StoryEditor

„Ježiš v Tatrách“ zaujal svet. Slováci sa stali hitom

15.12.2014, 23:00

Dvaja mladíci sa prechádzajú po zamrznutom Veľkom Hincovom plese vo Vysokých Tatrách. Cez priezračný ľad vidieť až na dno plesa. Nič viac, iba sila slovenskej prírody. Tak málo stačí na úspech, štyridsaťsekundové virálne video zo Slovenska sa totiž v priebehu pár hodín stalo hitom po celom svete.

Klip tak trochu pripomína biblický príbeh, v ktorom sa Ježiš prechádza po vodnej hladine. Video sa objavilo na YouTube pred siedmimi dňami a zozbieralo takmer 5,2 milióna videní. Autor videa pod prezývkou Tomas N k nemu pridal i komentár:„Ja a môj priateľ sa prechádzame po zamrznutom jazere vo Vysokých Tatrách na Slovensku.“ V diskusii pod ním sa objavilo 1 700 príspevkov. Diskutujúci v nej obdivujú krásu prírody, ale našli sa aj takí, ktorí video považujú za podfuk.

Čo je však dôležitejšie, Tatranci sa nádejajú, že im takáto reklama môže pomôcť. Myslí si to riaditeľka Združenia cestovného ruchu Vysoké Tatry Lucia Dubielová:„Video patrí k jednému z komunikačných kanálov. Je to zaujímavá cesta prezentácie.“ Marketingoví špecialisti súhlasia. Podobné video môže lokalitu zviditeľniť, avšak že by Tatrám prilákalo turistov, je málo pravdepodobné. „Pokiaľ to nebude produktové video, v ktorom sa nachádza reklama, odkaz či nejaká popiska, tak sa to minie účinku. Veľa ľudí si to totiž nezapamätá a nepritiahne ich to na dané miesto,“ hovorí pre HN majiteľ marketingovej agentúry Danmo Ján Molnár.

Raketový nárast sledovanosti videa zo Slovenska si všimli i na Pyrenejskom polostrove. Klip s názvom „Walking on beautiful clean ice in Slovakian Mountains“ sa dostal do večerných správ španielskej celoštátnej televízie Cuatro. Kým do soboty si na video kliklo približne 4,5 milióna ľudí, v pondelok počet videní stúpol o takmer 700-tisíc. „Istú úlohu môže zohrať i náhoda, že si video všimol niekto s veľkým dosahom na ľudí. Ak by existovali konkrétne odpovede na príčiny úspechu, všetci by točili iba virálne videá,“ hovorí Ivan Krasko z magazínu Strategie. Za rekordným počtom videní sa ukrýva vždy viacero faktorov, nielen šírenie cez sociálne siete. „Niekedy sa kliky vytvárajú i umelo, aby sa o kampani hovorilo, že zabodovala,“ dodáva Krasko.

Video tromflo „kolegu“ z Tatier

Krátke virálne video videlo dokonca viac očí ako klip inšpirovaný pesničkou Pharrella Williamsa Happy s názvom „Happy – We are from High Tatras Slovakia“ z minulého roka. Ten si rovnako všimol celý svet a dva týždne mu stačili na to, aby ho na YouTube videlo takmer 950-tisíc ľudí. Dodnes ho videlo takmer 4,5 milióna používateľov. Celosvetová „Happy mánia“ vtedy zachvátila najväčšie svetové metropoly ako Paríž, Londýn, Moskvu,NewYork, Dubaj, Prahu atď., ale aj Tatry a naše hlavné mesto – Bratislavu. Zábery z klipu, ktorý natočila spoločnosť Tatry Mountain Resorts vo svojich tatranských strediskách, sa dostali až do známej americkej šou Oprah Winfrey. V nej najlepšie platená žena v Hollywoode identifikovala zábery z klipu slovom „Slovakia“. Napriek tomu sa však podľa hovorkyne TMR Zuzany Fabianovej nedá vyčísliť, koľko turistov úspešné video do Tatier skutočne pritiahlo. „Merať nekomerčný šot nebolo naším cieľom. Primárne sme sa zamerali na budovanie dobrého imidžu tatranského regiónu so všetkým, čo k tomu patrí.“

Virálny alebo klasický marketing?

Slovenská agentúra pre cestovný ruch (SACR) odštartovala v závere minulého roka reklamnú kampaň na kanáli YouTube na podporu televízneho spotu „Slovakia. Best friends forever.“, ktorý sa vtedy vysielal na televíznej stanici Eurosport v 54 krajinách sveta. V spolupráci so spoločnosťou Google z nich SACR pre svoju podpornú kampaň vybrala ako cieľové krajiny Poľsko a Veľkú Britániu. Spoty o Slovensku sa vysielali pred videami spustenými používateľmi YouTube. Aktuálne SACR propaguje zimnú dovolenku v kampani pod názvom Slovensko – krajina priateľov. Pri kampani využíva rádiospoty, kinoreklamu, bigbordy a online formu prostredníctvom stránok YouTube a Google. Cieľovými krajinami sú okrem Slovenska Poľsko, Česká republika, Rakúsko, Maďarsko či Spojené kráľovstvo. Podľa Ivana Kraska sa virálna a klasická marketingová kampaň porovnávať nedajú:„Každá má svoje opodstatnenie. Aj keď virálne video vzbudí veľkú pozornosť, neexistuje záruka, že ľudia prídu. V prípade kampane SACR môže byť táto konverzia vyššia.“ Andrej Csino z agentúry Core4 ho dopĺňa:„Porovnanie nákladov je nesmierne zložité, pretože väčšinou nejde o klasickú reklamu so spätnou väzbou. Vo všeobecnosti však návštevnosť stránok danej značky v komunikačnom období mierne stúpa, a teda môže mať vplyv aj na predaj.“

01 - Modified: 2007-01-24 08:36:28 - Feat.: 0 - Title: Bratislavu čaká megastavba
01 - Modified: 2024-04-25 05:30:56 - Feat.: - Title: V Lomnickom sedle napadlo 20 cm snehu, opäť sa tam bude lyžovať 02 - Modified: 2024-04-13 17:58:39 - Feat.: - Title: Posledná možnosť vidieť Tatranský ľadový dóm. Po víkende ho zatvoria, roztopí sa vo voľnej prírode 03 - Modified: 2024-03-30 07:19:48 - Feat.: - Title: hn 04 - Modified: 2024-03-21 15:33:42 - Feat.: - Title: Ako sa správať, ak stretnete medveďa alebo ak zaútočí. TANAP radí, čo by ste mali mať pri sebe 05 - Modified: 2024-03-08 20:32:19 - Feat.: - Title: Vo Vysokých Tatrách boli ohlásené tri pády lavín, informuje Horská záchranná služba
menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
26. apríl 2024 16:49