hľadajú už aj satelity, a tak by sa po prípadnom únose muselo aj niekam skryť. 

Pátranie však odhaľuje zo strany Malajzie každý deň nové a stále prekvapivejšie údaje. 


Posledná fotografia strateného Boeingu z 26. decembra 2011 v Paríži. 
Zdroj: bbc.com, wsj.com

Snímky: Reuters, TASR, HN

01 - Modified: 2006-03-02 16:11:00 - Feat.: 0 - Title: Rusko plánuje zaviesť kontrolu zahraničných investícií v mnohých sektoroch
01 - Modified: 2024-12-20 19:50:02 - Feat.: - Title: Lietadlo pri pristávaní v Nórsku prešlo dráhu a zastalo kúsok od mora 02 - Modified: 2024-12-14 07:10:30 - Feat.: - Title: Británia, Taliansko a Japonsko do roku 2035 predstavia nové stíhacie lietadlo 03 - Modified: 2024-12-10 13:28:59 - Feat.: - Title: Boeing obnovil výrobu svojho najpredávanejšieho lietadla, pre leteckého giganta je to kritický krok 04 - Modified: 2024-12-10 11:34:56 - Feat.: - Title: Letecké spoločnosti očakávajú budúci rok historický počet cestujúcich 05 - Modified: 2024-12-08 09:00:00 - Feat.: - Title: Prečo piloti nesmú mať hustú bradu? Môže za to zvláštne pravidlo, ktoré však má svoje opodstatnenie
menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
22. december 2024 12:35