Európska komisia zverejnila včera Bielu knihu komunikácie o EÚ. Chce ňou rozprúdiť debatu o tom, ako priblížiť úniu jej občanom. "Európska únia sa premenila na politický projekt, no nenašla si miesto v srdciach a mysliach jej obyvateľov," uviedla v Bruseli komisárka EÚ pre komunikáciu Margot Wallstromová. Na pokyn predsedu európskej exekutívy José Manuela Barrosa pracovala viac ako šesť mesiacov na dokumente, ktorý sa pokúša nájsť odpovede na krízu, ktorá vzišla z odmietavých ľudových hlasovaní o európskej ústave vo Francúzsku a Holandsku. Napriek tomu, že holandské a francúzske médiá označili za vinníkov krachu ústavy národné vlády, Európska komisia zobrala neúspech na seba a v dokumente konštatuje že "Európska únia je akoby bez tváre". Občania únie musia byť preto lepšie informovaní a práca inštitúcii by mala byť pre ľudí "prístupnejšia a humánnejšia". Autori správy sú presvedčení, že záujem občanov o dianie v EÚ sa dá dosiahnuť dvoma spôsobmi.
Wallstromová pripomenula, že podľa viacerých posledných prieskumov eurobarometra Európanov znepokojuje, že o mnohých veciach sa rozhoduje v Bruseli. "Priestor pre verejnosť by nemal byť len v Bruseli," konštatuje dokument. Nadväzuje tak na výzvu výkonného prezidenta EÚ, rakúskeho kancelára Wolfganga Schüssela, ktorý v januári na pôde EP žiadal, aby sa "Európa neodohrávala len medzi Bruselom, Luxemburgom a Štrasburgom". Za nešťastné rozhodnutie považujú v tomto smere pozorovatelia fakt, že vrcholné schôdzky európskych lídrov, ktoré sa v minulosti uskutočňovali v predsedníckych krajinách, sa dnes odohrávajú systematicky v Bruseli. Minuloročný neformálny summit Európskej rady v britskom South Hamptone považovali mnohí prítomní štátnici vrátane slovenského premiéra za osviežujúce.
Komisia sa sťažuje, že okrem výnimočných udalostí zasadaní šéfov vlád a štátov sa európske médiá nevenujú európskej politike dostatočne. Dokument pritom zdôrazňuje, že stránka únie Európa je najväčšou na svete a v Bruseli pracuje viac akreditovaných médií ako v Bielom dome. "Mediálne pokrývanie však ostáva ohraničené," konštatuje Biela kniha, ktorá ukazuje predovšetkým na regionálne denníky. Tie venujú podľa autorov len "veľmi málo priestoru európskym záležitostiam". V spolupráci s médiami chce preto komisia investovať výrazné prostriedky do nových technológií, ktoré sprístupnia informáciu aj bez tradičných novín a televízií.