Pomaly si zvykáme, že sme jedným z 25 členských štátov Európskej únie. Okrem iného sa táto skutočnosť dotýka aj podmienok na kúpu auta v zahraničí. Čo sa zmenilo v oblasti dovozu ojazdených alebo nových automobilov, spýtali sme sa na Colnom riaditeľstve SR.
-- Po vstupe Slovenskej republiky do EÚ nepodlieha dovoz vozidiel, ktoré majú z hľadiska colných predpisov štatút spoločenstva, colným formalitám. To znamená, že na takéto vozidlá sa neuplatňujú dovozné platby. Treba však pripomenúť, že vozidlá dovážané z tretích krajín (mimo EÚ) pri dovoze podliehajú colnému konaniu. V takomto prípade sa naďalej používa dosiaľ uplatňovaný postup. Dovozné clo sa však od 1. 5. 2004 znížilo na 10 % z colnej hodnoty a DPH je 19 %.
Vráťme sa teda k vozidlám dovážaným z EÚ, ktoré majú spomínaný štatút tovaru EÚ. Ako je to v prípade dovozu nového vozidla?
-- Ak spĺňa podmienku, že je novšie ako šesť mesiacov alebo má najazdených menej ako 6 000 km, daň z pridanej hodnoty zaplatí kupujúci na príslušnom daňovom úrade v SR podľa miesta trvaléhobydliska. V krajinách EÚ ho nakupuje bez DPH. Je to v súlade so zákonom č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty (§ 11, ods. 12 a § 20, ods. 3).
Čo ak má dovážané vozidlo najazdených viac ako 6 000 km alebo je staršie ako šesť mesiacov?
-- V takom prípade zaplatí kupujúci DPH už s kúpnou cenou vozidla predávajúcemu v zahraničí a doma DPH neplatí.
Na Slovensku všeobecne platí zákon, že dovážané vozidlo nesmie byť staršie ako z roku 1996. Colné predpisy sú však iné.
-- Colné predpisy, platné na Slovensku, neobmedzujú dovoz osobného automobilu na naše územie podľa roku výroby. Ak je však auto staršie ako z roku 1996, môže to mať vplyv na bezproblémové prihlásenie vozidla do evidencie. Toto spadá do pôsobnosti policajných orgánov a odboru dopravy na okresnom úrade. Gestorom právnych predpisov, upravujúcich prihlasovanie vozidiel do evidencie je Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR.
