Medzi hlavné obete koronavírusu patrí letecký segment. Ako zasiahla pandémia váš biznis zameraný na online vyhľadávanie i rezerváciu leteniek a ďalších spôsobov dopravy?
I keď sme technologickou spoločnosťou, naše tržby sú stále závislé od toho, že ľudia niekam cestujú a migrujú. Ako súčasť travel segmentu sme tak v prvej línii, keď sa zavrú hranice a zrušia sa všetky lety. S tým ťažko môžeme niečo urobiť. Na niekoľko týždňov nám vypadlo 95 percent tržieb, doslova zo dňa na deň. Bol to celkom slušný masaker. Teraz sa to v posledných niekoľkých týždňoch začína trochu zlepšovať. Presnejšie povedané začínalo sa to zlepšovať. Začiatkom júla a v jeho polovici to bolo celkom fajn a niekedy na prelome júla a augusta to už fungovalo dosť dobre.
Dnes sa to opäť zhoršuje?
V posledných dvoch či troch týždňoch vidíme nové ohniská v Španielsku, vo Francúzsku či v Taliansku, takže rast segmentu sa o niečo spomaľuje. My ani nečakáme, že sa tento rok dostaneme na nejaké rozumné čísla. Naozaj zásadný rast očakávame až v druhej polovici budúceho roka. Vtedy už by mala byť všade rozšírená vakcína dostupná pre každého, nielen pre zdravotníkov a podobné špecializované profesie. Takže rok 2020 neberieme za stratený. Áno, je stratený z hľadiska tržieb. Na druhej strane však ako firma sme sa rozhodli neprepúšťať ľudí. Hoci, samozrejme, keď nám vypadnú všetky tržby, tak spoločnosť nevyhnutne ide do straty.
Veríte, že sa situácia vyvinie vo váš prospech?
Vzhľadom na to, že všetci ostatní v travel segmente prepúšťajú, my veríme, že náš produkt dokážeme v aktuálnom medziobdobí dostať na takú úroveň, že vo chvíli, keď sa to všetko opäť rozbehne, si vezmeme veľmi veľkú časť trhového podielu. Pre nás teraz prebieha naozaj kritický čas. Robíme všetko pre to, aby sa nám podarilo udržať náš tím pohromade taký, aký je, aby sme mohli náš produkt vyvíjať a neustále zlepšovať. A veríme, že vo chvíli, keď sa travel opäť pozviecha, budeme víťazi.
Keď ste stratili 95 percent tržieb, napadlo vám niekedy, že by ste túto krízu vôbec nemuseli prežiť, ak by trvala niekoľko rokov?
Premýšľal som nad tým takýmto spôsobom – ak vydrží travel ako odvetvie a ľudia sa naďalej budú chcieť pohybovať, tak prežijeme tiež. Predstavte si cestovanie ako najväčšie homogénne odvetvie na svete. Neexistuje väčšia komodita než travel. Veľmi veľa ľudí a fondov, suverénnych aj národných, tam má investované obrovské peniaze. V traveli sú naliate bilióny dolárov. To znamená, že tam funguje veľmi silná loby. Takže aj keby nejaké tlaky smerovali proti tomu, aby sa travel niekedy opäť spustil, tak si to presadia.
Akými prostriedkami si to presadia?
Nie tým, že to natvrdo spustia napriek nebezpečenstvu. Skrátka nájdu spôsob, ako tam bezpečie nejako dostať. Budú sa napríklad povinne nosiť v lietadlách rúška, otestuje sa každý, kto vstúpi na palubu, ako súčasť letenky sa budú dávať vakcíny. Možno teraz trochu fabulujem. V každom prípade je v hre toľko peňazí a tak veľa sa môže stratiť, že som presvedčený o tom, že akcionári si spôsob nájdu. A Kiwi.com je pritom v celom tomto molochu ešte malou firmou. Napokon, už teraz sa to ukazuje ako pravda. Sám môžete na vlastné oči vidieť, ako veľmi sa tlačí na to, aby sa opäť začalo lietať. Štáty sanujú aerolinky, dávajú im buď investície, alebo aspoň pôžičky v niekoľkých miliardách eur. Napríklad Lufthansa dostala na svoju záchranu deväť miliárd eur. Takže všetci, či už štáty, súkromné osoby, firmy, alebo veľké suverénne fondy sa snažia, aby travel začal ...
Zostáva vám 85% na dočítanie.