StoryEditor

Úžitkové vozidlá -- ich kategorizácia a podmienky dovozu

23.06.2003, 00:00

Kategorizácia motorových a prípojných vozidiel používaná v našej legislatíve vychádza zo záverečnej rezolúcie EHK-OSN o konštrukcii vozidiel R.E.3 v jej dnes platnom znení zo 16. 4. 1999. Znenie prílohy 7 tejto rezolúcie je totožné aj so smernicou Európskej únie č. 70/156, teda je plne kompatibilná aj s legislatívou Európskej únie. Úžitkové vozidlá rozdeľuje do nasledovných kategórií:
Kategória N sú motorové vozidlá s najmenej štyrmi kolesami používané na prepravu tovaru. Delí sa na tri podkategórie v závislosti od celkovej hmotnosti vozidla: Kategória N1 sú vozidlá používané na prepravu tovaru s celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3,5 tony, kategória N2 sú vozidlá používané na prepravu tovaru s celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3,5 tony, ale neprevyšujúcou 12 ton a kategória N3 sú vozidlá používané na prepravu tovaru s celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 12 ton.
Autobusy patria do kategórie M spolu s osobnými vozidlami (M1), pretože slúžia na prepravu cestujúcich. Táto kategória sa delí na podkategórie: M2 sú vozidlá používané na prepravu cestujúcich s celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 5 ton, ktoré majú viac ako 8 miest na sedenie (okrem sedadla vodiča) a M3, čo sú vozidlá používané na prepravu cestujúcich, s celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 5 ton, pričom majú viac ako 8 miest na sedenie okrem sedadla vodiča. Autobusy sa ďalej delia na 3 triedy: Trieda I - mestský autobus (citybus), trieda II - medzimestský autobus (interurban alebo coach) a trieda III - diaľkový autobus (touring coach).
Prípojné nemotorové vozidlá sa zaraďujú do kategórie O. Prívesy určené na ťahanie vozidlami kategórií M1 a N1 sú začlenené do dvoch podkategórií podľa toho, aká je ich celková hmotnosť: prívesy O1 majú celkovú hmotnosť neprevyšujúcu 0,75 tony a prívesy O2 prevyšujúcu 0,75 tony, ale neprevyšujúcu 3,5 tony. Úžitkové prípojné vozidlá, ktoré sa zapájajú zväčša za vozidlá kategórií N2 a N3, teda nákladné prívesy a návesy, sa delia do podkategórií O3 a O4. Do kategórie O3 patria prípojné vozidlá s celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3,5 tony, ale neprevyšujúcou 10 ton. Vozidlá kategórie O4 sú prípojné vozidlá s celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 10 ton. Prípojné vozidlá kategórií O2, O3 a O4 sa ďalej členia na nasledujúce typy: 1. náves (semi-trailer); 2. príves (full trailer) a 3. príves s centrálnou nápravou (centre-axle trailer).
Zvláštnu kategóriu tvoria mimocestné, alebo tiež "off-road" vozidlá. Označujú sa doplnkovým písmenom G a považujú sa za ne tie vozidlá kategórií M a N, ktoré spĺňajú nasledovné podmienky:
Vozidlá kategórie N1 s celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 2 tony môžu byť zaradené ako N1G, ak majú: 1. najmenej jednu prednú a najmenej jednu zadnú nápravu konštruovanú na súčasný pohon, pričom pohon jednej nápravy môže byť odpájateľný; 2. najmenej jeden mechanizmus na uzatváranie diferenciálu, alebo iný mechanizmus s podobným účinkom a 3. možnosť dosiahnuť ako sólo vozidlo stúpavosť aspoň 30 %. Okrem toho musia splniť najmenej tri zo šiestich nasledujúcich požiadaviek: 1. predný nájazdový uhol musí byť najmenej 25o; 2. zadný nájazdový uhol musí byť najmenej 20o; 3. prechodový uhol musí byť najmenej 20o; 4. svetlá výška pod prednou nápravou musí byť najmenej 180 mm; 5. svetlá výška pod zadnou nápravou musí byť najmenej 180 mm a 6. svetlá výška medzi nápravami musí byť najmenej 200 mm.
Vozidlá kategórie N1 s celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 2 tony, alebo vozidlá kategórií N2, M2, alebo M3 s celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 12 ton, môžu byť zaradené ako mimocestné, ak sú ich kolesá konštruované na súčasný pohon (vrátane odpájateľného), alebo ak majú: 1. najmenej jednu prednú a najmenej jednu zadnú nápravu konštruovanú na súčasný pohon, pričom pohon jednej nápravy môže byť odpájateľný; 2. najmenej jeden mechanizmus na uzatváranie diferenciálu, alebo iný mechanizmus s podobným účinkom a 3. možnosť dosiahnuť ako sólo vozidlo stúpavosť aspoň 25 %.
Nákladné vozidlá kategórie N3 a autobusy kategórie M3 s celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 12 ton sú považované za mimocestné, ak ich kolesá sú konštruované na súčasný pohon (vrátane odpájateľného), alebo spĺňajú nasledovné požiadavky: 1. najmenej polovica kolies je poháňaná; 2. vozidlo má najmenej jeden mechanizmus na uzatváranie diferenciálu, alebo iný mechanizmus s podobným účinkom; 3. môže ako sólo vozidlo dosiahnuť stúpavosť 25 % a súčasne sú splnené najmenej štyri z nasledujúcich šiestich požiadaviek: 1. predný nájazdový uhol musí byť najmenej 25o; 2. zadný nájazdový uhol musí byť najmenej 25o; 3. prechodový uhol musí byť najmenej 25o; 4. svetlá výška pod prednou nápravou musí byť najmenej 250 mm; 5. svetlá výška pod zadnou nápravou musí byť najmenej 250 mm a 6. svetlá výška medzi nápravami musí byť najmenej 300 mm.
Špecifickým problémom, v posledných rokoch veľmi aktuálnym aj na Slovensku, je zaraďovanie vozidiel do kategórie N1, ktorý súvisí u nás najmä s rozdielnym odpočtom dane z pridanej hodnoty oproti vozidlám kategórie M1. Vzhľadom na výhodnejšiu možnosť odpočtu DPH je preto celkom pochopiteľná snaha dovozcov vozidiel predávať, pokiaľ je to možné, radšej vozidlá v kategórii N1. Z tohto dôvodu začali takmer všetci dovozcovia vozidiel s celkovou hmotnosťou do 3,5 tony s hromadnými prestavbami z kategórie M1 na kategóriu N1. Takáto prestavba podlieha v zmysle vyhlášky MDPT č. 116/1997 Z. z. schváleniu technickej spôsobilosti typu Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR. Na vymedzenie pravidiel pri prestavbách vozidiel na kategóriu N1 vydalo v roku 1998 MDPT "Podmienky na zaradenie vozidiel do skupiny úžitkových vozidiel kategórie N1", neskôr ešte novelizované dodatkom z roku 2001. Podmienky vychádzajú zo smernice ES č. 70/156 až 2001/116 o typovej homologizácii vozidiel. V súlade so smernicou môžu byť do kategórie N1 zaradené aj motorové vozidlá určené na prepravu osôb a tovaru (tzv. viacúčelové), ktoré sú odvodené z osobného automobilu typu kombi, no okrem vyhotovení sedan limuzína, osobné kombi a z nich odvodených variantov. Či daný typ vozidla je "viacúčelovým vozidlom na prepravu osôb a tovaru", určuje kód typu karosérie "AF" uvedený v bode 9. protokolu o typovej homologizácii vozidla podľa smernice ES č. 70/156 v znení neskorších smerníc, tiež nazývanej ako globálna homologizácia. Okrem uvedeného musí vozidlo splniť nasledujúcich sedem podmienok:
1. Vozidlo je vybavené jedným vnútorným priestorom na prepravu cestujúcich, batožín a nákladu a nemá viac ako 6 sedadiel okrem sedadla vodiča.
2. Platí nerovnica Mmax - (Mpoh + n.68) > n.68, kde Mmax je celková hmotnosť, Mpoh je pohotovostná hmotnosť vrátane hmotnosti vodiča (minimálna prevádzková hmotnosť) a n je počet sedadiel okrem sedadla vodiča.
3. Za sedadlami je pevná priehradka v celej šírke vozidla až po strop, ktorá zabraňuje prenikaniu prepravovaných vecí do priestoru pre cestujúcich, pričom do výšky operadiel (500 mm nad bodom "H") musí byť táto priehradka z plného materiálu. Nad tým môže byť priehradka vyplnená sieťovinou s veľkosťou mriežky maximálne 50x50 mm.
4. Pokiaľ nie sú použité opierky hlavy na všetkých sedadlách, musí byť priehradka doplnená až ku stropu v celej šírke vnútorného priestoru vozidla. Horľavosť materiálu priehradky musí pritom spĺňať stanovené podmienky.
5. Bočné okná v ložnom priestore môžu byť len vtedy, ak ich spodná hrana je vyššie ako 900 mm nad podlahou úložného priestoru. Inak sa okná pripúšťajú len v pravých bočných dverách vedúcich k ložnému priestoru. Ostatné okná musia byť nahradené buď pevným nepriehľadným materiálom pevne spojeným s karosériou, alebo mriežkou s rozmermi maximálne 50x50 mm, alebo schválenou bezpečnostnou fóliou tak, aby sa zabránilo prípadnému preniknutiu prepravovaných predmetov mimo vonkajší obrys vozidla.
6. Kotevné miesta v úložnom priestore odstránených sedadiel musia byť trvalo znehodnotené, napr. privarením krycích platničiek, alebo pripevnením iných súčiastok, ktoré nie je možné odstrániť použitím bežne dostupných nástrojov.
7. Zníženie počtu miest na sedenie administratívnou cestou, napr. čestným vyhlásením hromadného dovozcu, sa neakceptuje.
Uvedenými doplňujúcimi podmienkami nie je dotknutá platnosť všetkých ostatných ustanovení vyhlášky MDPT č. 116/1997 Z. z. Následná spätná prestavba vozidla na kategóriu M1 ďalšou úpravou karosérie sa už nepovoľuje. Majiteľov takto prestavaných vozidiel na kategóriu N1, ktorí si uplatnili odpočet DPH treba tiež upozorniť, že na základe výkladu Ministerstva financií k § 2 ods. 5 pís. k) zákona č. 289/1995 Z. z. o dani z pridanej hodnoty, nebude daňovým úradom odpočet DPH uznaný v prípade, ak sa pri prevádzke vozidla zistí, že nie sú dodržané podmienky prestavby vozidla v zmysle rozhodnutia MDPT, resp. že niektoré časti prestavby boli dodatočne odstránené.
INDIVIDUÁLNY DOVOZ
Podmienky pre individuálny dovoz vozidiel zo zahraničia upravuje Metodický pokyn MDPT č. 1/1997 a jeho dodatok č. 1 z roku 2002. Oba predpisy majú právny základ vo vyhláške MDPT č. 116/1997 Z. z., ktorá však má byť spolu so zákonom č. 315/1996 Z. z. o premávke na pozemných komunikáciách zásadne novelizovaná po 1. januári 2004. Novelizácia spomínaných právnych noriem má priniesť plnú kompatibilitu našej legislatívy so smernicami EÚ platnými pre oblasť vozidiel. Než sa tak stane, dovtedy budú platiť súčasné podmienky pre schvaľovanie technickej spôsobilosti jednotlivých vozidiel na premávku na pozemných komunikáciách pri stavbe, dovoze, prestavbe a po vyradení vozidla z evidencie. Na základe nich je predpokladom schválenia technickej spôsobilosti jednotlivo dovezeného vozidla plnenie predpisov EHK, resp. zodpovedajúcich smerníc EÚ pre brzdy, emisie a hluk. Pritom sa zjednodušene predpokladá, že každé vozidlo, zaregistrované v Európe po dátume vstupu daného predpisu, resp. smernice do platnosti, tento predpis (smernicu) automaticky plní. Preto sa od vozidiel, ktorých rok výroby, resp. modelový rok je mladší ako dátum vstupu príslušnej zmeny predpisu (smernice) do platnosti, nevyžaduje dokladovanie o ich plnení. O tom, ktoré roky sú pre jednotlivé kategórie úžitkových vozidiel z hľadiska plnenia predpisov rozhodujúce, hovorí tabuľka č. 1.
Tabuľka č. 1: Požadované plnenie predpisov, resp. smerníc pre schválenie technickej spôsobilosti jednotlivého vozidla platné od 1. 4. 2002.
Kategória vozidla
Predmet homologizácie
Predpis EHK-OSN
Smernica

Limitný modelový rok
N1
Brzdy a brzdenie
13-08
71/320 - 91/422
1996

Emisie motorov
83-02B,C
70/220 - 93/59
1996

Vonkajší hluk
51-02
70/157 - 92/97
1996
M2, M3
N2, N3
Brzdy a brzdenie
13-08
71/320 - 91/422
1996

Plynné emisie
49-02B
88/77 - 91/542B
1996

Dymivosť motora
24-03
72/306 - 89/491
1987

Vonkajší hluk
51-02
70/157 - 92/97
1996
O2, O3, O4
Brzdy a brzdenie
13-08
71/320 - 91/422
1996
Vozidlá, ktoré sú staršie ako limitný modelový rok musia dokladovať plnenie požadovaných predpisov technickým protokolom vypracovaným homologizačnou skúšobňou. Zoznam notifikovaných homologizačných skúšobní, oprávnených overovať plnenie uvedených predpisov je k dispozícii na každej STK, ktorá vykonáva kontroly vozidiel pred schválením technickej spôsobilosti jednotlivého vozidla. Jediná výnimka, ktorá sa pripúšťa pri dokladovaní je v prípade plnenia predpisu EHK č. 49-02B o plynných emisiách naftových motorov, kde už nie je možné pri vozidle v premávke skúšku fyzicky zopakovať bez demontáže motora. Preto sa pri vozidlách v kategóriách M2, M3, N2 a N3 pripúšťa dokladovanie uvedeného predpisu, resp. jemu ekvivalentnej smernice, protokolom z homologizačnej skúšky typu motora, vykonanej v čase jeho pôvodnej homologizácie.
Okrem uvedených kritérií musia byť splnené aj ostatné požiadavky, kladené na jednotlivo dovezené vozidlá počas ich kontroly v oprávnených staniciach technickej kontroly. Bližšie informácie možno získať u vedúcich takýchto STK, alebo aj na Poverenej skúšobni cestných vozidiel spoločnosti Slovdekra, s. r. o., v Bratislave.
Ing. Pavol Kothaj
vedúci Poverenej skúšobne cestných vozidiel
SLOVDEKRA, s. r. o., Bratislava

menuLevel = 2, menuRoute = style/uzitkove-auta, menuAlias = uzitkove-auta, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
21. december 2025 23:11