Maďari budú hlasovať o vstupe do Európskej únie už o mesiac, ale predreferendová kampaň sa v krajine zatiaľ rozbieha len veľmi pomaly. Len máloktorí občania zaregistrovali, že kampaň sa už začala a Maďarsko žije skôr každodennými problémami.
Pred nákupným strediskom Mamut v centre maďarského hlavného mesta vládne stále čulý ruch. Ľudia sa ponáhľajú za svojimi povinnosťami aj za nákupmi. Len máloktorý z nich je ochotný odpovedať na otázku, či ho ovplyvnila predreferendová kampaň a či sa 12. apríla zúčastní na hlasovaní. "Všimol som si, že v televíznych správach je každý deň blok informácií o únii, ale zatiaľ som žiadne ďalšie aktivity spojené s kampaňou nezaregistroval. Je mi však jasné, že v hlasovaní pôjde o našu budúcnosť, a preto sa na referende zúčastním a poviem áno vstupu do únie," povedal pre HN István Kiss z Budapešti. Dôchodkyňa Anna Bocskaiová reaguje na otázku o únii veľmi impulzívne: "Načo sa tam trepeme? Veď to bude hrozná hanba, keď tam vstúpime chudobní ako kostolné myši. V tejto krajine sa už všetko rozkradlo, nič tu nefunguje a ja už neverím, že sa niečo môže obrátiť k lepšiemu." Mladá žena len konštatuje, že Maďarsko nemôže ostať v strednej Európe izolované, a preto bude hlasovať pre vstup do EU. "Je mi jasné, že hlasujem pre lepšiu budúcnosť mojich detí," dodáva. Podnikateľ v stredných rokoch si nevie predstaviť, ako bude po vstupe do únie konkurovať západným firmám. "Ja to nevidím príliš ružovo. Vstup do únie môže spôsobiť sériu krachov našich domácich firiem a väčšiu nezamestnanosť," uvažuje nahlas.
Koordináciu predreferendovej kampane má na starosti štátom založená nadácia, ktorá dostala zo štátneho rozpočtu na tento účel 2,2 miliardy forintov. V tlačovej centrále nadácie v Parku milénia je až zarážajúci pokoj a tri pracovníčky sedia za počítačmi. "Pripravujeme internetovú stránku, ktorá by mala začať fungovať v najbližších dňoch," vysvetľuje Gabriela Karviová. Miestnosť zdobí niekoľko maďarských zástav, vlajky únie a všade prítomné logo kampane. Najviditeľnejšou aktivitou nadácie bolo zatiaľ zaslanie 3,8 milióna listov do domácností, v ktorých žiadali obyvateľov, aby položili otázku, ktorá ich v súvislosti so vstupom do EÚ najviac zaujíma. Vrátilo sa zatiaľ 450-tisíc listov a čoraz väčšie množstvo ľudí telefonuje aj na číslo nadácie, aby dostali odpoveď na svoje otázky. "Na základe týchto informácií sústredíme záver kampane na najfrekventovanejšie problémy. Zatiaľ ľudí najviac zaujímajú sociálne otázky, možnosť zamestnania po vstupe do únie a dôchodkové zabezpečenie," hovorí Karviová. Recesisti volajú do nadácie aj s otázkami, či sú v únii pekné dievčatá alebo či je pravda, že v štátoch únie sa predáva len jeden rozmer prezervatívov.
Pracovníčky tlačového strediska síce tvrdili, že v meste je dostatok veľkoplošných plagátov upozorňujúcich na blížiace sa referendum, ale tie sa pri prechádzke centrom Budapešti dali spočítať na prstoch jednej ruky. Občas prešla po nábreží modrá električka s obrázkom malého dieťaťa a s nápisom: "Chcem vyrastať v EÚ". Riaditeľ nadácie János Suba si veľa sľubuje od akcie, keď koncom týždňa postaví armáda cez Dunaj pontónový most nazvaný Most Európy. Bude ozdobený vlajkami únie a symbolicky spojí ľavý a pravý breh Dunaja pred budovou parlamentu. Pontónový most bude stáť tri dni a v jeho okolí sa budú konať rôzne akcie propagujúce vstup do EÚ. Načasovanie tejto akcie nie je náhodné, pretože 15. marca oslavuje Maďarsko výročie revolúcie z roku 1948 a v hlavnom meste sa očakáva zvýšený pohyb ľudí z celej krajiny. Most budú musieť vždy na niekoľko hodín rozpojiť, aby umožnili lodnú premávku.
Maďarské médiá kritizujú priebeh kampane predovšetkým pre jej nekonkrétnosť. "Ani na toľko propagovanej telefónnej linke nadácie nedostanete žiadnu konkrétnu odpoveď. Pri našich pokusoch dovolať sa na túto linku ako radoví občania sa nám dokonca zdalo, že pracovníci centrály majú povinnosť odpovedať na všetko slovom áno a tým našepkávať kladnú odpoveď aj v nadchádzajúcom referende," uviedol denník Népszabadság. Podobnú linku prevádzkuje aj ministerstvo zahraničných vecí a tá je podľa médií oveľa efektívnejšia a občan tu dostane konkrétnejšie odpovede.
Podpora vstupu do únie u občanov Maďarska podľa posledných prieskumov verejnej mienky dosahuje viac než 60 percent a kladný výsledok referenda by nemalo nič ohroziť.
StoryEditor