Bola to posledná veľká svadba uplynulého roka. Dva dni pred Silvestrom si totiž slávna operná diva Anna Netrebko a tenorista Yusif Eyvazov povedali vo Viedni áno. Prečo to spomíname? Svadobný oblek ženícha má totiž slovenský rukopis. A to doslova. Vznikol v rodinnom podniku Maximilian Mucska Tailors, ktorý svojou filozofiou a prístupom pripomína skôr viedenskú tradíciu. Má však bratislavskú adresu. Pre HN magazín nám o tom porozprával jeden z generácie Mucskovcov, Erik.
Čo Mucskovcov charakterizuje? Trpezlivosť a precíznosť. Že to vôbec nie je klišé, pochopíte, keď vojdete do ich salónu v centre Bratislavy. V čase, keď sú slávne časy krajčírstva v našom hlavnom meste už dávno za nami, otvárajú akýsi nový svet. Vyberiete si tam všetko od strihu, látky, gombíkov, vypchávok až po farbu nití, zmerajú vás presne, aby vám oblek sedel najlepšie, ako sa dá, a začne sa tvorba. Ručne, kúsok po kúsku.
Ručne sa vypracovávajú klopy, prišívajú podšívky, ručne sa niekoľko hodín hodvábnymi niťami vytvárajú dierky na gombíky, ručne sa ťažkou niekoľkokilogramovou žehličkou nakoniec tvarujú klopy a kraje na saku. Je to veľmi detailná práca asi na päťdesiat hodín, a preto stihnú za mesiac urobiť len niekoľko oblekov či sák alebo divadelných kostýmov. V Bratislave opäť ožil obchod s bespoke tailoringom, teda s ručným šitím na mieru, a práve Mucskovci sa tomu venujú takýmto spôsobom u nás ako jediní.
Rodinná firma
Na čele rodinnej firmy už viac ako 40 rokov stojí otec Maximilián Mucska. „Najprv v Štátnom podniku a z domu v Senci, takže nebol nijako viditeľný. Až potom po revolúcii už aj ako známy krajčír. Svojich klientov má už desiatky rokov a stále sa k nemu vracajú,“ začína rozprávanie mladší syn Erik. „Asi pred pätnástimi rokmi sa začal otec venovať aj divadelným kostýmom a jeho diela je dnes možné vidieť v divadlách v Zürichu, Londýne, vo Viedni, ale aj v Dallase.“ Po rokoch sa však rozrástli aj o druhú generáciu. Otcovi pomáha a pomaly po ňom preberá firmu 30-ročný Patrik, ktorý vyštudoval, podobne ako otec, odevnú školu, istý čas pôsobil v salóne vo Viedni a vysokému krajčírstvu sa venuje už dvanásť rokov.
ladší Erik sa pripojil asi pred troma rokmi, približne v čase, keď v Bratislave otvorili svoj salón. Zostali verní tradičným postupom šitia, ale aj tomu, že všetky materiály a potrebné komponenty si sami vyberajú a osobne kupujú. „Materiály máme z Anglicka, Talianska, Rakúska. Chodíme si sami nakupovať všetky veci, s ktorými potom pracujeme, často aj do malého unikátneho obchodíka v centre Viedne, ktorý funguje už 80 rokov, je jediný svojho druhu a navštevovaný krajčírmi zo strednej Európy,“ dopĺňa mladý Mucska.
HN magazín je každý piatok vložený v HN. Hľadajte Hospodárske noviny vo svojom stánku alebo nákupnom centre po celý víkend. Sledujte nás aj na Facebooku.
Nielen na mieru
Ako sám zdôrazňuje, to, čo ich líši od ostatných, je ručná práca. Netreba si ich bespoke tailoring mýliť s made to measure, teda oblekmi šitými na mieru. Od tých či od bežnej konfekcie v obchodoch ich totiž líši niekoľko vecí. „Po prvé je to životnosť, je niekoľkonásobne vyššia ako pri klasickej konfekcii, kde sa napríklad predný diel saka podlepuje a časom ničí, my ho šijeme ručne. Ale je to aj vytvorenie originálneho strihu na základe presných mier a postavy, následne vnútorné vypracovanie, a fakt, že zákazník sa stáva spolutvorcom,“ vysvetľuje s tým, že niekedy človek naozaj príde s presnou predstavou bod za bodom. Ako sám dodáva, záleží na látke a nosení, ale k jeho otcovi stále chodí napríklad aj klient, ktorého má desať rokov a nosí aj jeho prvé obleky. „V niektorých prípadoch to pokojne môže byť oblek na celý život.“
Najlepšia vizitka je pre nich spokojnosť a to, že sa v ich oblekoch, sakách či kabátoch muži dobre cítia, ale i to, či sa vrátia. „Aj po pol roku klientovi zavolám, či nepotrebuje sako prežehliť, je to práca asi na hodinu. Alebo keď schudne či priberie, dá sa ubrať či povoliť, keďže je to ručná práca,“ opisuje ich služby, ktoré sa nekončia odovzdaním ich diela.
Hanečka a Netrebko
A že ide niekedy aj o umelecké diela, svedčia ich posledné skúsenosti. Dali sa dokopy s módnym návrhárom Borisom Hanečkom a pracujú už na spomínaných divadelných kostýmoch. „Spoločným projektom v minulom roku bola detská opera vo Viedni Snehová kráľovná, pri ktorej bola umeleckou riaditeľkou Anna Netrebko. Cez ňu sa dostali aj k azerbajdžanskému tenorovi Yusifovi Eyvazovovi, ktorému ušili už dva koncertné obleky. A tiež už spomínaný svadobný. „Spoločne sme sa na ňom zhodli, išli sme do klasického štýlu, keďže svadba bola vo Viedni, ale vrchný materiál bol netradičný, jemne vzorovaný.“
Dá sa teda povedať, že nie je návrh alebo predstava, ktoré by nezvládli. „Robili sme už rokokové kostýmy, vojenské uniformy, obleky 19. storočia aj súčasné, nikdy sme nemali problém naplniť zákazníkovu predstavu. Nerobíme však len obleky pre päťdesiatnikov, ale aj moderné strihy a farby pre mladých, obliekli sme v Bratislave, spolu s Borisom, už aj niekoľko svadobných párov,“ dopĺňa s tým, že hoci už šili niekoľko dámskych sák či kabátov v pánskom štýle, pri mužoch zostanú stále.
Ani ceny sa netreba báť, nehovoriac o tom, že životnosť látok, ktoré používajú, je neporovnateľná s tými z obchodov. Preto k nim neváhajú chodiť ani zákazníci zo zahraničia, ktorí to spoja s výletom do Bratislavy, ale vycestovať neváhajú aj oni sami. A najlepšia reklama sú oni sami. Lebo, ako tvrdí sám Erik Mucska, oni sami nie sú typické konfekčné veľkosti. Už pri prvom stretnutí teda uvidíte, ako pekne ich obleky sedia.