Česká predvolebná kampaň sa dostáva do horúcej fázy. Politici sa chcú dostať k občanom čo najbližšie, a preto na českých cestách zavládne ruch. V rámci kampane budú sociálni demokrati cestovať po krajine dvojposchodovým autobusom od Tonyho Blaira a zelení zase autom na repkový olej. Nezávislý demokrat a bývalý riaditeľ televízie Nova Vladimír Železný voličov obíde dodávkou nazvanou Železňák, kým "politický dôchodca" Miloš Zeman opäť oživí myšlienku autobusu Zemák. Takto mieni podporiť niektorých vybraných kandidátov ČSSD, hoci sám zostáva bokom.
V súlade s českým zmyslom pre humor sa reklamným prekvapeniam medze nekladú, paleta zvolených nástrojov jednotlivých strán je mimoriadne široká a voliči sa majú na čo tešiť. Všetky informácie pritom ešte nie sú celkom známe. Isté je, že pôjde o kombináciu tradičných metód -- ako sú besedy s kandidátmi, rozdávanie letákov, využívanie veľkoplošných panelov či inzercia v oznamovacích prostriedkoch -- s netradičnými.
"Nie guláš, ale zelený čaj" -- takto avizuje hlavnú pochutinu volebnej kampane jeden z predstaviteľov Strany zelených Ondřej Liška. Kresťanskí demokrati v Jihlave uskutočnia 23. apríla Deň strany v zoologickej záhrade so vstupom zadarmo (nech už sa dá tento zámer vykladať akokoľvek) a komunisti budú na 1. mája rozdávať detské lízanky s výzorom straníckeho znaku -- sladkých čerešní.
Do júnových parlamentných volieb v Českej republike zostávajú ešte dva mesiace, ale už dnes je jasné, že strany na propagácii nehodlajú šetriť. Zverejnené čísla sú pritom iba orientačné, jednotlivé volebné subjekty do nich zahŕňajú väčšinou len výdavky centrál -- kraje disponujú ďalšími zdrojmi. Súčasne sa politológovia zhodujú v tom, že kampaň je na doterajšie pomery nezvykle profesionálna. Strany sa vraj naučili obracať v ruke každý groš -- ruka sa im netrasie, ale od každého jednotlivého výdavku vyžadujú efektívnosť. Veľký rozdiel v porovnaní s minulosťou konštatuje napríklad aj volebný manažér ODS Petr Havlík. "Vo volebnej kampani pred desiatimi rokmi sa na peniaze nehľadelo, kampaň bola veľkolepá, ale jej efekt nízky. Dnes je účelnosť v popredí."
Možno aj preto ČSSD v niektorých krajoch požaduje od kandidátov na svojich listinách poplatky, jemne formulované ako "peňažné dary". Napríklad v Ústeckom kraji odovzdá do straníckej pokladnice prvých osem ľudí na kandidačnej listine po 50-tisíc Kč, inak sa však suma pohybuje od 10-tisíc až po 100-tisíc Kč. Že by osobná zainteresovanosť nového druhu?
Pre všetky kandidujúce strany totiž existuje aj jedno živé poučenie. Strana ODA, kedysi vplyvná sila českej politiky, dnes má jediný hlavný cieľ -- splatiť 50 miliónov Kč, ktoré si na volebnú kampaň bezhlavo požičala ešte v roku 1992. Súdiac podľa doterajšieho tempa splácania má prácu na niekoľko desiatok rokov.
Predpokladané výdavky českých politických strán na predvolebnú kampaň 2006
ČSSD vyše 100 miliónov Kč (z vlastných zdrojov)
ODS asi 80 miliónov Kč (čiastočne z vlastných zdrojov, čiastočne požičaných)
KDÚ 45 miliónov Kč (pôžička z Českej sporiteľne)
KSČM 35 miliónov Kč (z vlastných zdrojov)
SNK-ED 25 miliónov Kč (z vlastných zdrojov)
Zelení 20 miliónov Kč (čiastočne požičaných a čiastočne z vlastných zdrojov)
Zdroj: HN Praha