Ráno vybaví prestup za milióny eur v Istanbule, na obed sa v Londýne stretne s futbalovými skautmi a večer rokuje o ďalšom transferi napríklad s ruským oligarchom v Moskve. A pritom je dôležité, aby to stihol za jeden deň. Takto vyzerá práca futbalového agenta. V tejto brandži dominuje Slovák Karol Csontó. So svojou agentúrou Stars and Friends. Za dvanásť rokov sa vypracoval medzi špičku v tomto futbalovom biznise. Stará sa o stovky hráčov. A, samozrejme, na nich aj zarába. Hodnota jeho futbalistov je približne 400 miliónov eur.
On má z každého svojho hráča podiel. Jeho firma má pobočky v siedmich krajinách Európy, okrem toho, že sa stará o špičkových slovenských hráčov, predáva aj futbalistov do najlukratívnejšej futbalovej ligy sveta, anglickej Premier League. „Keď robíte tento biznis, musíte si v prvom rade určiť priority. Tou mojou je urobiť všetko preto, aby bol hráč, ktorého zastupujem maximálne spokojný. Nie vždy sa mi to však podarí, ale aj napriek tomu musí mať hráč pocit, že som pre neho urobil maximum,“ tvrdí pre HN Csontó.
Snímka: Martin Fridner
Od rád k miliónovému biznisu
Na začiatku jeho futbalovej manažérskej kariéry bola len obyčajná výpomoc svojim spoluhráčom a priateľom. Študoval na Ekonomickej univerzite a podieľal sa na prestupe svojho kamaráta Stanislava Vargu do Anglicka. Už vtedy však vedel, že v tom chce pokračovať. Musel ísť do rizika. Zaplatil dvestotisíc eur za licenciu hráčskeho agenta. Postupne si začal získavať meno medzi renomovanými futbalovými klubmi a dohadovať pre svojich „zverencov“ lukratívne kontrakty. Jeho ambície však boli vyššie. A tak založil spomínanú agentúru. „Mal som pocit, že sa musím osamostatniť a dosiahnuť tak vyššie ciele. Dnes môžem povedať, že som uspel a táto snaha nebola márna. Po dvanástich rokoch tvrdej práce môžem tak hrdo prehlásiť, že moja agentúra robí najviac prestupov ročne,“ hovorí Csontó. Paradoxne. On sám nikdy vo futbale nevynikal. Pretĺkal sa v nižších súťažiach a bojoval o miesto v zostave. „Ako 23-ročný som s futbalom skončil. Chýbali mi potrebné kvality,“ tvrdí manažér. Keďže študoval ekonómiu, tak ešte ako aktívny futbalista robil pre svojich spoluhráčov daňové priznania a radil im, ako čo najefektívnejšie naložiť s peniazmi.
O krok vpredu
Na druhej strane, dnes už na nich aj zarába. Je však dôležité, aby mal každý z hráčov zabezpečený maximálny komfort. „V momente, ako hráč podpíše s vami zmluvu o tom, že ho budete zastupovať, zveruje celú svoju kariéru do vašich rúk. Od tohto momentu ste plne zodpovedný za vývoj jeho kariéry, za to, kde bude hrávať, koľko bude zarábať a kam, do akej krajiny, sa bude sťahovať aj so svojou rodinou,“ vysvetľuje Csontó. Futbalových agentov sú po svete tisíce. On je špičkou vďaka tomu, že oproti svojim konkurentom má veľkú výhodu. Vie sa prispôsobiť krajine a kultúre národa, kde predáva svojho hráča. „Moja osobná filozofia bola hneď od začiatku iná. Vždy som vedel, že futbal je predovšetkým medzinárodný biznis a hranice sa budú postupne čoraz viac otvárať,“ tvrdí rodák z Levíc. Preto musí byť vždy o krok vpred pred ostatnými. „Je mojou povinnosťou poznať situáciu v jednotlivých krajinách, ovládať kvalitu jednotlivých súťaží, presne vedieť a mať informácie o tom, ktoré tímy presne akých hráčov potrebujú a akých aktuálne hľadajú,“ vysvetľuje Csontó.
Snímka: TASR/M. Baumann
Svetový jazyk? Vyberte si
Sám sa považuje za kozmopolitného človeka, neprekáža mu dennodenne lietať po viacerých kútoch sveta. „Patrí to k mojej práci, s tým sa buď zmierite a vyhovuje vám to, alebo z vás jednoducho nemôže byť úspešný futbalový agent.“ Vo svojej brandži je však unikátom nielen kvôli tomu, že jeho agentúra uzavrie najviac prestupov do európskych klubov, ale aj preto, že Csontó sám ovláda sedem svetových jazykov a nemá problém prispôsobiť sa mentalite a kultúre krajiny v ktorej práve uzatvára jeden zo svojich obchodov. Nerobí mu problém vyjednávať v Turecku, dohovorí sa v Rusku, Nemecku a samozrejme aj na Britských ostrovoch . „V prvom rade musíte pochopiť filozofiu a zvyky v oblasti vyjednávania jednotlivých kultúr. Napríklad Turci si vás hneď budú viac vážiť, ak viete s nimi hovoriť v ich rodnej reči. Nie je to samozrejme podmienka, ale je to veľká konkurenčná výhoda.“
Top päť prestupov Karola Csontóa
Martin Škrtel
Najznámejší prestup Karola Csontóa. Lídra slovenskej reprezentácie predal v roku 2008 za vyše sedem miliónov eur do anglického veľkoklubu Liverpoolu
Róbert Vittek
Csontó bol pri všetkých prestupoch slovenského kanoniera. Predával ho do Norimbergu, Lille a aj fo tureckých klubov.
Petr Čech
Pred ôsmimi rokmi zariadil prestup jedného z najlepších brankárov sveta Petra Čecha do Chelsea. Vtedy stál 12 miliónov eur.
Balázs Dzsudzsák
Maďarský reprezentant prestúpil z Machačkaly do Dinama Moskva za 19 miliónov eur.
Roman Pavľučenko
Agentúra slovenského manažéra spolupracovala aj na prestupe ruského kanoniera do Tottenhamu, v septembri 2008 prestúpil za vyše 15 miliónov eur.
Dotazník Karola Csontóa
Bez prekvapení
,,V krajinách kde pôsobím, sa postupne učím pochopiť mentalitu každého národa. Vnímam ich zvyky a kultúru a postupne sa im snažím prispôsobiť. Ak sa chcete stať úspešným agentom, musíte vedieť predvídať a snažiť sa byť na všetko pripravený, pretože práve vy ste tá osoba, ktorá musí následne svojho hráča pripraviť na toto nové prostredie, jeho život a kariéru v danej krajine.“
Ťažké ďakujem po turecky
,,Čo sa týka cudzieho jazyka, mal som problém so slovom ďakujem po turecky. Trvalo mi dlho, kým som sa naučil vysloviť ,,teşekkür ederim”. Keďže som väčšinou stále na cestách a denne komunikujem medzi našimi agentúrami a klubmi, tak sa prirodzene a postupne zdokonaľujem v každom jazyku.“
Nevyspytateľná mentalita
,,V zahraničí ma prekvapila najmä ruská mentalita, ktorá je veľa krát nepredvídateľná a nevyspytateľná... a to hlavne u bohatých oligarchov.“
Prispôsobovanie zvykom
,,Skôr sa považujem za „kozmopolitu“ a teda rýchlo sa prispôsobím zvykom danej krajiny, ale zriedka sa niekde zdržím dlhšie ako je treba. Preto som si automaticky zachoval aj všetky slovenské zvyky, ktoré sú nám Slovákom prirodzene dané.“
Slovák medzi domácimi
,,Aby ste sa v danej krajine vyrovnali lokálnym agentom, musíte byť vy ako Slovák minimálne o tridsať percent lepší, aby vás okolie akceptovalo. Futbalové kluby však väčšinou zaujíma, ktorého kvalitného hráča im dokážete doviesť a či viete profesionálne zrealizovať prestup.“
Naše dievčatá
Slovenská pohostinnosť, zmysel pre úprimné priateľstvo a povestná krása našich Sloveniek.
Príklad zvonka
,,Slováci by si naopak mohli brať príklad z anglickej zdvorilosti, z nemeckej presnosti a z tureckej zanietenosti a vášnivosti.“
Recept na úspech
,,Keď chcete preraziť v zahraničí, ale aj v biznise ako takom v prvom rade si dajte dokopy tím ľudí, ktorí majú pre danú prácu rovnakú vášeň ako vy. Odovzdajte a zdieľajte s nimi všetky svoje skúsenosti. Veďte ich správne a naučte ich rozmýšľať medzinárodne. Dajte im voľnosť, dovoľte im rásť a buďte stále pripravený vypočuť si ich názory a rady na to, čo by ste mohli urobiť lepšie. Potom, pokiaľ ste pracovitý, korektný a dostatočne empatický a máte rád to čo robíte...v mojom prípade futbal, výsledky a úspech určite postupne prídu.“
Rozhovor
Július Bielik, známy futbalový agent
a bývalý československý reprezentant pre HN:
Je dobrý obchodník. Preto mu hráči veria
Prečo ste sa rozhodli pred dvanástimi rokmi spolupracovať práve s Karolom Csontóm?
Pretože v tom čase som pracoval na prestupe bývalého slovenského reprezentanta Stanislava Vargu. On mi odporučil svojho kamaráta Csontóa. Mal byť šikovný obchodník a zdatný.
V tom čase však ešte nebol futbalovým agentom...
Nie, nebol, bol na začiatku kariéry, ale mal veľký talent na túto prácu. Navyše pochádza z Levíc presne ako ja, čiže to našu spoluprácu umocnilo.
Takže nebol to váš jediný spoločný obchod?
Určite nie, spolupracoval som s ním niekoľko rokov. S Csontóm sme robili prestup Szilárda Németha do anglického Middlesbrough, ďalej Igora Bališa do West Bromwichu.
Prečo ste nespolupracovali aj v ďalšom období?
Csontó sa neskôr rozhodol ísť vlastnou cestou, bol ambiciózny a výborný obchodník. Bolo to jeho rozhodnutie a ja som ho akceptoval.
A v súčasnosti patrí medzi elitných futbalových agentov v Európe.
No nedivím sa tomu, že je úspešný. Čo sa týka obchodnej stránky, je to veľmi schopný človek. V prvom rade Karol patrí do veľkej skupiny agentov Stars and Friends. Má svoju firmu na Slovensku a je súčasťou európskej agentúry.
Čo teda musí mať úspešný futbalový agent, ako je on?
V každom prípade musí mať obchodného ducha a dobré konexie. Tie však nenájdete na ulici, ale budujete si ich povedzme ako futbalovú kariéru. A Karol na tom veľmi dlho pracoval. Ako manažér nazbieral veľa skúseností a získal si dôveru nielen klubov, ale aj samotných hráčov po celej Európe.