Počúvať, komunikovať a rokovať na miestnej úrovni - to sú tri hlavné piliere nového komunikačného prístupu, ktorý dnes predstavila Európska komisia. Zároveň prijala akčný plán, ktorý obsahuje asi 50 opatrení s cieľom zlepšiť schopnosti pracovníkov EK v oblasti komunikácie o európskych politikách.
Komisia tak reaguje na stále sa prehlbujúcu priepasť medzi inštitúciami EÚ a obyvateľmi, ktorú potvrdili nedávne negatívne referendá o euroústave vo Francúzsku a v Holandsku.
Obyvatelia majú právo vedieť, čo sa deje, o čo (pri rozhodnutiach komisie) ide. Akčný plán veľmi konkrétnym a pragmatickým spôsobom odráža politickú prioritu zapojiť sa do dialógu s občanmi na celom území EÚ, povedala podpredsedníčka EK zodpovedná za komunikáciu Margot Wallströmová.
Nový spôsob komunikácie má byť založený na troch pilieroch. Počúvať, nie iba informovať občanov EÚ, ale ich aj počúvať a brať do úvahy ich názory. Komunikovať, teda informovať a vysvetľovať, ako politiky EÚ ovplyvňujú každodenný život občanov a akú prinášajú pridanú hodnotu. Rokovať na miestnej úrovni, čo znamená prispôsobovanie správ rôznej verejnosti v jednotlivých členských štátoch a ich tlmočenie spôsobmi, ktoré uprednostňujú, a v jazyku, ktorému rozumejú.
Akčný plán obsahuje 50 konkrétnych krokov, ktoré chce komisia postupne uskutočniť. Nejde o žiadne prevratné novinky, komisia už v minulosti prijala viacero komunikačných plánov. Chce sa však konečne poučiť z minulých chýb a jednotlivé opatrenia skutočne dôsledne uplatňovať.
Okrem iného pôjde o lepšiu koordináciu komunikačných aktivít v celej komisii s cieľom lepšie využívať všetky komunikačné nástroje vrátane internetu a audiovizuálnych služieb. Má sa zvýšiť profesionalita v komunikácii prostredníctvom osobitných školení zamestnancov a prijímania odborníkov na komunikáciu.
Komisia chce tiež do všetkých hlavných návrhov a dokumentov zaradiť krátke zhrnutie v reči zrozumiteľnej pre bežných ľudí. Musíme sa vyhnúť tzv. eurospeaku, povedala Wallströmová poukazujúc na často nezrozumiteľný slovník používaný v Bruseli. Sama sa však na tlačovej konferencii len s námahou eurožargónu vyhýbala, keď hovorila o horizontálnych otázkach, Lisabonskej stratégii či bielej knihe, ktorú chce EK vydať na jeseň s cieľom zapojiť všetky zainteresované strany a stanoviť ciele a vízie komunikačnej politiky EÚ.
Ďalším opatrením akčného plánu má byť posilnenie stálych zastúpení EK v členských štátoch, aby tieto mohli lepšie informovať občanov o konkrétnych politikách a iniciatívach.
StoryEditor
Lepšia komunikácia s verejnosťou
Počúvať, komunikovať a rokovať na miestnej úrovni - to sú tri hlavné piliere nového komunikačného prístupu, ktorý dnes predstavila Európska komisia. Zároveň prijala akčný plán, ktorý obsahuje asi 50 opatrení s cieľom zlepšiť schopnosti pracovníkov EK v oblasti komunikácie o európskych politikách.