Piloti a skúšobná posádka amerického Federálneho úradu pre letectvo (FAA) v pondelok začne najmenej trojdňové testovanie lietadla Boeing 737 MAX, ktoré sa usiluje o novú certifikáciu.
S odkazom na svoje zdroje to dnes uviedla agentúra Reuters. Lietadlá 737 MAX, až do vlaňajška najpredávanejší model Boeingu, boli vlani na jar kvôli dvom tragickým nehodách vyradené z prevádzky.
Krízu amerického výrobcu leteckej techniky následne umocnila pandémia choroby covid-19, ktorá paralyzovala leteckú dopravu.
Viaceré scenáre
Skúšobný tím sa pred začatím testu zúčastní niekoľkohodinového brífingu. Na palubu lietadla nastúpia členovia tímu s testovacím vybavením na letisku neďaleko mesta Seattle, uviedol jeden zo zdrojov.
Skúšobný posádka bude jednotlivé manévre vykonávať podľa pripraveného scenára. Test zahŕňa, prerušenie pristávacieho manévru v situácii, keď sa stroj dotkne zeme, či let pozdĺž pobrežia Tichého oceánu. Väčšinu manévrov posádka vykoná nad štátom Washington na západe USA.
Počas testovania sa zámerne aktivuje stabilizačný systém MCAS, ktorého softvér zlyhal počas dvoch spomínaných nehôd. Pri nich zahynulo v Etiópii a v Indonézii dokopy 346 ľudí.
Automatický bezpečnostný systém kvôli chybnému senzoru vtedy opakovane poslal stroj prudko dole a posádka nedokázala nad lietadlom udržať kontrolu.
Stovky hodín na simulátore
Dôkladnosť niekoľkodňovej skúšky presahuje predchádzajúce testovacie lety Boeingu, ktoré väčšinou zabrali niekoľko hodín a stihli sa za jeden deň. Spoločnosť Boeing a úrad FAA sa k testovaniu nevyjadrili.
Vlastné skúšky Boeingu pred testom FAA zahŕňali stovky hodín v leteckom simulátore 737 MAX a ďalšie stovky hodín na palube testovacieho stroja 737 MAX 7, avšak bez prítomnosti personálu FAA. Počas najmenej jedného skúšobného letu Boeing testoval rovnaké parametre, aké sú na programe v pondelok, povedal jeden zo zdrojov.
FAA po sérii skúšobných letov zanalyzuje letové dáta a vyhodnotí, či je možné dať strojom 737 MAX znova povolenie lietať. Úrad musí tiež schváliť nové postupy pre výcvik pilotov. Podľa zdrojov ale nie je pravdepodobné, že by lietadlá MAX mohli opäť lietať skôr ako tento rok v septembri.
S americkým úradom FAA úzko spolupracujú regulátori v Európe a Kanade, ktorí však situáciu pre svoje oblasti vyhodnotia samostatne. Podľa agentúry Reuters dali tieto úrady najavo obavy nad rámec pripomienok FAA, čo si môže vyžiadať ďalšie zmeny.