Zmeniť dážď na sneh, upraviť vlasy Hermione či zdvojnásobiť armádu bojovníkov. To všetko dokážu Slováci z firmy Blue Faces. Už viac ako päť rokov sa rodáci z Bratislavy venujú postprodukcii, teda dodatočnej úprave videa. Na svojom konte majú už desiatky hollywoodskych filmov vrátane trhákov, ako je Harry Potter či Šmolkovia. A najnovšie aj spoluprácu s najväčším hráčom na poli vizuálnych efektov v reklamách, The Mill.
Traja kamaráti a jeden nápad
Na začiatku bol nápad a nadšenie. Marek Ježo študoval techniku, no vždy ho lákali špeciálne efekty. Vo voľnom čase skúšal točiť, strihať a učil sa o trikoch, ktoré by mohol vyskúšať. Spolu s kamarátmi Michalom Šefarom a Petrom Mešťaníkom vybrali svoje úspory a nakúpili techniku a softvér. „Nemali sme žiadne kontakty ani skúsenosti. Ale boli sme nadšení a odhodlaní. Nemali sme o čo prísť,“ spomína Marek Ježo. Firmu založili v roku 2010. „Mali sme víziu, že sa budeme venovať vizuálnym efektom. Začali sme pôsobiť na Slovensku, ale vedeli sme, že domáci trh je veľmi malý,“ približuje. Aby získali zákazky, odoslali stovky e-mailov a svojimi telefonátmi bombardovali spoločnosti.
„Doslova sme im otravovali život,“ smeje sa Ježo. Nakoniec sa ponuky na prácu dočkali a po troch mesiacoch mali prvého zahraničného klienta. „Narazili sme na takých, ktorí potrebovali zadať časť práce niekomu inému, lebo nestíhali. Nedali nám robiť najjednoduchšie veci, ale prácne a zložité úkony, ktorých sa chceli zbaviť. Práve na tom sme sa učili,“ objasňuje spoluzakladateľ Michal Šefara. „Nikto vám, samozrejme, na začiatku nedá veľkú zákazku. Spoločnosti sa nám ozvali, keď potrebovali urobiť projekt veľmi rýchlo. Napríklad nám zavolali v piatok večer s tým, že v pondelok to potrebujú mať hotové. Povedali sme si prečo nie, vyskúšame to,“ hovorí Ježo. Postupne dokázali presvedčiť viaceré štúdiá, že ich práca je kvalitná a dostávali väčšie projekty. Dnes pracujú pre štúdiá v Rakúsku, Nemecku, Francúzsku či Dánsku a pokrývajú tak väčšinu Európy. A prerazili aj v Spojených štátoch.
Nový HN magazín je každý piatok vložený v HN. Hľadajte Hospodárske noviny vo svojom stánku alebo nákupnom centre po celý víkend. Sledujte nás aj na Facebooku.
Harry Potter aj Katy Perry
Prvá hollywoodska skúsenosť prišla pre Blue Faces s filmom Kazateľ. Za úlohu dostali upraviť sekvenciu záberov, na ktorých hlavný hrdina uháňa na motorke cez púšť. Keďže túto scénu museli natočiť viackrát, v postprodukcii museli púšť od stôp vyčistiť. „Po firme Avatar nastal boom 3D filmov. V začiatkoch sa film rozdeľoval na niekoľko častí a každé štúdio dostalo na úpravu len pár minút z filmu. To bol pre nás zlomový bod, keď sme začali pracovať na projektoch ako Šmolkovia či Harry Potter,“ opisuje Ježo. A tak vďaka Slovákom viali Harrymu, Hermione a Ronovi vlasy trojrozmerne.
Okrem filmov sa Blue Faces venujú aj reklamám či hudobným videoklipom. Spolupracovali napríklad na videoklipe Katy Perry E.T., ktorý získal cenu MTV Video Music Awards za špeciálne efekty. „Je to obrovské zadosťučinenie, keď idete do kina a na konci v titulkoch uvidíte svoje meno a mená ľudí, s ktorými ste na filme spolupracovali. Vtedy vieme, že to nerobíme nadarmo,“ dodáva Ježo.
Ručná práca
V súčasnosti v Blue Faces pracujú na troch projektoch. Okrem amerického akčného filmu Hardcore a detského seriálu Pixelov svet pracujú aj na rozprávke režiséra Mira Rema. V nej majú na starosti všetky vizuálne efekty. V úvodnej sekvencii vytvárajú prelet vesmírom až k Zemi či dotvárajú padák pri páde hlavného negatívneho hrdinu z hradnej komnaty. Prácu Slovákov diváci môžu uvidieť v animovanom filme Anomalisa, ktorý mal premiéru na Medzinárodnom filmovom festivale v Bratislave. „Tento film bol výnimočný technikou, ktorou bol vytvorený. Na jeho výrobu použili tradičnú techniku stop motion animácie, kde sa každý jeden pohyb postavy robí ručne. Našou úlohou bolo odstraňovať pomocné zariadenia, ktoré pomáhajú animátorovi pri jeho práci,“ vysvetľuje Ježo.
Zo samouka učiteľ
V období, keď Marek Ježo so svojimi kamarátmi zakladali firmu Blue Faces, neexistovala žiadna škola, ktorá by vyučovala to, čo robili. Pred piatimi rokmi na Vysokej škole múzických umení vznikol odbor vizuálne efekty, v ktorom dnes Marek Ježo vyučuje. „Zavolali ma ako odborníka z praxe, aby som študentom ukázal praktické veci z oblasti vizuálnych efektov. Študenti tak vidia a vyskúšajú si najnovšie techniky, ktoré sa vo svete používajú pri tvorbe reklám a filmov,“ približuje Ježo.
Vizuálne efekty sú podľa Ježa úzko previazané s pokrokom v informačných technológiách, a preto sa toto odvetvie rýchlo mení. „To, čo pred desiatimi rokmi vedelo spraviť len pár najväčších postprodukčných štúdií na svete, sa dnes vďaka technologickému pokroku dá spraviť jednoducho s dostupným softvérom a hardvérom. Nároky na výstupnú kvalitu sa preto z roka na rok zvyšujú,“ hodnotí. Napriek napredovaniu technik sa však práca sama osebe veľmi nezmenila. „Stále potrebujete hlavne nadaných ľudí, pre ktorých sú tieto technologické novinky len nástrojom na dosiahnutie kreatívnych cieľov.“
A čo ho na jeho práci najviac baví? „Každý jeden film či reklama je iná a ku každému záberu musíte pristupovať individuálne. Existuje veľa možností, ako naplniť režisérovi predstavy o tom, ako má daný záver vyzerať. Na tejto práci ma najviac baví vymýšľať spôsoby, ako z daného záberu vyťažiť čo najviac a vytvárať nové postupy, s ktorými to zvládnete čo najefektívnejšie,“ uzatvára.