StoryEditor

Odborník na Apple: Steve Jobs by dnes Apple viesť nemohol

27.09.2016, 10:21
Ak sa chce Apple udržať na špici, nesmie zostať len pri iPhonoch, hovorí šéfredaktor webu o Apple

Apple môže ešte svojim výskumom prekvapiť, hovorí Ondřej Holzman, šéfredaktor jabličkář.cz, jedného z najväčších českých webov zameraných na spoločnosť s nahryznutým jablkom v logu. V rozhovore aj o tom, prečo by dnes Steve Jobs nemohol Apple viesť a prečo sa jeho krachu tak skoro nedočkáme.

Dnes sa začal aj na Slovensku predávať nový iPhone 7. Čo naň hovoríte?
Apple ním potvrdil zrušenie doterajšieho tradičného dvojročného cyklu, po ktorom predstavil celkom nový iPhone. Tento rok šlo len o vylepšovanie už existujúceho projektu. Ak to berieme z pohľadu Applu, tak rozhodne ide o jeho najlepší iPhone, ktorý je po troch rokoch vybrúsený do posledného detailu.

Je teda priestor na niečo úplne nové?
O tom sa veľa diskutuje. Teraz išlo skôr o dolaďovanie detailov, ale to platí prakticky pri všetkých smartfónoch. Otázka je, čo dokáže priniesť na budúci rok, pretože podľa posledných informácií sa chystajú oveľa väčšie zmeny. Navyše to bude desať rokov od predstavenia prvého iPhonu. Ondřej Holzman, šéfredaktor portálu Jablíčkář.cz archív Ondřeja Holzmana Čo by sa mohlo zmeniť?
Apple možno chystá nové technológie do displejov, v ktorých začína oproti konkurencii zaostávať, možno to bude nový materiál pre telo iPhonu. Ale ťažko povedať, či dokáže priniesť ešte nejakú revolúciu, pretože v oblasti chytrých telefónov sa dostávame na hranicu, kde sa už nedá urobiť taký ten wou efekt a predstaviť niečo, čo tu ešte nebolo.

Smartfóny sú teda na hranici vylepšiteľnosti, čo iné oblasti, v nich má Apple na to, prísť s niečím unikátnym?
Dnes to možno vyzerá, akoby Applu trochu odchádzal vlak, pretože iPhony už nie sú najlepšie smartfóny na trhu, respektíve konkurencia, napríklad Samsung, už vytvára minimálne rovnako dobré telefóny. No treba si uvedomiť, že v posledných rokoch Apple masívne investuje do výskumu a vývoja, napríklad práca na utajovanom automobilovom projekte. Otázne zostáva, s čím nakoniec vyrukuje. Rovnako sa podľa slov jeho šéfa Tima Cooka sústredí na virtuálnu realitu. A hoci doposiaľ na rozdiel od konkurencie v tejto oblasti nič nepredviedol, poohliada sa po týchto nových potenciálnych segmentoch. Práve tam by mohol opäť raz ukázať vizionárstvo a prísť s niečím, čím by mohol daný trh ovládnuť. Rozhodne však nemôžeme očakávať prelomové produkty každý rok, to sa nakoniec nedialo ani v čase, keď tu bol Steve Jobs.

Je Apple ešte stále vizionárskou značkou?
Na posledných iPhonoch vidieť, že stavia na tom, čo má a len pridáva menšie vylepšenia. Kľúčové bude, či sa dokáže presadiť v tých ďalších segmentoch, ktoré sme spomínali. Lebo či už sú to inteligentné hodinky, telefóny alebo koniec koncov aj tablety, už sa asi nedá prísť s niečím radikálne novým. Otvárajú sa však veľké trhy, ako autonómne vozidlá alebo virtuálna realita, kde je obrovský potenciál na rozvoj a tiež užívatelia, ktorí nie sú rozhodnutí, ku komu sa pridajú.

V čom konkrétne by sa vo virtuálnej realite mohol Apple presadiť?
Aj na iných spoločnostiach vidieť, že skúšajú rôzne spôsoby, či už to boli Google Glass alebo teraz okuliare HoloLens, ktoré predstavil Microsoft. Možno aj to je dôvod, prečo Apple ešte nič zo svojich snáh neukázal. Nikdy nebol prvý, ktorý s niečím prišiel – či už to bol inteligentný telefón, tablet alebo hodinky. Ale vždy viac-menej čakal, kým sa ten trh nejako vyvinie a potom v danej kategórii vymyslel v danej chvíli najlepší produkt. A najmä dokázal k nemu prilákať masy. Lebo keď sa povie virtuálna realita, mnoho ľudí nemá ani potuchy, o čo ide. Výhodu by mohol mať v tom, že by k tejto oblasti dokázal priviesť masy. HN / Drahomír Piok Nie je to paradox, že na začiatku sa Apple profiloval ako v podstate elitárska značka, ktorej zariadenia nie sú pre všetkých, a dnes sú jeho produkty masovou záležitosťou?
Je to paradox, no treba si uvedomiť, že toto už dávno nie je Apple Steva Jobsa. Tim Cook pred vyše mesiacom víťazoslávne oznámil, že predali miliardu iPhonov. V histórii ľudstva sa snáď zo žiadneho produktu nepredalo viac. To je zásadné, treba si uvedomiť, že predtým, nech už bola spoločnosť akokoľvek veľká, stále sa tvárila ako tá malá garážová firma, ktorú viedol jeden vizionár, čo má všetko pod dohľadom.

Ale dnes Apple slúži masám a Tim Cook riadi obrovský kolos, ktorý si Steve Jobs asi ani nikdy nedokázal predstaviť. Za posledné roky sa zdvojnásobili príjmy a niekoľkonásobne sa zväčšil počet zamestnancov, preto ani nemôže padnúť otázka, ako by to bral Steve Jobs.  Je to skrátka úplne iná firma, ktorá sa sústredí na úplne iné počty užívateľov.  Už to skrátka nie je tak, že vyrábajú počítače pre niekoľko desaťtisíc nadšencov.

Napriek tomu, že sa títo dvaja páni nedajú porovnávať, skúsme vypichnúť hlavné charakteristiky ich pôsobenia v spoločnosti. Aké sú rozdiely v ich pohľade na firmu a produkty?
Steve Jobs bol produktový človek, ktorý chodil s nápadmi a mal rád pod kontrolou celý výrobný proces. Keď sa mu niečo nepáčilo, tak sa to muselo prerobiť. Tim Cook má úplne inú filozofiu. Jednak nie je vizionár, že by vedel, čo by mal Apple predstaviť za desať rokov. Ale to on ani neskrýva. Jeho zásadnou devízou je, že bol dlhé roky prevádzkový riaditeľom, spravoval  dodávateľský reťazec a celú prevádzku, čo sa mu teraz nesmierne hodí.

Pretože má pod sebou tisíce zamestnancov a stovky projektov, ktoré musí nejakým spôsobom spravovať. Zásadné úlohy si rozdeľuje so svojim tímom najbližších spolupracovníkov, ktorým absolútne verí a ktorí sa snažia nejakú tú líniu Steva Jobsa nasledovať.

Kto je teda súčasným vizionárom Applu, ak vôbec?
Ťažko povedať. Najčastejšie sa hovorí o šéfdizajnérovi Jonym Iveovi, ktorý sa v posledných rokoch stiahol trochu do ústrania, presunul sa na vyššiu pozíciu, z ktorej robí supervíziu nad celým dizajnom Applu. Ale spoločnosť sa momentálne tvári skôr ako fungujúci tím. Predtým ju reprezentoval najmä Steve Jobs, vlastne sme ani poriadne nepoznali štruktúru firmy.

Dnes keď je treba osloviť na rozhovor niekoho vysoko postaveného z Applu, nemusí to byť nutne iba Tim Cook, ale pokojne päť až desať najvyšších manažérov, ktorí o tých témach hovoria. Aj tým je výrazne zmenená poloha Applu, že sa otvára nielen novinárom, ale aj užívateľom. A to je tiež zásadný rozdiel.Dá sa teda povedať, že je Apple ako spoločnosť ľudskejšia?
Určite. O Jobsovi sa často hovorilo, že bol až drakonický. Takže Apple je určite ľudskejší a predovšetkým Tim Cook akcentuje aj iné problémy. Riešia sa inklúzie, rôzne spory o bezpečnosti, sociálne otázky. Steve Jobs tieto problémy nikdy neriešil, minimálne nie otvorene. Tim Cook o tom všetkom hovorí, využíva na to všetky možné prostriedky, od prezentácií, ktoré sledujú milióny ľudí, po vystupovanie v médiách, čo predtým bolo nepredstaviteľné, no pre Tima Cooka je to zásadné.

Je teda Tim Cook otvorenejší hovoriť aj o problémoch a nielen o úspechoch Applu? Pred časom napríklad unikli zábery z fabriky v Číne, kde robotníci spali od vyčerpania pri výrobných pásoch.
Problémy fabrík v Číne sa dotýkajú nielen Applu, ale všetkých veľkých firiem. Za Steva Jobsa sa to vôbec neriešilo, Tim Cook už Čínu osobne niekoľkokrát navštívil, verejne sa zaviazal, že tie problémy chce riešiť. Stále tam prebiehajú nejaké audity, otázka samozrejme je, ako veľmi je to úspešné. Každopádne sa Cook snaží, aby Apple nebol len výrobca produktov, ale aby mal nejaké slovo aj na poli sociálnych problémov a ďalších tém s tým spojených.

Už sme hovorili, že Apple je gigant. Ako dlho sa podľa vás ešte môže držať na absolútnej špici a byť lídrom?
Veľmi ťažká otázka, na ktorú nikto nevie odpoveď, ale určite ak tak, neskončí zo dňa na deň. Každopádne aj keď mal Apple v poslednom štvrťroku prepad predaja telefónov, môžeme očakávať, že nových iPhonov sa predá rekordný počet. Samozrejme, bude otázka, ako sa to bude vyvíjať v tom ďalšom roku. Ale Apple má výhodu, že má obrovskú finančnú zásobu. Má kde čerpať do vývoja a do výskumu, takže bude určite prichádzať s novými produktmi. Otázne je, aké budú úspešné, a či sa mu podarí prísť s niečím revolučným, alebo sa bude ďalej niesť na vlne produktov, ktoré tu už sú, čo by ho na špici takmer isto neudržalo.

Obrovská výhoda Applu je v jeho veľkom ekosystéme, kde ponúka komplexný zážitok. Teraz začína napájať svoje produkty na inteligentnú domácnosť. Teda ako hovorí ich marketingová kampaň, keď si kúpite ich výrobky, budete mať lepší život. Ale na tom vlastne je postavený celý biznis model, že keď začnete napríklad iPhonom, tak si pravdepodobne kúpite aj hodinky. Potom zistíte, že by sa vám k tomu hodil aj počítač a tak ďalej. A k tomu sa prirátavajú aj zisky z Apple služieb, ktoré sú čím ďalej tým vyššie.

01 - Modified: 2024-11-23 23:00:00 - Feat.: - Title: Našiel Apple dokonalý balans? Menší iPhone Pro sa stal ešte lákavejšou voľbou 02 - Modified: 2024-11-21 23:00:00 - Feat.: - Title: Očarí výkonom aj spotrebou. Na najmenší počítač od Apple sme našli len superlatívy 03 - Modified: 2024-11-19 07:00:00 - Feat.: - Title: iPhone skončil pri výstavbe klziska v ľade. Bude ešte niekedy fungovať? 04 - Modified: 2024-11-16 00:48:02 - Feat.: - Title: Natáčate videá pre sociálne siete, cestovateľské videá alebo reklamu? Postačí vám jeden z týchto smartfónov 05 - Modified: 2024-11-15 15:00:00 - Feat.: - Title: Pracuje na ňom už aj Apple? Ďalšieho inteligentného prsteňa známej značky sa dočkáme možno už čoskoro
menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
25. november 2024 01:12