StoryEditor

Nová generácií sietí -- jasné svetlo na konci tunela

25.02.2003, 23:00
V uplynulých dňoch sa v Mníchove uskutočnila medzinárodná tlačová konferencia spoločnosti Siemens Information and Communication Networks (ICN): Nová generácia sietí -- ďalší krok. Na podujatí sa prezentovali najnovšie stratégie a trendy rozvoja širokopásmových sietí, tendencie poskytovania sieťových služieb a prevádzky sietí.
Jedna zo spoločností materskej firmy Siemens -- ICN patrí k významným celosvetovým hardvérovým i softvérovým hráčom v oblasti komunikácie verejnej, privátnej aj podnikovej sféry. Má už vyše milióna zákazníkov v 160 krajinách a celkom 70 percent najväčších amerických spoločností zaradených do rebríčka Fortune 500 je práve zákazníkmi Siemens. K významným riešeniam spoločnosti z posledného obdobia patrí HiPath -- podniková architektúra na platforme IP, ktorá umožňuje integrovať hlas, dáta a video v sieťach akéhokoľvek typu. Prostredníctvom HiPath prezentuje Siemens rozsiahlu ponuku služieb pre inovatívne komunikačné riešenia v reálnom čase s hlavným dôrazom na IP konvergenciu, mobility a e-CRM. ICN teraz prichádza s novou generáciou sieťových technológií pre spoločnosti rôzneho typu a prevádzkovateľov sietí.
SITUÁCIA NA TRHU A TRENDY
Najprv si však povedzme, ak sú trendy v poskytovaní sieťových služieb. Hovorí Michael Howard, analytik spoločnosti Infonetics: "V roku 2000 sme celosvetovo pozorovali vysoké kapitálové výdavky na info-komunikačné technológie, potom nastal pomerne silný pokles najmä v USA. Stabilizácia situácie nastane až v období rokov 2003/2004 s pomalým rastom v roku 2005. Oproti roku 2000 sa počet kupujúcich služieb alebo produktov dosť znížil. Poskytovatelia služieb na túto situáciu tiež museli reagovať, a to tak, že znižujú výdavky, usilujú sa o kladný cash flow. Pochopiteľne, menej riskujú a nie sú ani takí dynamickí v inováciách. Rovnako aj zákazníci menia stratégiu. Usilujú sa lepšie využívať existujúci majetok a technológie a nové zariadenia kupujú len keď je to nevyhnuté. Obyčajne je to vtedy, keď expandujú a investíciu podmieňujú preukázateľnou úsporou nákladov a rýchlou návratnosťou."
NOVÉ VÝZVY
Poskytovatelia služieb v káblových sieťach stoja pred výzvou budovať siete, ktoré prenášajú dáta aj hlasové služby. Poskytovatelia DSL služieb zase chcú poskytovať hlasové a video služby vo vlastných sieťach. Množstvo dostupných sofistikovaných DSL zariadení akoby predurčovalo najbližší trend využitia tejto technológie v biznis sektore. Viac inteligencie a sofistikovaných riešení zhmotnených v DSL totiž umožňuje doručiť viac služieb. Oživenie sa očakáva v oblasti optických sietí a zariadení. Analytici Infoneticsu odhadujú, že 70 percent optických zariadení vyrobených v roku 2002 boli sofistikovaných s inteligentnými funkciami a tento pomer na zvýši v roku 2006 na sto percent! Medzi štyrmi najväčšími výzvami, ktoré stoja pred poskytovateľmi služieb sú tri rýdzo finančné, ako profitabilita, financovanie a obrat. Ako keby všetko bolo o peniazoch, aj keď na druhej priečke sa umiestnilo uspokojovanie potrieb zákazníka a podpora. Z technického hľadiska sa najviac sleduje dosah implementácie technológie na biznis. Čo sa týka širokopásmových služieb, najviac sa využíva šírka prenosového pásma na zálohovanie, budovanie virtuálnych privátnych sietí, bezpečný firewall, paketizovaný hlas. Niektorí operátori už ponúkajú perspektívnu a z hľadiska výnosov veľmi zaujímavú trojkombináciu služieb: dáta, hlas a video.
OD ÚTLMU K DYNAMIKE
Výkonný riaditeľ Siemens ICN Thomas Ganswindt o situácii na trhu a pozícii spoločnosti hovorí: "Posledné dva roky boli aj pre našu spoločnosť veľmi ťažké. V dôsledku celosvetového poklesu dopytu na info-komunikačnom trhu po výrobkoch a službách sme aj my utrpeli citeľné straty. Výrazne poklesol obrat, v roku 2002 v porovnaní s rokom 2000 až o 42 percent, hrubý zisk o 79 percent, do výskumu sa investovalo menej o 27 percent. Zdá sa, že najťažšiu fázu máme už za sebou. Pomaly, ale predsa len nastáva obrat k lepšiemu. V prvom štvrťroku tohto roku v porovnaní s posledným kvartálom minulého roku sa nám zvýšili nové objednávky o 4 percentá, zisk dokonca o 54 percent, aj keď ešte je predaj a cash flow v červených číslach...
Posilňujeme ozdravovací proces vo vnútri firmy, zintenzívňujeme orientáciu na zákazníka s cieľom získať nových zákazníkov, zvýšiť podiel na trhu na úkor konkurentov a tiež obnoviť dynamiku rastu. Pochopiteľne, aby sme získali nových zákazníkov musíme im ponúknuť také nové riešenia, ktoré im budú generovať väčší obrat s atraktívnymi aplikáciami. Pre zákazníka sú rozhodujúce tri faktory: nižšie kapitálové a prevádzkové náklady a rýchla návratnosť investícií.
Kto chce na telekomunikačnom trhu prežiť aj spoločnosti, nezaobíde sa bez novej generácie switchov, novej generácie prístupových zariadení a optických zariadení. Dnes je Siemens jedným z celosvetových lídrov na hardvérovom trhu v oblasti DSL zariadení pre koncových zariadení, DSL zariadení pre operátorov a poskytovateľov služieb ako aj IP konvergencie. V blízkej budúcnosti chceme byť lídrom v oblasti switchov a prístupových zariadení."
Dôkazom obnoveného inovačného apetítu ICN je SURPASS hiT. Prototyp riešenia vznikol za 5 mesiacov, výrobok bol uvedený na trh za 13 mesiacov. Pod názov SURPASS spojil Siemens svoje riešenia a služby pre koncových užívateľov v oblasti Next Generation Optics, Acces a Switching. Siemens tým zdôrazňuje, že chce svoju poprednú pozíciu v inováciách v sieťových technológiách ďalšej generácie rozširovať a posilniť svoju orientáciu smerom k zákazníkovi.
Medzi novinky patrí spomínaný SURPASS hiT, multi-servisná platforma, ktorá prenáša IP-prevádzku a podporuje aj štandardnú SDH (Synchronous Digital Hierarchy).
Pomocou SURPASS IPCentrex môžu zase operátori poskytnúť svojim zákazníkom centralizované riešenie, ktoré spĺňa funkciu pobočkovej ústredne. Týmto spôsobom sa dajú cez IP techniku integrovať lokálne počítačové siete a telefóny do jednej siete, čo prináša značné úspory v nákladoch na kabeláž, telefónnu infraštruktúru, prevádzku a údržbu.
DSL ŠTARTÉROM
Anton Schaaf, člen Predstavenstva Siemens ICN tvrdí: "Iba znižovanie nákladov nie je spásonosná cesta na záchranu priemyslu. Telekomunikácia je rastovým odvetvím s priemernou ročnou mierou rastu 9 percent. V období rokov 1999 až 2005 sa najväčší rast očakáva v oblasti hlasu cez internet a dátových službách. Z hľadiska ekonomiky nie je biznis o šírke prenosového pásma, ale o službách, ktoré prinášajú hlavný profit.
Kde my vidíme rastový potenciál pre poskytovateľov služieb v segmente obyvateľstva: kým internet predstavuje zhruba priemerný obrat na užívateľa mesačne (ARPU) 21 euro, nové služby 26 euro. V nových službách takmer 23 percentami sú zastúpené video služby, online hry (16,4), bezpečnosť dát (10,1) a iné nové služby (27,2 percenta).
Keď sa robil prieskum, čo domáci užívatelia preferovali v prístupe na sieť cez vytáčanú linku (dial-up) a potom prostredníctvom DSL technológie, vyšlo zaujímavé porovnanie. DSL technológia takpovediac otvorila doširoka dvere na sieti. DSL užívatelia strávili online štyrikrát viac času ako predtým, využívali väčší rozsah služieb a častejšie a dokonca o 400 perc. sa zvýšil dopyt po videu."
AKO ĎALEJ
Analytici sa zhodujú v tom, že DSL technológia už dosiahla určitý stupeň nasýtenia. Asymetrické DSL (ADSL) je síce dobrý štart, ale z dlhodobého hľadiska slepá ulička pre poskytovateľov služieb. Dnes ADSL technológia podchytila záujem o internet, ale z dlhodobého hľadiska to nebude profitabilný podnikateľský model pre poskytovateľov služieb. Tí majú niekoľko nových investičných možností, ako sú dátové služby, integrácie hlasových služieb a širokopásmového prenosu či prejsť na novú generáciu sietí, ktoré zabezpečia integrované riešenia tak v oblasti hlasu ako aj dát. A tu už sa otvára nové portfólio služieb s vyššou pridanou hodnotou ako vysokorýchlostné video, online hry, rýchly internet, virtuálne privátne siete na báze IP protokolu či videokonferencie.
Siemens radí zákazníkom: investujte do platformy a infraštruktúry iba raz a potom pridávajte služby podľa potreby. Surpass hiX je takýmto riešením, pretože jedna platforma je univerzálna pre domácich užívateľov ako aj pre podnikové služby. Migrácia na novú generáciu prístupových zariadení a sietí je ľahká a špičková technológia podporuje nové služby. Nová generácia switchov (prepájačov) umožňuje integrovať všetky tradičné telefonické služby plus nové služby na báze IP protokolu. SURPASS hiX je kompletné, na seba nadväzujúce portfólio riešení pre hlasový, dátový a video prístup na báze technológií xDSL a širokopásmových technológií. Bázou tejto platformy je úplná novinka High Density DSLAM (DSL Access Multiplexer), ktorá umožní použitie všetkých DSL variantov, ako napríklad ADSL, SHDSL, VDSL atď. iba v jednom zariadení.
SMER ŠIROKOPÁSMOVÉ SIETE
Stefano Pileri z Telecom Italia prezentoval dobré skúsenosti na talianskom trhu, najmä z implementácie DSL technológie. "Nastáva evolúcia vo vývoji a vývoj sa uberá smerom k širokopásmovým sieťam," hovorí. "Širokopásmový prístup pomocou DSL technológie, bezdrôtové siete LAN, optické siete -- to všetko sú inovácie a generujú nové služby. Masový trh pre širokopásmové služby tu naozaj je. Poznatky Telecom Italia sú takéto: kým v roku 2001 sme mali 190-tisíc užívateľov, v roku 2002 už 530-tisíc a v tomto roku už vyše milióna. Prechádzame rozličnými etapami, pred dvoma rokmi to bolo rýchle internetové spojenie (e-mail, správy, e-commerce), v minulom roku to bola širokopásmová komunikácia (pokrokové VoIP, videokomunikácia a videomail). V tomto roku by sa mala výraznejšie presadiť zábava, ako je hudba na vyžiadanie (Music on Demand), interaktívne TV či on-line hry a v blízkej budúcnosti všetko smeruje do oblasti domácich sietí a automatizácie. V oblasti podnikania a podnikového segmentu boli iné priority a záujmy. Pred dvoma rokmi sa preferoval širokopásmový prístup cez DSL a optické linky, VLAN či korporatívne VoIP, minulý rok sa do popredia dostali základné a rozšírené webové služby (portály a e-mailové služby), ale aj dôraz na bezpečnosť. V tomto roku badať silnejší trend smerom k business to business aplikáciám, ako je obstarávanie tovarov a služieb (e-procurement, e-work a e-care) a vývoj smeruje k aplikáciám typu business to citizen, ako napríklad e-government a e-learning."
Skúsenosti z Talianska hovoria, že v Európe prudko rastie dopyt po širokopásmovom prístupe. V krajine koncom roka 2002 v porovnaní s rokom 2001 zaznamenali dopyt po DSL širokopásmovom prístupe medzi radovými užívateľmi až o 220 percent, v podnikovom segmente o 92 percent. Prevádzkovatelia sietí a poskytovatelia služieb musia zvoliť správnu stratégiu. Nebude dominovať jedna jediná technológia, ktorá "prevalcuje" trh, ale treba voliť kombináciu technológií, aby sa optimalizovali investície zákazníkov. Nová technológia bude synonymum rovnice: viac služieb a lepšia kvalita. Zatiaľ výskumy v západnej Európe hovoria, že technológia DSL na trhu zabrala a počet zákazníkov, ktorí využívajú širokopásmový prístup sa výrazne zvyšoval od 45 percent v roku 2000 na 80 percent v minulom roku. Potreby a požiadavky na šírku pásma stále rastú a možno v dohľadnom čase očakávať razantnejší nástup technológií ako HDSL, VDSL či dokonca zatiaľ dosť drahý vysokorýchlostný prístup prostredníctvom optických vlákien.
menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
27. apríl 2024 05:22