Steven Brill, generálny riaditeľ spoločnosti Newsguard, vysvetľuje, že proti dezinformáciám sa snažia zakročiť upravenými informáciami. Webovým stránkam aj spravodajským portálom sa preto rozhodli udeľovať rating. Viaceré z nich sa po ich ohodnotení zlepšili.
Sú fake news a dezinformácie najväčšou výzvou, ktorej dnes čelíme vo sfére médií a internetu?
Áno, určite. Ľudia, či už stredoškoláci alebo voliči, nemajú istotu, že to, čo vidia na Facebooku či pri vyhľadávaní na internete je pravdivé. Platí to aj pri obsahoch, ktorý im poslali priatelia či organizácie. Keď sme si kedysi kupovali tlačené formáty, spýtali sme sa predajcu v stánku, čo by nám podľa nášho záujmu odporučil. Aj pracovníčky knižníc nás nasmerovali na spoľahlivé zdroje a dodali aj čosi navyše. Teraz pri pohľade na titulok nevieme hneď určiť zdroj článku. Preto sme v USA založili Newsguard a chceme s ním expandovať aj do Európy.
Prečo si myslíte, že má vaša firma potenciál?
Ponúkame informácie, či je niečo spoľahlivé alebo nie. Poskytujeme aj informácie o tom, kto stojí za stránkou, aké sú jej štandardy a či sa dodržiava deväť základných novinárskych kritérií, podľa ktorých články posudzujeme, a tak vytvárame rating. Snažíme sa obnoviť zmysel pre kontext obsahu, ktorý vidia ľudia online.
Pamätáte si nejaký špecifický moment, keď ste sa rozhodli, že chcete založiť niečo ako súčasný Newsguard?
Boli to de facto dva momenty. Prvým bola kontroverzia, ktorá sprevádzala prezidentské voľby v USA v roku 2016 a zistenie, že veľa informácií, ktoré ľudia č...
Zostáva vám 85% na dočítanie.