Story ako z filmu s happy endom. Aj tak by sa dal nazvať príbeh Petra Rusinka z Prešova, ktorý sa kvôli štúdiu presťahoval do Veľkej Británie. Najprv si privyrábal ako barman na letisku a v hoteloch, ale už vtedy sníval o vlastnom biznise. Zo zahraničného brigádnika je dnes už zamestnávateľ, pre ktorého pracujú domáci. „Ak v niečo pevne veríte, prekážok je podstatne menej. Ja osobne to vidím tak, že všetko na svete je možné,“ prezradil svoj recept na úspech Rusinko. Jeho sny sa tak stali realitou a v Londýne rozbehol vlastnú firmu Charlie&Leo Studios Ltd. Jedna z jej dcér sa venuje marketingu, druhá je jeho vlastnou módnou značkou. Ich zákazníkmi sú BMW aj O2.
Začal prestížnymi školami
Prešovčan Peter Rusinko prišiel do Anglicka v roku 2004. V tom čase nebola cesta Východoslováka do Veľkej Británie ničím výnimočným. Tá jeho však znamenala dobrý základ pre jeho budúce plány. Študoval tam totiž na prestížnych biznis školách. BA Advertising and Marketing Communications a magisterské štúdium master postgraduate studies of International Business and Management na University of Bedfordshire.
Stále však bojoval s obavami z riskantnosti podnikania v cudzej krajine. Tie prelomili až skúsenosti z reklamnej agentúry v regióne Hertfordshire, v ktorej sa po štúdiu zamestnal. Práve tam nadobudli jeho predstavy o vlastnom biznise jasnejšie kontúry. „Veľkú úlohu zohrala moja láska k dizajnu a výtvarnému umeniu. Získané vzdelanie, skúsenosti a expertíza sa však na formovaní môjho rozhodnutia spolupodieľali,“ pokračuje Rusinko.
Vlastná módna značka
V máji minulého roka založil eseročku Charlie&Leo Studios Ltd., ktorú neskôr kvôli expanzii a reorganizácii pretransformoval na Charlie&Leo Ltd. Jeho C&L Studios sa venuje marketingu, reklame a grafickému dizajnu. „Začiatky nebývajú ľahké a bolo to tak aj v mojom prípade. Potrebujete kapitál, dobrého právnika a finančného poradcu,“ spomína na nedávne začiatky Rusinko. Požiadal teda svoju banku o pôžičku, konkrétne necelých 10-tisíc eur. "Predložil som vypracovaný business plán spolu so zakladnými finančnými predpokladmi manažérovi a finančnej komisisi, ktorým sa celkový plán páčil a následne bol schválený. Británia je tiež veľmi liberálna krajina a v takýchto prípadoch to platí dvojnásobne. V konečnom dôsledku je to hlavne pre dobro krajiny, pre jej ekonomiku, nezamestnosť a podobne. A ak rozbiehate nový biznis, snažíte sa udržať minimálne výdavky aspoň do doby, kým sa nezačnú objavovať prví klienti," vysvetľuje Rusinko.
Netrvalo však dlho a firme sa naozaj podarilo chytiť veľké zákaznícke ryby ako AEG, BMW, Zanussi a O2. Druhá dcéra spoločnosti C&L APPAREL zase spustila vlastnú módnu značku Gavallier. "Značka, ako to aj jej názov prezrádza, je venovaná novodobým džentlmenom a aj tým, ktorí sa nimi chcú stať. Tu v Londýne sa už celkom uchytila a prekvapivo sa jej darí," dopĺňa. Značka sa teda pomaly rozbieha, no pre slovenského podnikateľa už znamená nadobudnutie statusu zamestnávateľa. Pre firmu pracuje sedem Angličanov a ďalšie pozície sú v hre. Ambície ho nijako neškrtia. „Jedného dňa sa nám azda podarí byť na globálnom leveli. Uznávaným menom schopným súperiť s lídrami trhu,“ smelo potvrdzuje Rusinko.
Šikovní odchádzajú
V Anglicku alebo aj v ázijských krajinách sa v posledných rokoch uchytilo viacero Slovákov. Pre samotnú krajinu to však okrem prestíže znamená aj únik kvalitných podnikateľov mimo jej územia. „Štát môže uľahčiť zakladanie podnikov a živností, nezaťažovať podnikateľov vysokou byrokraciou, mať rozumný daňový systém či systém výziev pre začínajúcich podnikateľov,“ hovorí o možnostiach, ako zamedziť úniku pridanej hodnoty mimo Slovenska, analytik Cyrrusu Tomáš Menčík. Na druhej strane ani toto všetko nemusí stačiť. Ďalšia veľká téma je relevantný trh. „Pokiaľ sa vyvíja nejaký produkt alebo služba, pre ktoré nie je na domácom trhu dostatočný dopyt, potom je rozumné ísť to skúsiť niekam, kde je vyšší,“ dodáva Menčík.
Michal Ugor, podnikateľ, o Petrovi Rusinkovi
Prečo sa mu podarilo splniť si svoj sen a rozbehnúť biznis v Británii?
Študoval marketing. Už vtedy, ako študenti, sme sa začali baviť o budúcnosti. Mal jasno v tom, že bude robiť v tejto oblasti a že ho marketing baví. Väčšina ľudí si myslí, že podnikanie je o „nápade“, ale to je nezmysel, lebo aj dobrý nápad, ak je zle realizovaný, je nanič. A naopak, dobre urobený podpriemerný nápad znamená väčšinou úspech. Takmer každý človek má nápady na podnikanie, no myslím si, že väčšina ľudí taktiež nikdy nespraví krok k svojim podnikateľským ambíciám, prípadne to vzdajú pri prvom neúspechu. Peter do toho išiel, založil firmu, zdvihol telefón a zavolal prvému potenciálnemu zákazníkovi, spravil pre nich dobrú prácu.
V čom sa podľa vášho názoru Peter Rusinko líši od ostatných, ktorí sa myšlienkou podnikania zaoberali?
Ako vravím, je to o tom mať odvahu a začať. Podľa mojich skúseností väčšina ľudí zostane pri diskusiách a plánovaní. Navyše biznis potrebuje zákazníkov, a získanie zákazníkov je taký prvotný „checkpoint“. Peter má prirodzenú schopnosť získať si ľudí a vychádzať s nimi – tu v Anglicku to volajú „peoples person“.
Považujete ho za ambiciózneho človeka?
Myslím si, že všetci sme ambiciózni, aspoň vnútri, rozdiel podľa mňa skôr robí dostatok vôle spraviť krok k realizácii, a nie dostatok ambícií. Už len to, že bol ochotný ísť do Veľkej Británie a získať iné ako štandardné domáce vzdelanie, a zároveň si ho financovať, je v podstate tak trochu prejavom ambicióznosti.