Vedci obhájili revolučný objav. Prekonali rýchlosť svetla

19.11.2011, 15:09
TASRTASR
Vedci z Cern-u vylúčili chybu merania, ktorým potvrdili, že neutrína sa pohybovali rýchlešie ako svetlo.

Vedci v Európskej organizácii pre jadrový výskum (CERN) úspešne zopakovali experiment s neutrínami. Za vylepšených podmienok tak potvrdili svoj ​​septembrový objav, že tieto častice prekonávajú rýchlosť svetla.

Tím odborníkov tentoraz pri pokuse s názvom Opera použil kratšie zväzky neutrín, čím chcel vyvrátiť námietky odbornej verejnosti. Kritici tvrdili, že kvôli príliš veľkej dĺžke zväzkov pozorovaných častíc mohlo byť meranie nepresné.

Správa o novom náleze, ktorý dal tímu z CERNu za pravdu, vyšiel v časopise Journal of High Energy Physics. Ešte ho však musí overiť vedecká obec.

"Experiment Opera ... prešiel dôležitou kontrolou vierohodnosti svojich meraní. Vďaka výsledku máme teraz oveľa väčšiu istotu, ale konečné slovo môžeme povedať len potom, čo sa podobné merania vykonajú aj na iných miestach sveta," citoval server BBC Fernanda Ferroniho, predsedu Talianskeho inštitútu pre jadrovú fyziku.

K tomu zrejme dôjde až za dlhšiu dobu, pretože len málo svetových pracovísk má snímače, ktoré sú schopné neutrína lapiť. Európske tímy v laboratóriu v Gran Sasso začnú výsledky overovať budúci rok. Pridajú sa k nim americký projekt Minos a japonský T2K.

V septembri tohto roku boli neutrína vyslané zo švajčiarskeho urýchľovače zachytené na detektore v talianskom laboratóriu Gran Sasso o 60 nanosekúnd (miliardtinu sekundy) rýchlejšie ako sa predpokladá u častíc svetla, fotónov. Na vzdialenosti 730 kilometrov ich tak predbehli o 18 metrov.

Nález môže poprieť základné princípy modernej fyziky. Celá totiž stojí na predstave, že nič nemôže prekonat rýchlosť svetla. S kedysi revolučnú tézu p rvýkrát prišiel James Clerk Maxwell a neskôr ju do svojej teórie relativity zapracoval Albert Einstein.

menuLevel = 1, menuRoute = svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = svet, homepage = false