Čím máte vyššie vzdelanie, tým je pravdepodobnosť, že umriete pri dopravnej nehode, nižšia. Tvrdí to americký výskum, na ktorom spolupracovali Sam Harper, Thomas J. Charters a Erin Strumpf. Američania sledovali vývoj úmrtnosti na cestách a ukázalo sa, že pri ľuďoch, ktorí nedokončili strednú školu, počet nehôd s tragickým následkom rastie. Pritom pri pohľade na celú krajinu úmrtnosť medziročne klesá.
Kým počet áut na cestách neustále rastie, počet smrteľných nehôd ubúda. Najväčší prínos v tejto oblasti má rastúca bezpečnosť moderných áut. Od počiatku 90. rokov až dodnes prešli automobilky obrovskú cestu v zlepšovaní bezpečnosti automobilov.
Dotýka sa však zlepšovanie bezpečnosti všetkých ľudí rovnako? Najväčší pokles úmrtí na cestách zaznamenali v skupine ľudí s dokončenou vysokou školou. Hneď za nimi nasledujú ľudia, ktorí študovali na vysokej škole. Progres zaznamenali výskumníci aj pri skupine so stredoškolským vzdelaním. Naopak ľudia s nižším, než stredoškolským vzdelaním umierali na cestách častejšie.
Znamená to, že vysokoškolský diplom vás spraví lepším vodičom? To ťažko. Podľa autorov sa musíme pozrieť na štatistiku z iného pohľadu. Ľudia bez vzdelania zarábajú menej, to znamená, že si nemôžu dovoliť moderné bezpečné autá. Častokrát majú staré autá so slabými výsledkami v nárazových testoch.
Lacné autá však nie sú jediným dôvodom, prečo umierajú nevzdelaní ľudia častejšie. Na cestách sa okrem vodičov a cestujúcich pohybujú aj cyklisti a chodci. V chudobných amerických štvrtiach častokrát nenájdete ani len prechody pre chodcov. Podobne je to aj so zdravotnou starostlivosťou. Slabo zarábajúci ľudia mnohokrát nemajú financie na zdravotné poistenie. V chudobných oblastiach je aj menej nemocníc, ktoré navyše zaostávajú kvalitou.
Štatistika naopak nedokázala väčšie odchýlky medzi skupinami v používaní bezpečnostného pásu alebo v jazde pod vplyvom alkoholu.
Vedci porovnali úmrtnosť jednotlivých skupín na základe precestovanej vzdialenosti (autom, autobusom, na bicykli, ale aj pešo). Graf zobrazuje počet úmrtí v jednotlivej skupine na 100 miliónov míľ. Výsledky hovoria o tom, že v roku 1995 zomierali ľudia bez vzdelania na cestách 2,5 násobne viac ako ľudia s vysokou školu. V roku 2010 sa však pomer zväčšil na číslo 4,3.