StoryEditor

Tragédia v Smolensku: Poliaci berú veľkú časť viny na seba

29.07.2011, 11:21
Autor:
TASR, ČTKTASR, ČTK
Aktualizované | Poliaci berú veľkú časť viny na seba, k nehode však prispela aj ruská strana.

"Piloti nemali náležitý výcvik na pilotovanie lietadla Tupolev 154, ktoré sa zrútilo pri pristávaní na smolenskom letisku 10. apríla 2010 v hustej hmle". To je jeden z bodov správy poľskej vyšetrovacej komisie, ktorú dnes vo Varšave zverejnil  minister vnútra Jerzy Miller.

Správa sa zmieňuje o nedostatočnej príprave na let, ktorá sa odohrala v zhone a nespĺňala všetky bezpečnostné požiadavky. Posádka Tu-154 navyše pre nedostatočný výcvik ignorovala systém TAWS, ktorý varuje, že sa stroj blíži k zemi. Komisia zistila nedostatky v 36. pluku poľského dopravného letectva, ktorého piloti prepravujú najdôležitejšie osoby v krajine. Pluk mal vzhľadom k počtu príslušníkov mnoho povinností a prepustil rad skúsených pilotov, na ktorých miesto nastúpili neskúsení a mladí ľudia.Komisia okrem iného zistila, že navigátor havarovaného stroja mal malé skúsenosti a kvôli predchádzajúcemu letu nebol dostatočne odpočinutý. Nedostatočne skúsený vraj bol tiež hlavný pilot. Posádka sa stretla s polhodinovým oneskorením, takže letová príprava sa udiala v zhone.

Poľská komisia tvrdí, že posádka nebola pod tlakom vrcholných predstaviteľov Poľska prítomných na palube. Ďalej konštatovala, že piloti sa nepokúšali pristáť v okamihu, keď stroj zavadil o strom. Chceli údajne okolo letiska len preletieť, aby zistili, či sa môžu o pristátie pokúsiť.

 Poľská správa sa oproti predchádzajúcej ruskej, predložené ruským medzištátnymi leteckým výborom (MAK), líši predovšetkým v dvoch bodoch. Rusi uviedli, že za nehodu môže výhradne chyby poľskej posádky a že piloti pracovali pod tlakom. Poliaci chyby na svojej strane pripustili, zistili ale aj ruské nedostatky, najmä na letisku v Smolensku.  "Letisko nezabezpečilo bezpečné pristátie," vyhlásil člen komisie Maciej Lasek. "Tridsať percent svetiel (pristávacej dráhy) bolo nefunkčných alebo ich zakrýval porast," dodal. Na mnohých lampách podľa neho chýbali šošovky a zrkadlá a niektoré stromy v okolí boli vyššie, než je prípustné. Podplukovník Robert Benedict dodal,  že Rusi tiež dali posádke poľského prezidentského špeciálu nesprávne pokyny pri pristávaní.

Poľská správa má takmer 330 strán a obsahuje päť príloh. Je rozdelená do štyroch častí - fakty, analýzy a priame a nepriame faktory havárie. Miller zdôraznil,  že cieľom dokumentu nie je vymenovať vinníkov, ale zistiť príčiny havárie a vypracovať opatrenia, ktoré by podobným katastrofám zabránila. Už skôr povedal, že pre poľskú stranu budú výsledky vyšetrovania tvrdé a bolestné, pretože sa budú zaoberať problémami ako "ľudské zlyhanie a nedbanlivosť".

Poľský prezidentský špeciál sa zrútil pri pristávaní na smolenskom letisku 10. apríla 2010 v hustej hmle. O život okrem Kaczynského a jeho manželky Marie prišlo ďalších 94 ľudí., medzi nimi aj mnohí poprední predstavitelia poľskej armády.

Delegácia cestovala do Smolenska, aby v si neďalekej Katyni uctila pamiatku tisícov Poliakov, ktorých tam v roku 1940 povraždila tajná sovietska polícia NKVD.
     

01 - Modified: 2004-05-06 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: FNM nedoplní zdroje na výstavbu nájomných bytov 02 - Modified: 2004-05-06 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Na prihraničné regióny deväť miliónov 03 - Modified: 2004-05-06 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Hokejové žreby nespnili očakávania
menuLevel = 1, menuRoute = svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = svet, homepage = false
23. december 2025 19:41