V jednom luxusnom bare v Tokiu hostia popíjajú nápoje pestrých farieb a zvláštnych chutí, ktoré sú určené pre vnútorný trh, ktorý je síce zatiaľ obmedzený, ale rastie: ide o osoby, ktoré nepijú alkohol, píše agentúra AFP.
Tento bar ponúkajúci koktaily bez alkoholu nazvaný "0 percent" je anomáliou v Japonsku, kde je konzumácia piva, saké a ďalších liehovín súčasťou podnikovej kultúry.
Existuje dokonca výstižný výraz pre tento jav: nominikácia, ktorý vznikol spojením slova piť, ktoré sa japonsky povie nomi, a komunikácie.
Alkohol ako cesta k povýšeniu
Spolu s alkoholom sa formálnosť vzťahov v kancelárii vytráca. Jeho konzumácia je považovaná za nevyhnutný krok smerom k profesionálnemu postupu.
Táto situácia dlho znevýhodňuje abstinentov, ako je Hideto Fudžino. Avšak tento 54-ročný správca majetku a ďalší sa dnes hlásia o slovo a zisťujú, že nie sú sami.
"Abstinenti bývajú často v ťažkostiach. Často počúvame, že nemôžeme získať v zamestnaní vyššie postavenie, keď nepijeme alkohol," vysvetľuje Fudžino, ktorý pre abstinentov založil na facebooku skupinu.
Fudžino nepije preto, že zle znáša alkohol. Rovnako ako piatim percentám Japoncov a mnohým ďalším obyvateľom východnej Ázie mu chýbajú niektoré enzýmy rozkladajúce vedľajšie produkty alkoholu.
Osoby s touto genetickou predispozíciou trpia vedľajšími účinkami: sčervenajú v tvári a je im pri popíjaní zle.
Je však mnoho ďalších dôvodov, prečo sa ľudia rozhodnú nepiť, pripomína Fudžino, ktorého skupina na Facebooku už získala viac ako 4000 členov.
Niektorí zdôvodňujú abstinenciu zdravotnými problémami alebo tehotenstvom, iní jednoducho nemajú radi alkohol a jeho účinky alebo dávajú prednosť umiernenej konzumácii.
Aj premiér je abstinent
Abstinenti však môžu mať ešte dnes problém začleniť sa do japonského podniku.
"V kancelárii sa stáva, že vyšší úradníci chodia na obed len s tými, ktorí pijú. Povedia vám, že vás nepozvali, pretože nemôžete piť. Tak sa cítite sami a diskriminovaní," sťažuje sa Fudžino.
Vymyslel termín gekonomista, čo je slovná hračka so slovom geko, ktoré značí osoby alergické na alkohol, a nomi.
So svojimi priateľmi gekonomistami si na facebooku vymieňajú recepty na nealkoholické nápoje a oznamujú si svoje skúsenosti.
Mnohí členovia skupiny nedávno uvítali zvolenie nového premiéra Jošihidea Sugy, ktorý je známy abstinent.
"Nech žije nový premiér geko!" napísal jeden člen skupiny. Iný pripomenul, aký tlak musel Suga podstúpiť, aby vystúpal hore bez popíjania alkoholu.
Pije čoraz menej Japoncov
Maju Jamamotová, ktorá založila bar 0 percent, vysvetľuje, že ju jej skúsenosti s abstinenciou viedli k tomu, aby ponúkala tie najlepšie nealkoholické nápoje.
"Myslela som si, že by ľudia ako ja mali mať na výber aj iné nápoje ako čaj a limonády," hovorí. Jej bar v tokijskej štvrti Roppongi známej nočným životom ponúka vegetariánske jedlá a koktaily na báze bazalky, mascarpone či morských rias.
"Zvyčajne pijem veľa alkoholu. Ale tu si nápoje vychutnávam pomalšie a viac nasávam atmosféru," hovorí Juto Takahaši, ktorý sem prišiel so svojim dievčaťom alergickým na alkohol.
Podľa údajov ministerstva zdravotníctva klesla vysoká spotreba alkoholu výrazne medzi mládežou. V roku 2017 len 16 percent dvadsaťročných Japoncov a 25 percent tridsaťročných pilo aspoň trikrát týždenne dve alebo viac pohárov vína. To je o polovicu menej ako pred desiatimi rokmi.