Sabina Boudová, marketingová riaditeľka značky DATARTDATART
StoryEditor

Dve strany tej istej mince: E-shop a „kamenné“ predajne spolunažívajú pod jednou strechou, kľúčom však je zákaznícka skúsenosť

24.06.2022, 16:00

E-shop dostal v uplynulých dvoch rokoch historický impulz a stal sa súčasťou nákupných zvyklostí väčšiny Slovákov. Napriek tomu sa po odznení pandémie zákazníci radi vrátili do kamenných predajní.

Viac ako dve tretiny dospelých obyvateľov Slovenska* už niekedy nakupovali online. Impulz tomuto spôsobu nakupovania dala najmä pandémia. Aj predtým tu však bola veľká zákaznícka skupina fanúšikov e-shopov. Stále je veľa aj tých, ktorých neobťažuje vyraziť za nákupnými zážitkami do kamenných predajní. Veľkí obchodníci venujú pozornosť obidvom týmto skupinám.

„Obidva predajné kanály majú pevné miesto v stratégiách veľkých špecializovaných sietí, takých, akou je aj DATART. Pre nás sú to dve strany tej istej mince – sortiment, ktorý ponúkame cez e-shop, a ten, ktorý si zákazník môže kúpiť v predajni, je prakticky totožný,“ konštatuje Sabina Boudová, marketingová riaditeľka značky DATART.

V kamennej predajni však nemôžu byť vystavené všetky produkty ponúkané v e-shope. „Na webe zákazníkom ponúkame cca 40-tisíc produktov, v predajniach potom môžu vidieť starostlivo vybrané modely zo všetkých kategórií či značiek tak, aby reflektovali rôzne preferencie zákazníkov,“ vysvetľuje Boudová z DATARTu. „Každý, kto príde do predajne, si v nej môže zakúpiť aj ten výrobok, ktorý našiel v ponuke nášho e-shopu, a následne mu ho bez problémov doručíme buď k nemu domov, alebo do predajne, kde si ho vyzdvihne,“ dodáva.

Niektorí zákazníci postupujú opačne: výrobok si vyhliadnu v predajni a potom si ho kúpia doma cez e-shop. „Naši pracovníci vychádzajú maximálne v ústrety každému návštevníkovi našej predajne, ktorý prejaví záujem o vystavené výrobky, pretože vieme, že kúpa domáceho spotrebiča obvykle nie je každodennou záležitosťou a zákazník niekedy potrebuje aj viac času na rozmyslenie,“ hovorí Sabina Boudová.

image
DATART

Zážitok, služby a dobrý pocit

Nakupovanie v dobre vybavenej a usporiadanej predajni je aj vecou zážitku. DATART sa neobáva konkurencie „jednokanálových“ e-shopov, ktoré niekedy môžu „hrať na ceny“. „U veľkého stabilného predajcu zákazník nájde v predajni aj dobrú radu, kvalifikovaní odborníci mu dôkladne vysvetlia funkcie výrobku, takže sa v konečnom dôsledku rozhoduje na základe lepších informácií. Výrobok si odnáša s istotou, že vyhovuje jeho potrebám a bude mu dobre slúžiť,“ zdôrazňuje marketingová riaditeľka DATARTu.

K službám pre zákazníkov, ktoré poskytuje DATART, patria RÝCHLART – vyzdvihnutie objednávky z e-shopu do 30 minút v predajni zadarmo – a DOPRAVART – doprava výrobku s inštaláciou a sprevádzkovaním. „So službou DOPRAVART výrobok vynesieme aj na 10. poschodie, nainštalujeme ho a odvezieme starý spotrebič na ekologickú likvidáciu,“ približuje S. Boudová.

image
DATART

Samostatnosť pri výbere

Aj v e-shope DATARTu má zákazník možnosť získať množstvo informácií o výrobkoch. „Každý výrobok v našom e-shope má detailný popis, ktorý má pomôcť s výberom a vlastne supluje rolu nášho elektrošpecialistu v predajni. Návštevník má možnosť komunikovať s naším virtuálnym asistentom RICHARTom cez četovacie okno, k vybraným produktom vkladáme napríklad aj unboxingové videá. Na zlepšeniach a zdokonaľovaní produktových informácií neustále pracujeme,“ konštatuje S. Boudová.

V online prostredí si zákazník vyberá tovar bez asistencie predavača. „Vyberá si sám, môže si v pokoji prezrieť viac modelov, pozrieť sa aj do porovnávača cien, nevstupuje do toho ďalší ľudský faktor,“ hovorí marketingová riaditeľka. Potom podľa nej môže byť aj jeho finálny výber odlišný, ako keby sa rozhodoval v predajni. Správnych riešení je však obvykle viac.

Tí, ktorí nakúpia cez e-shop, si môžu vyzdvihnúť svoj zakúpený produkt aj v predajni. Výdajné miesto v nej nájdu blízko vstupu a pokladní.

V DATARTe majú obidva predajné kanály na starosti rovnaké produktové tímy a špecialisti. „V rámci multichannelovej stratégie využívame synergiu obidvoch kanálov – retailu i e-tailu. Organizačne sú prepojené, je efektívnejšie, keď majú naši pracovníci dokonalý prehľad o výkonoch v obidvoch prostrediach v reálnom čase,“ vysvetľuje Sabina Boudová.

*Až 70 % Slovákov nakupovalo v roku 2020 aspoň raz online. Zdroj: Prieskum spoločnosti FinGo z februára 2021.

menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
22. november 2024 07:59