Analytická spoločnosť Counterpoint Research zverejnila štatistiku o predajoch prémiových telefónov za rok 2023. To sú podľa spoločnosti prístroje s veľkoobchodnou cenou 600 dolárov (550 eur) a vyššie. V praxi to sú prístroje s koncovou cenou od približne 700 eur (pripočítané dane a obvyklé marže predajcov).
Lenže ani produkcia drahých telefónov nie je ľahká záležitosť. Podľa Couterpoint Research totiž 90 percent prémiového segmentu patrí iba dvom výrobcom. Nikoho neprekvapí, že ide o Apple a Samsung. V roku 2022 mal Apple v tomto segmente 75-percentný podiel, vlani trochu klesol na 71 percent. Stále to je extrémne dominantné postavenie.
Čínskym značkám v prémiovom segmente ostávajú už len zbytky. Jedným z dôvodov môže byť, že mimo domáceho trhu sa do segmentu drahých prístrojov zatiaľ púšťajú iba v obmedzenej miere. Naopak na domácom trhu predávajú veľkú časť prístrojov s parametrami prémiovej triedy za cenu nižšiu ako 600 dolárov. To môže štatistiku trochu skresľovať.
Každopádne môže byť prekvapením, že trojkou v segmente prémiových smartfónov je za rok 2023 Huawei s podielom piatich percent. Huawei sa globálne predáva minimálne, ale na domácom čínskom trhu prerazil s kontroverzným modelom Mate 60 Pro. Huawei v Číne predáva v podstate za globálne ceny, ktoré sú oveľa drahšie ako u konkurencie, ale zákazníci s tým očividne problém nemajú.
Z veľkých značiek má na trhu prémiových smartfónov dvojpercentný podiel ešte Xiaomi a jednopercentný Oppo. Celý zvyšok trhu drží štyri percentá.
Podľa Counterpointu trh prémiových chytrých telefónov od roku 2016 vzrástol trojnásobne a medziročne o šesť percent. Solídny rast je predikovaný aj na tento rok. Navyše rastie kategória ultraprémiových prístrojov s veľkoobchodnou cenou nad 1000 dolárov (vyše 910 eur). Už v minulom roku tieto veľmi drahé prístroje predstavovali tretinu prémiového segmentu.
Výsledky prémiového triedy sú v priamom rozpore s výsledkami celého trhu, ktorý v posledných rokoch kontinuálne klesá.