Vystúpenie Británie z Európskej únie ovplyvní celý rad obchodných sektorov aj životy obyčajných ľudí. Veľké problémy očakávajú prevádzkovatelia prístavu v britskom Doveri.
Po zavedení colných kontrol tu hrozí tvorba niekoľkokilometrových kolón, ktoré ovplyvnia nákladnú aj osobnú dopravu. Podobné ťažkosti možno čakať tiež na oboch koncoch Eurotunela.
Vyťažený prístav
Prístav v Doveri je jedným z hlavných zásobovacích centier Británie. Prúdi tadiaľ tovar určený pre export aj vybrané pochúťky z Európy. Každý deň miestnym terminálom prejde do desaťtisíc nákladných automobilov.
Ročne tadiaľto prejde celá pätina exportovaného a importovaného britského tovaru. Menšou mierou prispieva nákladná doprava cez Eurotunel, ktorý vybieha z francúzskeho Calais a pod kanálom La Manche sa vynára až v britskom Folkestone neďaleko Doveru.
Brexit spôsobí komplikácie
Plynulosť dopravy však môže byť už onedlho minulosťou. S odchodom Británie z Európskej únie, ktorý by mal nastať do konca marca 2019, nákladné dopravu v Doveri budú zrejme čakať oveľa podrobnejšie kontroly. Kľúčová je otázka takzvanej colnej únie, ktorej členovia medzi sebou neplatia colné poplatky.
Po vystúpení z únie zavedie Británia opäť clo aj pre členské štáty EÚ. Na hraniciach teda pribudnú colné kontroly. Prevádzkovatelia doverského prístavu pre agentúru Bloomberg uviedli, že prípadné predĺženie hraničnej kontroly o dve minúty môže spôsobiť až 27 kilometrov dlhé kolóny na vjazde do terminálu.
Prístav skolabuje
Výsledkom by bolo niekoľkohodinové čakanie a dopravný kolaps okolo Doveru. Problémom je podľa úradníkov tiež fakt, že súčasné rokovania o brexite viaznu a neponúkli žiadne konkrétne závery. "Akonáhle nám niekto povie, čo môžeme očakávať, môžeme prísť s nejakým konkrétnym plánom, ako sa na situáciu pripraviť," uviedol výkonný riaditeľ prístavu Tim Waggott.
Predĺženie kontrol možno podľa neho riešiť. Možno najať viac zamestnancov pre colné a hraničné kontroly či prenajať väčšie pozemky okolo prístavu, ktoré by zvládli nápor nákladných automobilov.
Teraz majú cestu voľnú
Po vylodení v prístave v Doveri sa nákladné automobily delia do dvoch kategórií. Vozidlá z únie majú cestu voľnú a po diaľnici M20 sa môžu vydať ďalej do Británie. Kamióny z ostatných krajín smerujú na colnú kontrolu, ktorá podľa štatistík prístavu trvá aspoň päť minút, ale aj trištvrte hodiny.
Po brexite sa tieto kontroly budú týkať všetkých vozidiel. Príprava na takéto zmeny môže podľa prevádzkovateľov prístavu trvať roky. Ide preto o jedno z najdiskutovanejších tém v britskom parlamente.
Varovanie z minulosti
Prístav už teraz pracuje na hranici kapacity. S náporom automobilov pomáha aj štvorkilometrová nárazníková zóna pri prístave. Ako by mohla situácia okolo prístavu vyzerať po brexite, ukázali nedávne protesty dopravcov na francúzskej strane kanála aj neposlušní migranti, ktorí pridávajú prácu pohraničníkom v Británii i Francúzsku.
Polícia pri problémoch krátkodobo povolila státie čakajúcich kamiónov priamo na diaľnici. Od prístavu sa opakovane ťahali mnohokilometrové kolóny. Tie sa pravidelne tvoria aj počas letných prázdnin, kedy sa Briti vydávajú na kontinent.
Žiadne odpovede
Britská vláda navyše na marec 2019, teda pravdepodobný dátum brexitu, plánuje zavedenie nových technológií v Doverskom prístave, čo plynulosti premávky v počiatkoch zrejme nepridá. Waggott sa podľa svojich slov už od marca tohto roku pokúša od vlády získať aspoň predbežné informácie, ako by mohla dohoda s EÚ o pohybe tovaru cez hranice vyzerať.
Žiadnej odpovede sa však nedočkal. Podobné problémy sa očakávajú tiež na oboch koncoch Eurotunela. Už v lete minulého roka, kedy Francúzi sprísnili hraničné kontroly kvôli utečeneckej kríze, sa na príchode do Folkestone tvorili gigantické kolóny, pripomína agentúra Reuters. Obdobná situácia by sa mohla stať po brexite štandardom.
Rokovania o brexite zaostávajú za harmonogramom
Prípravy dopravcom aj prevádzkovateľom prístavu v Doveri neuľahčuje ani priebeh vyjednávania medzi Bruselom a Londýnom. Päť kôl debát neprinieslo očakávané výsledky. Hlavným problémom je finančné vyrovnanie po brexite.
Brusel trvá na tom, aby Briti pred odchodom z Únie uhradili svoje finančné záväzky. Hovorí sa o sume šesťdesiat až sto miliárd eur. Londýn považuje nároky za prehnané a platiť zatiaľ odmieta.
Chcú to urýchliť
Mayová a predseda Európskej komisie Jean-Claude Juncker sa na pondelňajšej schôdzke zhodli, že rokovania by sa mali v nasledujúcich mesiacoch urýchliť. Schôdzka Mayovej s Junckerom sa uskutočnila krátko po varovaní vyjednávača EÚ Michela Barniera, že v rokovaní o brexite zatiaľ nebol dosiahnutý dostatočný pokrok.
EÚ rozdelila rozhovory o brexite s Londýnom do dvoch fáz - najprv hodlá dojednať podobu samotného britského odchodu a až potom plánuje začať diskutovať o budúcej podobe vzájomných vzťahov.
Loondýn chce druhú fázu
Táto široká oblasť, siahajúca od významnej otázky obchodu cez spoluprácu v obrane a bezpečnosti až napríklad po školstvo a kultúrnu výmenu, je pre Londýn zásadná.
Britská strana preto tlačí na čo najrýchlejšie začatie týchto rozhovorov, chce sa tiež dohovoriť na presnej podobe zrejme dvojročného prechodného obdobia. Ostatných dvadsaťsedem európskych krajín však chce túto fázu diskusií spustiť až v momente, kedy bude dosiahnutý "dostatočný pokrok" vo fáze prvej.
Tá sa týka zachovania práv občanov EÚ v Británii - a Britov v EÚ -, finančnej kompenzácii a otázky režimu na hranici medzi Severným Írskom a Írskou republikou. Summit EÚ v piatok vyzve k ďalšiemu pokračovaniu vyjednávania tak, aby sa rozhovory mohli do druhej fázy posunúť čo najskôr. Ich stav premiéri a prezidenti plánujú opäť posúdiť v decembri.