Svetové letectvo zažíva najtragickejší rok za posledné desaťročie. Včera došlo k tretej obrovskej leteckej katastrofe v priebehu šiestich týždňov - na severozápade Iránu sa zrútil stroj iránskej spoločnosti Caspian Airlines so 168 ľuďmi na palube. Nikto z nich nehodu neprežil.
Od začiatku tohto roka už pri leteckých nešťastiach zahynulo viac ľudí ako za celý minulý rok. Kým totiž vlani zomrelo pri haváriách lietadiel 879 ľudí, za prvý polrok 2009 je to už 917. Bilancia tak zatiaľ nasvedčuje tomu, že rok 2009 bude pre letectvo najčernejší od začiatku tretieho tisícročia.
Technické problémy
Stroj typu Tupolev 154-M letel z Teheránu do hlavného mesta Arménska Jerevan. Zrútil sa iba 16 minút po štarte, asi 150 kilometrov severozápadne od Teheránu. Podľa oficiálnych zdrojov bolo medzi obeťami najviac Arménov, Gruzíncov a Iráncov. "Na palube lietadla neboli žiadni občania Slovenskej republiky,“ potvrdil pre HN hovorca ministerstva zahraničných vecí Peter Stano. Obete tvorí 151 dospelých pasažierov, dve deti vo veku 11 a 6 rokov a 15 členov posádky. V lietadle zahynulo napríklad osem juniorských reprezentantov Iránu v džude a ich dvaja tréneri. Tí sa išli do Arménska pripravovať na preteky, ktoré sa uskutočnia v auguste v Budapešti.
Na palube bol aj bývalý iránsky poslanec, ktorý v parlamente zastupoval arménsku menšinu, či manželka šéfa gruzínskej diplomatickej misie v Iráne. "Lietadlo je úplne zničené a telá, žiaľ, zhorené,“ povedal veliteľ miestnej polície Massúd Džafarínasáb iránskej agentúre Fars. Lietadlo malo údajne krátko po štarte technické problémy, pre ktoré sa pilot pokúsil o núdzové pristátie. Než sa mu to však podarilo, začalo lietadlo horieť a zrútilo sa. "Lietadlo z ničoho nič spadlo a pri náraze vybuchlo,“ citovala iránska Press TV náhodného svedka. Napriek tomu podľa štátneho rádia pilot kontrolnej veži nehlásil žiadne komplikácie.
Na mieste nešťastia sú trosky lietadla roztrúsené až v okolí 200 štvorcových kilometrov. "Je to obrovská katastrofa. Explózia spôsobila desať metrov hlboký kráter. Nemohli sme nič robiť. Snažili sme sa čo najrýchlejšie uhasiť požiar,“ povedal štátnej televízii dôstojník skupiny, ktorá pri nešťastí zasahovala. Presnú príčinu havárie by mali objasniť čierne skrinky, po ktorých pátrajú.
Flotila v zlom stave
Podľa viacerých zdrojov je iránska letecká flotila vo veľmi zlom stave, najmä pre vysoký vek strojov a ich nedostatočnú údržbu. Tupolev 154-M, ktorý sa včera zrútil, vyrobili ešte v roku 1987 v Rusku. Pre vysokú hlučnosť a bezpečnostné nedostatky má tento typ zakázané lietať na väčšinu letísk západného sveta. Pristávať na nich môžu iba na základe udelených výnimiek. "Pre sankcie, ktoré zaviedli Spojené štáty, sa Irán spolieha na starnúce lietadlá a má problém aj s kupovaním náhradných dielcov,“ napísal korešpondent BBC Jon Leyne. "Pre mnohých je lietanie v Iráne nervy drásajúcim zážitkom. Už iba pri nástupe na palubu vám je jasné, že lietadlo má za sebou veľmi veľa rokov v službe.“
Po islamskej revolúcii v roku 1979 zaviedli západné krajiny voči Iránu obchodné embargo, ktoré Teherán prinútilo kupovať najmä ruské lietadlá. Taktiež pre už existujúcu flotilu Boeingov nakupujú súčiastky práve od Rusov.
Caspian Airlines vznikli v roku 1993 ako iránsko-ruská investícia. Letecká spoločnosť lieta aj do Európy, k nám najbližšie destinácie sú Kyjev či Istanbul. Od roku 2006 lietala aj na budapeštianske letisko Ferihegy. Európska únia nepovažuje tieto iránske aerolinky za nebezpečné, preto nie sú na jej čiernej listine zakázaných spoločností, ktoré do Európy nemôžu lietať. Vo svojej flotile mali pritom práve päť Tupolevov 154.
Včerajšia havária je už tretia veľká letecká tragédia za mesiac a pol. Na konci júna sa pri africkom pobreží zrútilo lietadlo jemenskej spoločnosti Yemenia. Spomedzi 153 ľudí na palube prežilo iba jedno dvanásťročné dievča. V noci na 1. júna havaroval Airbus aerolíniek Air France na trase z Ria de Janeiro do Paríža. Stroj s 228 cestujúcimi, medzi ktorými boli aj traja Slováci, spadlo za doteraz nevyjasnených okolností do Atlantického oceánu.