StoryEditor

Pre rodinu i na rozvoz tovaru

27.09.2004, 00:00

Úžitkový automobil francúzskej firmy Renault, ktorý sa od súrodencov modelového radu Kangoo odlišuje označením Kaleido, je taký zaujímavý, že na seba ani nepotrebuje upozorňovať.
Pravdepodobne si ho všimnete nielen pre celkový dizajn, ale, napríklad, aj pre rozsiahle presklenie strechy nad predným radom sedadiel alebo zhrňovacej streche, ktorá je elektricky ovládaná. Limitovaná séria má centrálne zamykanie, delené zadné sedadlo a kryt batožinového priestoru. Pri jej kúpe sa dá (dalo) ušetriť vyše 30-tisíc korún.
Kangoo Kaleido je ideálnym partnerom na voľné chvíle. Dostanete sa s ním aj do ťažšie zjazdného terénu. Pod prednou kapotou sme mali slabší vznetový motor 1,5 dCi s výkonom 48 kW (65 k), ktorý je jedným z najtichších a najúspornejších dieselových agregátov. Po diaľnici bez problémov uháňa rýchlosťou na hranici limitu. Pri rýchlosti nad 100 km/h sa hladina hluku v kabíne len o čosi zvýši. No kto by sa s takýmto autom naháňal ako na pretekoch... Dôležité sú široké možnosti odvozu osôb a tovaru.
Aby boli pasažieri dobre chránení aj v prípade hroziacej kolízie, má vodič k dispozícii protiblokovací brzdový systém ABS s elektronickým rozdeľovačom brzdnej sily a brzdovým asistentom. Protipreklzový systém ASR zabezpečuje dobrú priľnavosť kolies k vozovke. Vďaka veľkým bočným sklám je viditeľnosť všetkými smermi veľmi dobrá. K prehľadu o situácii vedľa vozidla prispievajú tiež veľké bočné zrkadlá. Tie sú panoramatické, žiaľ, v testovanom vozidle sa ovládali mechanicky.
Na ceste sme ocenili výborné brzdy a hoci sa Kangoo Kaleido v zákrute mierne nakláňa, počas celého prejazdu výborne drží stopu. Treba si len zvyknúť alebo nejazdiť v zákrute tak razantne. Citlivosť na silný bočný vietor bola primeraná, vzhľadom na druh karosérie. Rovnako aj zrýchlenie zodpovedalo očakávaniam; z hľadiska spotreby sa Kaleido prejavuje ako úsporné vozidlo.
Osobitý vzhľad karosérie dotvárajú svetlomety v tvare elipsovitej kvapky, veľké hmlovky integrované v prednom nárazníku či zvislo zoradené koncové svetlá. Bočné posuvné dvere veľmi zjednodušujú prístup do kabíny, najmä v stiesnených mestských pomeroch. Veľký vnútorný priestor sa vyznačuje variabilitou, k čomu prispievajú i delené zadné sedadlá (1/3 : 2/3). Tie sa dajú sklopiť, čím vznikne zaujímavý priestor na prevážanie objemnejších predmetov alebo väčšieho množstva tovaru. Obsah batožinového priestoru chráni pred zrakmi potenciálnych zlodejov skladací kryt, ktorý je inak vyberateľný.
Na výškovo nastaviteľnom sedadle vodiča sme si všimli dve maličkosti, ktoré by bolo vhodné zlepšiť. Sedák je pre vyššie postavy krátky a keďže volant nemožno nastavovať pozdĺžne, iba výškovo, vyšší vodiči môžu mať problémy s nastavením ideálnej polohy za volantom.
Na stredovej konzole je miesto na praktický premiestniteľný popolník, ktorý nám, nefajčiarom, dobre poslúžil ako držiak mobilného telefónu alebo na dve plechovky nápojov. Medzi plusy sme zapísali kolmú lištu pri vetracích otvoroch po celej šírke prístrojového panelu, ktorá veľmi dobre usmerňovala prúd vzduchu na predné sklo. V prípade intenzívneho vetrania kabíny prúd vzduchu zbytočne nedráždil oči šoféra a spolujazdca.
V kabíne sme zaznamenali i niekoľko ďalších praktických riešení. Bodové svetlo je v strope umiestnené nad operadlami predných sedadiel a teda svieti zozadu. Pred spolujazdcom sú nad sebou umiestnené dve dostatočne veľké priehradky. Na šikmom stĺpiku pred spolujazdcom je praktické madlo. Elektrické ovládače okien sú netradične v spodnej časti dverí, integrované v odkladacej priehradke. Pozitívne tiež hodnotíme veľké slnečné clony, ako aj výškovo nastaviteľné bezpečnostné pásy.
Detaily na záver. Na satelite pod volantom je diaľkové ovládanie rádia. Opierky na zadných sedadlách sú zasúvateľné, takže neprekážajú vo výhľade, ak tam nikto nesedí. Niektoré časti kabíny nie sú čalúnené (rámy dverí či okraje stropu). Renault Kangoo Kaleido má kredit praktického pracovného vozidla, do ktorého vďaka zhrňovacej streche (takmer po celej dĺžke) hravo naložíte hoci aj maliarsky rebrík alebo garnižu. V konečnom dôsledku môžeme hodnotiť pomer úžitkovej hodnoty a ceny ako priaznivý.
KONKURENTI
Do segmentu H2 zaraďuje Združenie automobilového priemyslu SR aj naoko nerovnocenných konkurentov -- napríklad oproti vybranému triu aj Mercedes Vaneo, VW Touran, Kia Carens a pod. Vzhľadom na karosériu a použité motory sa nám zdali najvyrovnanejšími konkurentmi práve tri francúzske automobily. Keďže Citroën a Peugeot sú "z jednej kuchyne" (PSA), výkonovo sú takmer zhodné. Pre zaujímavosť sme preto v ich prípade vybrali rozdielne motory. Tie sú na rozdiel od Renaulta výkonnejšie, ale aj drahšie.
Porovnanie s konkurenciou
Renault Kangoo 1,5 dCi Kaleido Citroën Berlingo Peugeot Partner
Motor -- dieselový 4-valec, predný pohon 4-valec, pp 4-valec, pp
Objem, cm3 1 461 1 868 1 997
Výkon, kW (k) 48/65 51/69 66/90
Krútiaci moment, Nm 160 125 205
Max. rýchlosť, km/h 146 142 160
Zrýchlenie 0 -- 100 km, s 16,3 20,4 15,6
Spotreba, l/100 km 6,5 -- 4,9 -- 5,5 8,8 -- 5,7 -- 6,9 7,3 -- 5,0 -- 5,8 Cena s DPH (v tis. Sk)
Základný model od 393 481 481
Testovaný model 473 509 611

menuLevel = 2, menuRoute = style/uzitkove-auta, menuAlias = uzitkove-auta, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
26. december 2025 02:03