Záznam z filmu Evanjelium podľa Matúša od Piera Paola Passolliniho.
Moderný Ježiš. Z Montrealu
Sugestívna kanadská filmová dráma o človeku, ktorý si vzal Ježišovo poslanie za svoje. Režisér Denys Arcand nakrútil moderné podobenstvo, zasadzujúce postavu Ježiša do súčasnej spoločnosti, ktoré je vášnivou obhajobou najzákladnejších princípov Kristovho učenia. Mladého herca a režiséra Daniela poverí duchovný z montrealského kostola zmodernizovať biblickú hru, ktorá sa pri krížovej ceste hrá už 40 rokov. Pri naštudovaní pásma, v ktorom sa odvíjajú kľúčové okamihy Kristovho života, Daniel na seba postupne preberá Ježišovu identitu a jeho priatelia akoby sa dostávali do polohy jeho učeníkov. Správnu radu kostola však ich verzia neuspokojí a hru zakáže. Film získal Cenu poroty na MFF v Cannes.
Žena a černoch. Film Dogma
Boh je žena, Ježiš Kristus černoch a apoštolov bolo v skutočnosti trinásť. Aj s takýmito motívmi pracuje hollywoodska komédia Kevina Smitha, ktorej dej sa začína tým, že katolícka cirkev pre svoje zviditeľnenie vyhlási veľkú akciu s možnosťou očistenia od hriechov. Stačí sa v deň konania slávnosti prejsť portálom kostola sv. Michala. Stretnete sa tu tiež s padlými anjelmi či drogovými dílermi a najmä – dobre sa nasmejete. „A hoci ide v podstate o vulgárnu komédiu, je to zároveň vynikajúci film, veľmi silný aj z náboženského hľadiska,“ hodnotí odborník na popkultúru Juraj Malíček.
Sám o sebe. Evanjelium podľa syna
Jeden z najvýznamnejších spisovateľov 20. storočia, nedávno zosnulý Američan Norman Mailer, vytvoril román, v ktorom Ježiš Nazaretský rozpráva svoj príbeh z vlastného uhľa pohľadu – akoby bol jedným z evanjelistov. „Hovorí ku mne Boh?“ pýta sa Mailerov Ježiš. „Alebo počujem hlasy? Ak sú tie hlasy od Boha, prečo si ma vybral za svojho syna? A ak nie sú od Boha, prečo mi dal moc vykonávať tieto zázraky?“ približuje obsah románu Malíček.
Súčasný Ježiš. Bratia Karamazovovci
Sevilla, koniec 19. storočia. Na scéne sa objavuje muž, ktorý robí zázraky, uzdravuje chorých a sľubuje Božie kráľovstvo na Zemi. Vo svojom poslednom a vrcholnom románe sa Fjodor Michailovič Dostojevskij okrem iného zamýšľal aj nad tým, ako by asi skončil Ježiš Nazaretský, keby sa narodil v jeho súčasnosti. A ako by si s ním „poradila“ cirkev.
Mladý revolucionár. Evanjelium podľa Matúša
Kritika ho považuje za najlepší film Piera Paola Passoliniho a napokon ho prijala aj cirkev. Hoci režisér bol ateista a inklinoval k ateizmu, vo svojej snímke ani nekritizoval, ani nepolemizoval s náboženským chápaním Krista. Ježiša vykreslil ako mladého, netrpezlivého revolucionára, ktorý venuje všetky svoje sily naplneniu svojho poslania. Objavuje sa tu doslovné znenie Ježišových kázní a mimoriadne pôsobivá hudba.
Hlavou dole. Quo Vadis
Veľký román poľského spisovateľa Henryka Sienkiewicza sa odohráva v rímskom impériu za čias vlády Nerona a opisuje počiatky kresťanstva. Jeho názov vychádza zo starej kresťanskej legendy, ktorá je opísaná v závere románu. Svätého Petra v období Neronovho prenasledovania kresťanov presvedčia jeho stúpenci, aby odišiel z Ríma do bezpečia. Cestou stretáva Ježiša Krista, ktorý kráča do mesta, a Peter sa ho prekvapene pýta: „Quo vadis, Domine?“ (Kam kráčaš, Pane?), „Keď ty opúšťaš môj ľud, idem do Ríma, aby ma ukrižovali druhýkrát,“ odpovedá mu Ježiš. Potom sa Peter obracia naspäť a neskôr zomiera na kríži rovnako ako jeho Pán. Z pokory však, aby Ježiša nepripodobňoval, si Peter vyprosí, aby ho ukrižovali inak – hlavou dole.
S ľudskými slabosťami. Posledné pokušenie Krista
Popri rockovej opere Jesus Christ Superstar (rozprávanej z pohľadu Judáša) a Umučení Krista dopĺňa snímka režiséra Martina Scorceseho azda najznámejšiu trojicu súčasných filmov o Ježišovi. Ten je tu vykreslený ako človek s ľudskými slabosťami, sexualitou i váhaním, ktorý pochybuje o svojom poslaní mesiáša. Distribúcia filmu vyvolala nepokoje náboženského rázu a hrozby bombových atentátov na kiná.