StoryEditor

Skončí sa éra celoamerickej železnice?

06.02.2005, 23:00
Biely dom plánuje prvýkrát vo funkčnom období prezidenta Georgea W. Busha eliminovať štátne dotácie pre železničnú spoločnosť Amtrak, čo môže v praxi znamenať uzavretie väčšiny železničných trás pre osobnú prepravu. Štátny rozpočet na fiškálny rok 2006, ktorý Kongres dostane dnes, pridelí Amtraku iba 360 miliónov dolárov v núdzových dotáciách.

Biely dom plánuje prvýkrát vo funkčnom období prezidenta Georgea W. Busha eliminovať štátne dotácie pre železničnú spoločnosť Amtrak, čo môže v praxi znamenať uzavretie väčšiny železničných trás pre osobnú prepravu. Štátny rozpočet na fiškálny rok 2006, ktorý Kongres dostane dnes, pridelí Amtraku iba 360 miliónov dolárov v núdzových dotáciách. Tie sa navyše môžu využiť iba pre pasažiermi výrazne vyťažený koridor na severovýchode USA a až v čase, keď Amtrak úplne zbankrotuje. Biely dom od nástupu republikánov kontinuálne znižoval navrhované dotácie pre železnice, no Kongres ich v konečnom dôsledku vždy významne zvýšil. Preto sa aj teraz očakáva, že "nejaké" dotácie zákonodarcovia predsa odobria, no zrejme nič v rozsahu 1,2 miliardy, ako to bolo na tento fiškálny rok.
Bankrot Amtraku?
Vysokopostavený nemenovaný predstaviteľov demokratov pre agentúru Reuters vyhlásil, že ak by Bushov plán schválili, mieril by jediný servis osobnej diaľkovej železničnej dopravy v USA k bankrotu. Postoj predstaviteľov vlády je však jasný: "S Amtrakom musíme zaobchádzať ako s každou inou formou dopravy a ďalší dopravní prevádzkovatelia dotácie nedostávajú." S tým však mnohí nesúhlasia. "Žiaden systém hromadnej prepravy nie je ziskový, nevypláca sa. Čo si myslíte, kde by boli dnes aerolínie bez štátnej pomoci? Ako by mohli ponúkať tie lacné letenky?" povedal denníku Sun-Sentinel newyorský kongresman Jerrold Nadler. "Ak má prezident miliardy na to, aby vyslal ľudí na Mars, prečo nedá ani cent pre tie milióny pasažierov železníc, ktorí chcú lepšie služby na tejto planéte?" dodal demokrat z New Jersey, senátor Frank Lautenberg.
Za tri desaťročia odobrala železnica zo štátneho rozpočtu 30 miliárd, čo je iba zlomok z dvoch biliónov minutých na výstavbu diaľnic a letísk v tom istom období, napísali noviny Tribune.
Financovanie železníc
Minulý rok dal Bush Amtraku 900 miliónov. No podvýbor Snemovne reprezentantov prideľujúci financie v doprave zamietol rozpočtové požiadavky železničnej spoločnosti a na fiškálny rok im dal menej ako tretinu nimi požadovanej sumy a iba niečo vyše polovice návrhu prezidenta. Kongres nakoniec aj Bushov návrh zvýšil o ďalších 300 miliónov. V roku 2002 počas boja o federálne prostriedky Amtrak takmer zo dňa na deň skrachoval. Spoločnosť počas 34-ročnej existencie ani raz nevyprodukovala zisk.
Hoci ide o prvý podobný návrh Bushovej vlády, v americkej politike nie je úplnou novinkou. V roku 1985 prezident Ronald Reagan sa o niečo také pokúsil tiež. Amtrak dokonca nazval "mobilným strojom na spaľovanie štátnych financií", napísal New York Times. Wall Street Journal tvrdí, že "ide o najhoršie riadený podnik v USA, ide o Enron v americkej doprave". Pre pasažierov je to síce jedna z najdrahších foriem prepravy v USA, no aj tak musí štát na niektorých linkách prispievať až 100 dolármi na jeden lístok. "V niektorých štátoch vlakom cestuje iba menej ako 100 pasažierov denne," tvrdí expert na vlakovú dopravu Joseph Vranich.
Nejde však o jediné krátenie v Bushovom rozpočte na rok 2004. Chce znížiť alebo eliminovať 150 programov a znížiť tak do roku 2009 rozpočtový deficit na polovicu. Mnohé krátenia sa týkajú vzdelávacích, sociálnych a environmentálnych programov. Miliardové zvýšenia naproti tomu čakajú rezort obrany, financovanie vojny v Iraku a národnej bezpečnosti.

menuLevel = 1, menuRoute = svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = svet, homepage = false
09. január 2025 12:28