Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
24.09.2018, 19:00

Moslimská obec sa ho bála, ale radikálny sa mi nezdal, hovorí známy Slováka obvineného z terorizmu

  • Kristián Dembický sa s mladíkom slovenského pôvodu, ktorého česká polícia obvinila z prípravy bombového útoku spoznal pred zhruba dvoma rokmi.
  • Skôr než za kamaráta ho považoval za svojho známeho. O islame s ním viedol debatu vždy, keď sa stretli.
Radikálny moslim pôvodom zo Slovenska
Zdroj: Facebook

Študent islamológie a arabistiky na Univerzite Karlovej Kristián Dembický hovorí v rozhovore pre portál Lidovky.cz, že nikdy nemal z Dominika K. pocit, že má zlé a násilné úmysly. "Snažil som sa mu však vysvetliť, že ide tou menej správnou cestou," dodáva s tým, že výraznú radikalizáciu u mladíka nezaznamenal.

Lidovky.cz: Ako dlho ste poznal Dominika K., prípadne Abdula Rahmana (meno, ktoré Dominik K. prijal - pozn. red.)?
Spoznal som ho asi pred rokom a pol alebo dvoma rokmi. Bolo to v jednej z pražských mešít. Potom som ho stretol ešte asi osemkrát, pričom naše stretnutia prebehli vždy v mešitách. S jednou jedinou výnimkou, a to keď som ho pozval k sebe na večeru. Potom som ho dlho nevidel. To je už minimálne pol roka, zmizol, čo pravdepodobne zodpovedá obdobiu, kedy ho zadržali. Počas našich debát sme sa vždy bavili predovšetkým o islame.

Lidovky.cz: Ako by ste opísali vaše stretnutia? Kde napríklad prebiehali?
Zo začiatku som ho stretával v pražskej tureckej mešite, vtedy sa jednoznačne riadil tureckým mainstreamovým, mierumilovným islamom, rovnako ako drvivá väčšina moslimov na svete. Vtedy nosil normálne oblečenie, nič na ňom nebolo v neporiadku. Chystal sa študovať s tureckým imámom a odísť do Turecka na univerzitu. Všetci sa z toho tešili. Jeho cesta sa zdala byť veľmi pozitívna. V tomto stave som ho stretol niekoľkokrát. Potom som ho stretol až po dlhšej dobe a vtedy mi povedal, že už nie je u Turkov a že začal počúvať Shehadeha (bývalého pražského imáma, ktorého polícia už skôr obvinila z podpory terorizmu - pozn. red.), Čo ma zamrzelo, ale v tej dobe ešte Shehadeh, ak si dobre spomínam, žiadne problémy nemal a úprimne ma ani nenapadlo, že by mohlo v tých jeho prednáškach zaznievať niečo vyzývajúce k násiliu a že by to polícia nechala voľne dostupné na internete, avšak osobne som tie jeho prednášky neštudoval, takže neviem.

Lidovky.cz: Aký bol vtedy Dominik K, pre vás teda známy skôr ako Abdul Rahman?
V tom čase už nosil vojenské oblečenie. Bolo zrejmé, že je ovplyvnený saláfismom (jeden z novodobých smerov islamu, ktorý je vo svojej extrémnej podobe považovaný za nebezpečnú ideológiu, v mnohých ohľadoch nezlučiteľnú s realitou moderného sveta. - pozn. red.), Čo samo o sebe nič negatívneho neznamená a z našich rozhovorov som nikdy, ani pri tom poslednom stretnutí, nemal pocit, že by mal nejaké násilné tendencie.

Lidovky.cz: Nič z jeho aktivít vo vás nevzbudzovalo pochybnosti?
Videl som tie jeho fotky na Facebooku. Osobne som mu raz tlmočil rozhovor s tureckým imámom, ktorý mu vtedy povedal, že nechce, aby u nich v mešite nosil vojenské oblečenie, pretože sa ho miestni veriaci boja, s čím vtedy nakoniec Abdul Rahman súhlasil. Z toho rozhovoru viem, že nevedel anglicky, a aj preto som si hovoril, že sa nemá ako radikalizovať. Nemyslím si totiž, že by v našej komunite mohol niekto otvorene kázať niečo vyzývajúceho k násiliu. To by mi prišlo absurdné, som presvedčený, že by to polícia okamžite zastavila. Myslím si, že je moslimská komunita v českom prostredí úplne pod kontrolou a že je polícia veľmi dobre informovaná o tom, čo sa vo všetkých českých mešitách a komunite ako celku deje. Čo je z hľadiska toho, že tu nikdy k ničomu nedošlo, zjavné. To nie je len môj názor, tvrdia to aj bezpečnostní experti.

Lidovky.cz: Považovali ste ho za kamaráta, alebo to bol skôr váš známy?
Známy. Chcem len povedať, že by bolo dobré, aby sa v prípade Abdula Rahmana ctila prezumpcia neviny. Niektoré médiá sa k tomu stavajú tak, že je to už daný fakt. Pritom to tak v skutočnosti nemusí byť. Avšak tým nechcem povedať, že to tak byť nemôže. Je tu mnoho významných indícií, ale do chvíle, než súd rozhodne, by som sa radšej zdržal jednoznačných súdov. Domnievam sa, že polícia nebude mať problém dokázať jeho vinu alebo nevinu. Verím, že potom, čo prebehne analýza jeho internetovej korešpondencie a jeho vyhľadávanie na internete a podobne, nebude pochýb o tom, či skutočne išlo o teroristu, alebo nie. Napríklad ak si 8. mája prezeral popravy Islamského štátu, 9. mája si stiahol príručku, ako vyrobiť bombu, a 10. mája šiel nakupovať chemikálie, potom naozaj nebude o čom debatovať. Toto všetko polícia vyšetrí a súd rozhodne. Dovtedy je jeho zadržanie ako z hľadiska českého, tak islamského práva úplne legitímny a nevyhnutný krok. Aj miestna moslimská komunita to vidí ako správny krok a je rada, že sa to prešetruje.

Lidovky.cz: Ako veľmi bol podľa vašich informácií aktívny v moslimskej obci?
Rozhodne by som ho neoznačil za nejakého aktívneho člena. Ani v mešitách nebol obzvlášť často. V poslednom čase pracoval po nociach v McDonald's. Cez deň teda spal a v noci v mešitách nikto nie je. V komunite moc nevystupoval. Skôr býval často u Turkov, ale v tej dobe bol tiež úplne normálny. Až potom, čo začal koketovať so salafismom a odišiel od nich, bol v komunite videný len málokedy. Celkovo nebol nijako aktívny, v zmysle, že by sa podieľal na oficiálnom chode obce.

Lidovky.cz: Ako aktívny ste vlastne vy sám?
Vyučujem základy islamu, základy teológie a práva. Vyučujem napríklad to, ako sa modliť, ako si očisťovať srdce, ako sa zbavovať žiarlivosti, chamtivosti, závisti, hnevu či netrpezlivosti a ako získať opaky týchto zlých vlastností. To je napokon úplne zásadná súčasť islamu, veda očisty srdca, na Západe väčšinou známa ako sufizmus. To je moja úloha. Okrem toho som tiež preložil napríklad zhrnutie obsahu Otvoreného listu Abú Bakr al-Baghdádímu, čo je otvorený list, ktorý podpísalo viac ako sto najvýznamnejších islamských učencov súčasnosti a v ktorom je odsúdený ako terorizmus, tak všetky ostatné zločiny, ktorých sa Islamský štát dopúšťa. Napísal som potom tiež napríklad zhrnutie obsahu dokumentu známeho ako The Amman Message, čo je dokument podpísaný vrchnými náboženskými a politickými predstaviteľmi všetkých moslimských krajín, okrem iného je v ňom takisto odsúdený terorizmus a islamský extrémizmus všeobecne. To ma privádza k poznámke, že najväčší počet obetí terorizmu tvoria práve moslimovia. Najviac útokov sa deje v moslimskom svete a napokon aj pri množstve útokov, ktoré sa stali na Západe, zomrelo mnoho moslimov, niektorí ako radové obete a niektorí ako policajti. Tieto útoky potom zase dvíhajú vlnu islamofóbie a tá sa zase dotýka najviac bežných, mierumilovných moslimov. Aj k tomuto konkrétnemu prípadu sa v médiách už objavilo množstvo nepresností.

Lidovky.cz: Aké konkrétne nepresnosti máte na mysli?
Napríklad tvrdiť, že fúzy sú znakom islamistov, je nezmysel. Je to úplne legitímna súčasť islamského pánskeho dekóra. Nepresnosti sa tiež šíria o zdvihnutom prste (s ktorým sa obvinený Dominik K. vystupujúci tiež pod menom Abdul Rahman fotil - pozn. red.). To je zase súčasťou moslimských modlitieb. Každý moslim v nich dvíha ukazovák, čo symbolizuje jediného Boha, teda, že človek je skrátka na ceste k nemu. Samo o sebe to neznamená nič násilné. Problém je v tom, že tento symbol používa aj Islamský štát vo svojej propagande. Je to asi to isté ako pri hákovom kríži. V indických náboženstvách to jednoducho nemá nič spoločné s hákovým krížom nacizmu. Podobne ako keď Ku-Klux-klan používa kríž, tak to nie je to isté ako keď ho používa český farár.

Lidovky.cz: Hovorili ste o tom, že jeho oblečenie pútalo medzi moslimami v Prahe pozornosť. Čo teda nosil na sebe, že to vzbudzovalo také reakcie?
Nosil vojenské oblečenie. To samo o sebe asi stačí na to, aby upútal pozornosť. A práve z toho dôvodu tvrdím, že je moslimská obec pod kontrolou. Pred každou mešitou sú kamery, takže ak polícia uvidí, že do mešity chodí vojak, tak je hrozne malá pravdepodobnosť, že by si ho nepreverila, a práve preto si tiež určite veľa moslimov - rovnako ako ja - zrejme povedalo, že pokiaľ je Abdul Rahman nejako nebezpečný, tak to určite bude mať polícia pod kontrolou. Mnoho moslimov navyše necíti potrebu starať sa o osudy a názory každého jedinca, ktorý sa tam objaví. Ja som bol navyše presvedčený, že aj keby mal nejaké radikálne názory, tak by sme rovnako nemali šancu sa to od neho dozvedieť.

Lidovky.cz: Takáto možnosť vôbec neexistovala?
Keď chcú k sebe do Islamského štátu niekoho dostať, povedia mu, že to nesmie nikdy a nikde povedať. Ale ako hovorím, nevedel po anglicky, a tak som si hovoril, že sa ani nemá ako radikalizovať. Nedokázal som si predstaviť, že by polícia niekomu v Českej republike umožnila dostať sa k radikalizačným materiálom, keď je český internet tak malý, a teda aj ustrážiteľný. Zato internet v angličtine je obrovský. Hovoril som si, že ak niečo zlé robí, tak o tom polícia musí už dávno vedieť. Čo tak zrejme aj bolo. A podľa mojich informácií, ako som sa dnes dozvedel (v stredu minulého týždňa - pozn. red.) bol nahlásený moslimskou obcou, čo bolo zrejme odovzdané priamo tajným službám. To neviem presne, ale zodpovedné osoby z obce ho podľa mojich informácií ohlásili.

Lidovky.cz: Takú informáciu máte odkiaľ? MF Dnes písala, že ho vylúčili z konferencie zameranej proti terorizmu. To hovoríte o tejto záležitosti, alebo to bol ešte nejaký ďalší moment?
To je niečo iné. Oni priamo dali správu zrejme nejakým tajným službám alebo polícii.

Lidovky.cz: A to ste sa dozvedel ako? Od niekoho z moslimskej obce
Áno.

Lidovky.cz: Vráťme sa k jeho osobe. Napriek vašim predchádzajúcim slovám, možno o Dominikovi K. povedať, že u neho došlo či dochádzalo k radikalizácii? Čo len mierne. Cítil ste u neho nejaké vychýlenie z predchádzajúceho štýlu uvažovania?
Hovoril som si, že je to možné, ale vždy mi vysvetlil, prečo niektoré tie veci robí. Napríklad keď sme sa bavili o tom, prečo má tie fotky s vlajkami na Facebooku, tak mi povedal, že to sú, a to je v podstate pravda, legitímne islamské symboly. Nápis na tej vlajke znamená, že nie je božstva okrem Boha jediného a že Mohamed je jeho služobníkom a poslom. Oponoval som mu samozrejme, že nie je legitímne si to dávať na Facebook, pretože všetci veľmi dobre vedia, s čím je tento konkrétny dizajn tej vlajky spájaný v dnešnej dobe najčastejšie. Zato ten zdvihnutý prst nie. S tým sa skutočne fotí kdekto, v tomto prípade nie je jednoznačné spájanie s islamskou republikou spravodlivé.

Lidovky.cz: Ešte niečo ďalšie ste preberali?
Čo sa tej fotky s tým britským extrémistom týka, opäť som mu povedal, že je to absurdné. On sa tomu však len zasmial, nie v zlom, ale ako skôr, že si z toho skutočne robil srandu, nemal som z neho pocit, že by to bral nejako vážne. Hovoril som mu, že to, čo robí, nie je z hľadiska islamu správne, a že saláfismus podľa mňa nie je tou správnou interpretáciou islamu, nikdy som z neho ale skrátka nemal pocit, že má zlé a násilné úmysly.

Lidovky.cz: Spoznali by ste to, keby to tak bolo?
Videl som napríklad v Anglicku džihádistov alebo extrémistov, povedzme. A to sú iné typy ľudí. Sú zlí, úplne fanatickí a často agresívni. Vyzerajú inak. Aj po fyzickej stránke pôsobia inak. V ich tvárach vidíte, že majú vygumované mozgy. Týmto dojmom na mňa Abdul rozhodne nepôsobil. Ale ako hovorím, videl som ho asi dvakrát alebo trikrát od chvíle, kedy začal nosiť to vojenské oblečenie, viedol som s ním debaty, a snažil sa mu vysvetliť, že nejde správnou cestou. Chcel by som však len poznamenať, že saláfismus nie je a priori nič násilné alebo rizikové z hľadiska bezpečnosti. Hovoril som mu to asi tak, akoby katolík hovoril protestantovi, že by mal byť katolík. Nikdy mi však skrátka nenapadlo, že by jeho kroky mali mať násilné východisko.

Lidovky.cz: A ak sa vrátime späť k tým snímkam na jeho Facebooku ... Pred zatknutím sám seba fotografoval v presne rovnakom oblečení a s rovnakými fúzmi, aké nosia bojovníci Islamského štátu. Pripomenúť musím tiež vlajku s čiernym pozadím.
Ak tvrdil, že tými fotkami nemá nič konkrétne na mysli, tak mu na to človek nemá veľmi čo povedať. Pripadá mi to podobné, ako keby si budhista niekam umiestnil svastiku. Nemusí to nutne znamenať, že má niečo spoločné s nacistami. Väčšina ľudí si to všk takto okamžite spojí s tým, že u neho išlo o symboly Islamského štátu. Ak to tak bolo, alebo nie, sa ukáže podľa rozhodnutia súdu. Mal som však pocit, že to, čo som mu hovoril, na neho malo vplyv. Lenže potom som ho už znovu nevidel, nemal som šancu v tom ďalej pokračovať. To je asi otázka budúcnosti a nejakej prípadnej deradikalizácie.

Lidovky.cz: Keď ste ho poznal, ako na vás vlastne zapôsobila správa o jeho zadržaní políciou? Čakáte na to, čo vyšetria orgány činné v trestnom konaní?
Áno. Čakám na to, čo vyšetrí polícia a čo povie súd. Nechcem robiť unáhlené závery. Stretol som vo svojom živote extrémistov, a vážne mi prišlo, že to neboli tie isté typy. Stále si myslím, že sa niektoré jeho aktivity na internete dajú vysvetliť inak, než ako to môže pôsobiť. Mimochodom, ale možno sa mi to poplietlo s iným človekom, mám v hlave spomienku na to, ako stojíme na ulici a Abdul Rahman zo srandy hodil delobuchy. Možno chcel (Dominik K.) skutočne pripraviť ohňostroj. Tým sa ho ale nezastávam. To odhalí polícia. Je to len moja spomienka, ktorá v tomto príbehu hrá malú rolu. Verím, že polícia pravdu odhalí. Konieckoncov aj môj otec a dedo, ako kutilovia, majú garáže a v nich rôzne lepidlá, laky a iné chemické prípravky, takže keby ich niekto kontroloval, tak by treba tiež prišiel na to, že majú materiál, z ktorého sa dá vyrobiť bomba. A ak by prehľadali môj počítač, tak by v ňom napríklad tiež našli niečo podozrivé, vzhľadom na to, že študujem islamológiu a arabistiku, a za účelom štúdia čítam tisíce rôznych článkov. Asi som si nepozeral návody, ako sa vyrába bomba, k tomu som nemal dôvod, ale kto vie, možno by u mňa našli nejaké nepriame indície. (Smiech)

Lidovky.cz: Má táto v médiách popisovaná kauza vplyv na moslimskú obec? Ako sa k tomu staviate?
V prvom rade musím povedať, že moslimovia terorizmus v akejkoľvek jeho podobe odsudzujú. Drvivá väčšina moslimov po svete ho odsudzuje. A tým nemyslím 99 percent, ale 99,99 percenta. Na svete je 1,8 miliardy moslimov. Keby teda jedno percento moslimov boli teroristi a verili by, že majú páchať samovražedné atentáty, tak by to znamenalo, že je na svete 18 miliónov pomätencov, a svet by bol už dávno v totálnom chaose. Ide o desaťtisíce či státisíce ľudí, ktorí sú väčšinou na Blízkom východe a bojujú v Sýrii, Iraku či Afganistane. Potom ide o osamelých vlkov či nejaké bunky, ale ako hovorím, ide skôr o iniciatívu jednotlivcov. Po svete sú stovky miliónov moslimov, ktorí s týmto nemajú nič spoločné.

Lidovky.cz: Aká je však odozva zo strany moslimskej obce v Česku?

Odozva z našej strany je taká, že pracujeme na publikácii knihy môjho učiteľa, Šejcha Muhammada al-Jakúbího "Odsúdenie Islamského štátu". Dúfam, že v priebehu niekoľkých mesiacov bude publikovaná. A potom máme v pláne jazdiť do škôl, organizovať rôzne semináre a vysvetľovať, že extrémizmus nemá nič spoločné s islamom. V koráne sa píše, že ktokoľvek zabije jediného človeka, ako by zabil celé ľudstvo, a kto zachráni jedného človeka, ako by zachránil celé ľudstvo. Terorizmus skrátka nemá v islame miesto. Rovnako ako Ku-Klux-klan má málo spoločné s kresťanstvom. V moslimskej obci však v otázke tohto prípadu panuje súhlas s tým, že ho (Dominika K.) polícia zatkla a že je dobre, že prípad vyšetrujú. Nevypovedaná prosba k médiám a obyvateľom všeobecne znie, aby kvôli tomuto prípadu nehádzali moslimov do jedného vreca. Ak v Česku k niečomu došlo, vždy išlo o jednotlivca. Zatiaľ však nie je (v prípadu Dominik K.) jasný záver. A autority či inštitúcie zatiaľ nič jasne nerozhodli.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.