Nemecké mestá už čoskoro prídu o jednu zo svojich "atrakcií" -- trabanty a wartburgy. Škaredé a zapáchajúce, ale napriek tomu stále obľúbené autíčka budú mať od budúceho roka kvôli nadmernému znečisťovaniu životného prostredia zakázaný vjazd do ekologických zón v širokých centrách miest. Zákaz sa dotkne desiatok tisíc vozidiel, bez ktorých by sme si ešte pred 20 rokmi nedokázali východonemecké cesty ani predstaviť. Komplikuje však život podnikavcom, ktorí si z týchto "bakelitových tátošíkov" urobili živnosť. "Ekologické opatrenia nás privádzajú do chúlostivej situácie," sťažuje sa Rico Heinzig, šéf turistickej spoločnosti Trabi-Safari Tours. Jeho podnik organizuje okružné jazdy trabantmi po Berlíne. Hoci je o prehliadky obrovský záujem, svoju činnosť bude musieť od januára ukončiť, ak mu úrady neudelia výnimku.
Je ich čoraz menej
Počet vozidiel s neekologickými dvojtaktnými motormi klesal vo východnej časti Nemecka od pádu Berlínskeho múru začiatkom 90. rokov. Kým v časoch Nemeckej demokratickej republiky sa po cestách preháňali státisíce trabantov, dnes ich je v celom Nemecku evidovaných necelých 60-tisíc. Po najnovšom rozhodnutí nemeckých miest tento počet ešte klesne. Už teraz zaplavili inzertné časopisy a internetové burzy ponuky na predaj tisícov trabantov. Majitelia sa ich chcú zbaviť, kým je čas. Dopyt je však malý a nádejných kupujúcich nepresvedčia ani blížiace sa 50. narodeniny tohto legendárneho autíčka s plastovou karosériou.
Prísne opatrenia sa však netýkajú len trabantov a wartburgov. Zákaz sa dotkne všetkých starších dieselových vozidiel bez výfukových filtrov. Kto bude chcieť vojsť do chránených pásiem, musí získať špeciálnu nálepku od stanice emisnej kontroly. Nemecké autokluby odhadujú, že problémy dostať priepustku do centier miest môže mať až sedem miliónov áut.
Populárne aj u nás
Trabanty majú verných fanúšikov vo všetkých krajinách bývalého východného bloku. Populárne sú hlavne v Maďarsku, keďže naši južní susedia za socializmu vlastné autá neprodukovalli. Nové trabanty sa už nevyrábajú a tak ich počet neustále klesá. "Na Slovensku je dnes registrovaných maximálne päť tisíc trabantov," povedal pre HN podpredseda Stredoslovenského trabantklubu Andrej Oravský. Podľa neoficiálnych zdrojov je ich u nás viac ako 13-tisíc.
Slovenskí nadšenci to s láskou k svojim štvorkolesovým miláčikom myslia vážne. Cez letné prázdniny sa v Košiciach uskutoční už šiesty ročník Celoslovenského zrazu trabantov. Predchádzať mu bude podujatie Od Tatier k Dunaju, slávnostná jazda trabantov naprieč Slovenskom. Naši majitelia trabantov sa podobných likvidačných opatrení, ako chystajú Nemci, zatiaľ báť nemusia. Z týchto áut sa pomaly stávajú veterány a tým rastie aj ich cena. Skutoční znalci dokážu za dobrý ročník a originálny typ vozu slušne zaplatiť. "Ja som svojho trabanta kúpil za fľašku fernetu. Dnes sa však môžeme stretnúť s predávajúcimi, ktorí sa originál kabriolet pýtajú 90-tisíc korún," dodáva Oravský.
StoryEditor