Ľudia čakajú v obchode Apple Store v čínskom Šanghaji. FOTO: REUTERS
StoryEditor

Pozrite ako smutne sa čínske značky dívajú na chrbát Applu

06.01.2024, 12:00
Autor:
Jan MaturaJan Matura
  • Čínske značky chrlia desiatky nových modelov ročne, ale v prémiovom segmente sa im globálne nedarí.
  • Pritom práve drahé telefóny generujú najväčšie príjmy.
  • Nová štatistika ukazuje veľmi zaujímavé údaje o mobilnom trhu.

Analytická spoločnosť Counterpoint Research zverejnila štatistiku o predajoch prémiových telefónov za rok 2023. To sú podľa spoločnosti prístroje s veľkoobchodnou cenou 600 dolárov (550 eur) a vyššie. V praxi to sú prístroje s koncovou cenou od približne 700 eur (pripočítané dane a obvyklé marže predajcov).

Globálne tento segment telefónov predstavuje iba štvrtinu celého trhu, ale generuje 60 percent príjmov. Je to výrazný nepomer, ktorý ukazuje, že produkcia lacných modelov je veľmi náročné odvetvie, v ktorom je nutné predávať veľké objemy, inak sa neoplatí.

Lenže ani produkcia drahých telefónov nie je ľahká záležitosť. Podľa Couterpoint Research totiž 90 percent prémiového segmentu patrí iba dvom výrobcom. Nikoho neprekvapí, že ide o Apple a Samsung. V roku 2022 mal Apple v tomto segmente 75-percentný podiel, vlani trochu klesol na 71 percent. Stále to je extrémne dominantné postavenie.

image

Predaje prémiových smartfónov 2023 FOTO: Counterpoint Research

Samsung si medziročne o percento polepšil zo 16-percentného podielu na 17-percentný. Podľa Couterpointu sa mu darilo s radom S23 a skladacími modelmi. Tie majú byť dôležitým prvkom v raste predaja v prémiovom segmente. Apple zatiaľ žiadnu skladačku nemá, čo by sa tento rok mohlo zmeniť.

Čínskym značkám v prémiovom segmente ostávajú už len zbytky. Jedným z dôvodov môže byť, že mimo domáceho trhu sa do segmentu drahých prístrojov zatiaľ púšťajú iba v obmedzenej miere. Naopak na domácom trhu predávajú veľkú časť prístrojov s parametrami prémiovej triedy za cenu nižšiu ako 600 dolárov. To môže štatistiku trochu skresľovať.

Každopádne môže byť prekvapením, že trojkou v segmente prémiových smartfónov je za rok 2023 Huawei s podielom piatich percent. Huawei sa globálne predáva minimálne, ale na domácom čínskom trhu prerazil s kontroverzným modelom Mate 60 Pro. Huawei v Číne predáva v podstate za globálne ceny, ktoré sú oveľa drahšie ako u konkurencie, ale zákazníci s tým očividne problém nemajú.

Z veľkých značiek má na trhu prémiových smartfónov dvojpercentný podiel ešte Xiaomi a jednopercentný Oppo. Celý zvyšok trhu drží štyri percentá.

image

Predaje prémiových smartfónov 2023 FOTO: Counterpoint Research

Podľa Counterpointu trh prémiových chytrých telefónov od roku 2016 vzrástol trojnásobne a medziročne o šesť percent. Solídny rast je predikovaný aj na tento rok. Navyše rastie kategória ultraprémiových prístrojov s veľkoobchodnou cenou nad 1000 dolárov (vyše 910 eur). Už v minulom roku tieto veľmi drahé prístroje predstavovali tretinu prémiového segmentu.

Výsledky prémiového triedy sú v priamom rozpore s výsledkami celého trhu, ktorý v posledných rokoch kontinuálne klesá.

01 - Modified: 2024-10-31 11:40:56 - Feat.: - Title: Týždeň Applu, deň tretí: MacBook Pro nezdražel, aj keď sa zbavil slabej verzie 02 - Modified: 2024-10-31 07:00:00 - Feat.: - Title: Apple spúšťa vlastnú AI. Nateraz bude pracovať v obmedzenej podobe 03 - Modified: 2024-10-30 23:09:57 - Feat.: - Title: Prídeme o ďalší kompaktný smartfón? Samsung zvažuje ukončenie výroby základného modelu rady S 04 - Modified: 2024-10-30 10:03:12 - Feat.: - Title: Týždeň Applu, deň druhý: Mac mini sa zmenšil a nabral svaly 05 - Modified: 2024-10-29 23:00:00 - Feat.: - Title: Čo prezradil veľký fototest? Odhalili sme nášho víťaza, ale aj silné a slabé stránky testovaných smartfónov
menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
01. november 2024 05:10