Mýtus vyvolaný u mnohých cestujúcich pocitom, že nebo farby nápoja Curacao sa tiahne do nekonečna a lietanie na rozdiel od zvodidiel, koľají na zemi a podobnej matérie, nemôže nič obmedzovať. Pri pohľade na bezchybne priamy, kondenzačný sled tiahnuci sa za lietadlom to navyše môže vyzerať, že lietadlá lietajú iba po priamkach. Vysvetľuje Miroslav Jindra, riadiaci letovej prevádzky a autor množstva článkov o letectve na Technet.cz Vysvetlenie: Keby tomu bolo skutočne tak, ako je uvedené vyššie, nemohli by existovať obmedzenia v podobe dočasne vyhlasovaných vojenských priestorov a obmedzenia v podobe vstupných bodov do okolitých riadiacich oblastí, ktoré si kladú určité vstupné podmienky zasahujúce do vertikálneho profilu letu. Napríklad všetky lety, ktoré cez naše územie smerujú na letisko vo Frankfurte, musia byť na výstupnom bode Rapeto, virtuálny bod severne od Chebu, bezpodmienečne v letovej hladine 300 (FL300 - Flight Level, 9 150 m), teda ak letí vyššie. Na letové cesty v hornom vzdušnom priestore, nad letovou hladinou 245, nadväzuje sieť ciest v dolnom priestore, z ktorých potom odbočujú predpísané približovacie obrazce, vice versa i odletové, prepojené s dráhovým systémom daného letiska. Systém oblastí bez letových ciest funguje v Európe len čiastočne, napríklad v Maďarsku, Slovinsku, alebo hornom vzdušnom priestore Slovenska. Letový plán podaný na let z Prahy do Barcelony môže laikovi pripadať ako spleť alfanumerických znakov, čakajúcich, až ich letový kryptológ preženie šifrovacím strojom Enigma skôr, než lietadlu nad cieľovým letiskom dôjde palivo. Našťastie tu existuje automatický spôsob prenosu týchto informácií prostredníctvom siete AFTN. Do určenia trate a z toho vyplývajúcej doby trvania letu sa tiež prihovára počasie. Ťažko sa chápe, keď si za slnečného dňa vysedávate v letiskovej hale svoje meškanie a pritom viete, že ani tam, kam mierite, zlé počasie nie je. Lenže aby sa váš let vôbec na oblohu vošiel, musí sa vziať do úvahy ďalších 35 000 letov, ktoré sa v ten deň nad Európou odohrávajú, a na tých neviditeľných križovatkách im pripraviť rovnako bezpečné a efektívne časové okná ako práve pre ten váš. Pri silnej búrkovej činnosti sa v najviac zasiahnutej oblasti, ktorá sa môže ťahať až stovky kilometrov, regulujú hodinové počty lietadiel, ktoré dispečeri môžu zvládnuť. Za búrok sú na ich prácu kladené extrémne nároky, čelia pritom výzve v podobe oblétávánia, častých zmien letových hladín spôsobených turbulencií, ale aj vstupy ďalších, neplánových lietadiel z okolitých, tiež zasiahnutých oblastí, ktoré sa snažia dostať na miesto určenia čo najbezpečnejšou cestou. Tá však málokedy býva najkratšia.Pixabay
StoryEditor

Rusko zastavilo lety gruzínskych aerolínií nad svojím územím

22.06.2019, 18:55
Autor:
TASRTASR
Ruské úrady odporučili cestovným kanceláriám, aby prestali predávať dovolenkové pobyty do Gruzínska.

Rusko v sobotu dočasne zakázalo gruzínskym leteckým spoločnostiam lety nad svojím územím, a to od 8. júla. Rozhodnutie nasledovalo deň po tom, čo prezident Vladimir Putin z obáv o bezpečnosť zakázal lety ruských aerolínií do prozápadného Gruzínska. Informovala o tom tlačová agentúra AFP.

"Dôvodmi tohto pozastavenia letov je nutnosť zaistiť dostatočný stupeň bezpečia vzdušného priestoru a tiež nedoplatky, ktoré dlhujú gruzínske spoločnosti," uvádzalo sa v oznámení o leteckej doprave.

Kremeľ uviedol, že spomínaný zákaz má "zaručiť národnú bezpečnosť Ruska a chrániť ruských občanov pred zločineckými a ďalšími nezákonnými aktivitami".

Ruské úrady odporučili cestovným kanceláriám, aby prestali predávať dovolenkové pobyty do Gruzínska, a zároveň odporučili ruským turistom návrat domov.

Moskva pozastavila lety do Gruzínska už aj v minulosti - počas vrcholiaceho napätia v októbri 2006 a v auguste 2008, po vypuknutí päťdňovej vojny o gruzínske separatistické regióny Abcházsko a Južné Osetsko.

Najnovšia situácia nastala, keď tisíce pobúrených Gruzíncov vyšli vo štvrtok aj v piatok do ulíc na protest proti tomu, že ruský zákonodarca Sergej Gavrilov si na návšteve v budove gruzínskeho parlamentu v metropole Tbilisi sadol do kresla predsedu a dokonca hovoril po rusky. Demonštranti požadovali odstúpenie ministra vnútra Giorgiho Gachariu a predsedu parlamentu Irakliho Kobachidzeho za to, že to Gavrilovovi umožnili.

Nahnevalo to aj gruzínsku opozíciu, ktorá tvrdí, že súčasná gruzínska vláda otvorene vychádza v ústrety ruským záujmom.

Vo štvrtok sa protestujúci pred parlamentom dostali do zrážok s políciou, ktoré trvali do skorého piatkového rána. Polícia použila na rozohnanie davu slzotvorný plyn, vodné delá a gumené projektily. Podľa gruzínskych médií bolo zadržaných niekoľko desiatok ľudí. Zranenia utrpelo najmenej 240 osôb. Vyše 100 ľudí je stále v nemocnici a dvaja protestujúci prišli o oko, keď ich zasiahli gumové projektily.

Predseda parlamentu Kobachidze nakoniec v piatok odstúpil, ale Gruzíncom to nestačilo a v ten deň prišli pred parlamentnú budovu znova, pričom stále požadovali aj demisiu ministra vnútra Gachariu. Niektorí demonštranti mali pásku cez oko zo solidarity s dvoma spomínanými zranenými.

01 - Modified: 2024-04-19 19:48:16 - Feat.: - Title: "Plánovaný atentát". Poľská vláda čelí kritike za spochybnenie ruskej stopy v Kaczyňského kauze 02 - Modified: 2024-04-19 19:20:40 - Feat.: - Title: Mysleli si, že je špión. Američan, bojujúci na ruskej strane, zahynul v Donecku 03 - Modified: 2024-04-19 16:34:29 - Feat.: - Title: Rusi opäť zaútočili na Odesu, poškodili zariadenie v dôležitom prístave 04 - Modified: 2024-04-19 15:11:08 - Feat.: - Title: Európska únia pripravuje nový balík sankcií voči Rusku. Zamerajú sa na "obchádzačov" 05 - Modified: 2024-04-19 14:48:08 - Feat.: - Title: Havarovaný ruský bombardér predtým útočil na Dnipro a Kryvyj Rih. Pomstili sme sa, tvrdí Ukrajina
menuLevel = 1, menuRoute = svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = svet, homepage = false
19. apríl 2024 23:58