Virtuálna a rozšírená realita je aj napriek značnej podpore veľkých technologických spoločností stále skôr na okraji záujmu. Mnoho ľudí si sľubovalo zmenu v tejto oblasti s príchodom zatiaľ najvyspelejšieho headsetu v podobe modelu Apple Vision Pro.
A spočiatku to naozaj vyzeralo na úspech, keď sa ľudia s novým prístrojom na hlave objavovali v uliciach a firma nejakú chvíľu hlásila vypredané. Teraz sa však zdá, že kúzlo značky Apple pri tomto zariadení pomaly vyprchalo a predaje sa nestretli s odhadmi marketingových odborníkov firmy.
Vyplýva to z nedávneho textu špecialistu na Apple v agentúre Bloomberg Marka Gurmana, v ktorom hovorí o tom, že relatívny neúspech okuliarov bol jedným z dôvodov, prečo z Applu po 36 rokoch odchádza Frank Casanova, ktorý viedol marketingové aktivity súvisiace s Vision Pro. V tejto oblasti sa pri Apple pohyboval od roku 2019, kedy bol menovaný prvým šéfom marketingu pre rozšírenú realitu.
Úspešný štart a následné spomalenie
Analytik Ming-Chi Kuo uvádza, že v prvej várke bolo vyrobených 200-tisíc kusov náhlavnej súpravy, ktorá sa vypredala počas pol mesiaca. Očakávalo sa tak, že ďalších 700 až 800-tisíc zariadení sa vypredá do konca tohto roka. Dopyt sa však podľa neho rapídne znížil, a tak sa Apple údajne rozhodol obmedziť dodávky Vision Pro na rok 2024 na 400 až 450-tisíc kusov.
Apple znížil objednávky ešte pred uvedením Vision Pro na neamerické trhy, čo podľa Kua znamená, že dopyt na americkom trhu prudko klesol pod očakávania.
„Spoločnosť Apple skúma a upravuje svoj produktový plán pre náhlavné displeje, takže v roku 2025 sa možno neobjaví žiadny nový model Vision Pro (predtým sa očakávalo, že sa nový model objaví v poslednom kvartáli roku 2025). Apple teraz očakáva, že dodávky Vision Pro v roku 2025 medziročne klesnú,“ píše Kuo na serveri Medium.
Problémom môže byť cena
Apple sa tak možno zaradí ku ďalším firmám, ako je Meta, Microsoft alebo HTC, ktoré pre svoje náhlavné súpravy pre virtuálnu a rozšírenú realitu nedokázali nájsť dostatočnú podporu. Na druhej stranu je spoločnosť ešte len na začiatku, a môže sa tak stať stať, že s príchodom zaujímavých aplikácií sa bude jej Vision Pro predávať lepšie.
Zvlášť pokiaľ príde variant, ktorý bude lacnejší, a bude tak lepšie konkurovať zariadeniam ako Meta Quest alebo HTC Vive. Práve cena okolo 3 260 eur je podľa niektorých odborníkov jednou z hlavných prekážok, ktoré bránia väčšiemu dopytu po okuliaroch, hoci sú na trhu technologicky zrejme najvyspelejšie.