StoryEditor

Rozsudok: Rezešova dcéra ide na deväť rokov do väzenia

11.09.2014, 09:26
Autor:
tasr, stltasr, stl

Odvolací súd pre okolie Budapešti odsúdil dnes občianku SR Evu Varholíkovú na deväť rokov väzenia za dopravnú nehodu so štyrmi obeťami, ktorú v roku 2012 spôsobila na maďarskej diaľnici M3.

Trestný senát, ktorej predsedala sudkyňa Sarolta Stubeczky, tak sprísnil rozsudok prvostupňového súdu, podľa ktorého si mala Slovenka odpykať šesť rokov.

Súd uznal Košičanku vinnou z trestného činu jazdy pod vplyvom alkoholu a okrem sprísnenia sadzby odňatia slobody sprísnil aj zákaz riadenia motorových vozidiel z pôvodných päť rokov na osem.

Varholíkovú môžu podľa spresnenia odvolacieho súdu podmienečne prepustiť z väzenia najskôr po uplynutí dvoch tretín výkonu trestu. Do výkonu trestu súd nariadil zarátať obdobie od 23. novembra 2013 do 2. decembra 2013, kedy bola Slovenka v domácej väzbe a od 3. decembra 2013 do dnešného dňa po vrátení do vyšetrovacej väzby.

Súd zaviazal odsúdenú uhradiť trovy konania vo výške 1.918.968 forintov (6070 eur), zvyšných 255.229 forintov (810 eur) uhradí štát. Rozsudok je právoplatný.

Podľa zdôvodnenia súdu v priebehu odvolacieho procesu bolo dokázané, že za nehodu nesie jednoznačne vinu odsúdená. Sadzba za tento trestný čin je v zmysle maďarského trestného poriadku v rozmedzí od piatich do desiatich rokov.

Eva Varholíková, jazdiaca pod vplyvom alkoholu, narazila 21. augusta 2012 na maďarskej diaľnici M3 vo vysokej rýchlosti do vozidla značky Fiat Punto. Na mieste v ňom zahynuli traja ľudia. Ďalšia žena v horiacom aute utrpela ťažké poranenia, ktorým po prevoze do nemocnice podľahla.

Ako prebiehala Varholíkovej kauza

21. augusta 2012 - Občianka Slovenskej republiky Eva Varholíková spôsobila na maďarskej diaľnici M3, na 44. kilometri v smere na Budapešť, nehodu. Za volantom zrejme zaspala a približne o 04.00 h zozadu narazila do fiata, ktorý po následnom náraze do zvodidiel začal horieť. V osobnom aute značky Fiat Punto, do ktorého BMW so slovenským evidenčným číslom narazilo, zhoreli traja ľudia a štvrtý cestujúci utrpel ťažké zranenie. Ľahšie zranenia mala aj vinná vodička BMW. Tri osoby vo fiate zhoreli. Z horiaceho vozidla sa podarilo vyliezť jednej 54-ročnej žene, tá však utrpela popáleniny druhého a tretieho stupňa a v kritickom stave ju previezli do budapeštianskej vojenskej nemocnice. Telá obetí nehody vyslobodili z vraku hasiči po uhasení požiaru. Košičanka Varholíková bola v čase havárie pod vplyvom alkoholu. Expertíza neskôr potvrdila, že v krvi vodičky bolo v čase nehody 1,5 promile alkoholu.

23. augusta 2012 – Súd okolia Budína rozhodol o vzatí slovenskej občianky Varholíkvej do vyšetrovacej väzby, väzba bola stanovená na 30 dní; verdikt ešte nebol právoplatný. Súd odmietol návrh obhajcu na domácu väzbu a na prepustenie na kauciu. Verdikt súd odôvodnil možnou hrozbou úteku a schovávania sa podozrivej.

23. augusta 2012 – Počet obetí nehody, ktorú spôsobila Eva Varholíková, stúpol na štyri. V budapeštianskej vojenskej nemocnici podľahla zraneniam 54-ročná žena, ktorá ako jediná dokázala po nehode vyliezť z horiaceho auta, traja ďalší vo vraku vozidla zhoreli.

28. augusta 2012 – Varholíková, ktorá čelila podozreniu zo spôsobenia nehody s bilanciou štyroch obetí, zostala vo vyšetrovacej väzbe. Rozhodol o tom na druhom stupni Tribunál okolia Budapešti. Odvolací súd pri verdikte v prípade vodičky potvrdil rozhodnutie vyšetrovacieho sudcu na prvom stupni. Podľa neho hrozil útek a schovávanie sa podozrivej.

30. augusta 2012 – Maďarská polícia zverejnila popis vodiča nákladného vozidla, ktorý mohol byť svedkom tragickej nehody slovenskej občianky Evy Varholíkovej. Podľa vyhlásenia veliteľstva polície Peštianskej župy sa počas vypočúvania svedkov objavili informácie, že k havárii, ktorá sa stala nadránom o 04.45 h, môže mať relevantné informácie maďarský kamionista. Medzičasom rodina Rezešovcov prostredníctvom obecnej samosprávy ponúkla rodinám zosnulých peniaze, ktoré však smútiaci odmietli.

17. septembra 2012 - Svedok augustovej dopravnej nehody Evy Varholíkovej v Maďarsku, po ktorom pátrala tamojšia polícia, konečne vypovedal a výrazne priťažil väznenej vodičke zo Slovenska. Svedok - vodič kamióna - vypovedal, že už niekoľko kilometrov pred osudnou nehodou sa dalo očakávať, že dôjde k nešťastiu. Asi desať kilometrov pred miestom havárie - pri čerpacej stanici - došlo k sporu medzi vodičkou BMW zo Slovenska a posádkou Fiata Punto pre uvoľnenie jazdného pruhu. Keď fiat napokon prešiel do iného pruhu, druhé vozidlo ho údajne tlačilo z cesty. Aj keď sa vodič fiata sťahoval až k samotnej krajnici, BMW ho vraj nasledovalo a neustále vytváralo naň tlak, až kým nedošlo k nešťastiu.

18. septembra 2012 - Zadržaná košická milionárka Eva Varholíková zostala vo väzbe. Rozhodol o tom Okresný súd v Budapešti. Predĺžili jej vyšetrovaciu väzbu do 23. decembra 2013.

December 2012 - Varholíková dala rodine zosnulých sumu okolo piatich miliónov forintov (17.140 eur) ako príspevok na pohreb. Rodina však uviedla, že bude od nej požadovať náhradu majetkovej a nemajetkovej ujmy v celkovej výške 40 miliónov forintov (137.122 eur); príspevok poskytnutý na pohreb nebol súčasťou požadovanej náhrady.

14. februára 2013 - Maďarská polícia ukončila vyšetrovanie kauzy Varholíková.

10. mája 2013 - Okresná prokuratúra okolia Budína prevzala od polície vyšetrovací spis s návrhom na vznesenie obvinenia Evy Varholíkovej. Prokuratúre zaslalo veliteľstvo polície Peštianskej župy po oboznámení sa s jeho obsahom. Žena čelila podozreniu z trestného činu spôsobenia dopravnej nehody pod vplyvom alkoholu s následkom smrti viacerých osôb. Podľa vyšetrujúcich orgánov bolo dokázané, že vodička bola pri nehode pod vplyvom alkoholu; išlo o významný moment, pretože obhajoba tvrdila, že Varholíková si z fľaše vodky v aute odpila vplyvom šoku až po havárii.

17. mája 2013 - Okresná prokuratúra okolia Budína vzniesla voči Varholíkovej obvinenie. Žena bola obvinená z trestného činu spôsobenia dopravnej nehody pod vplyvom alkoholu s následkom smrti viacerých osôb.

14. augusta 2013 - Eva Varholíková začala popíjať alkohol už 20. augusta 2012 - deň pred tragickou haváriou. Vo vyšetrovacom spise je uvedené, že Slovenka začala popíjať pivo a víno už okolo poludnia. Vo výpovedi však uviedla, že z fľaše vodky, ktorú našli v aute, sa napila až po nehode, pretože bola veľmi rozrušená. Vzorky krvi od ženy odobrali dvakrát a vzorku moču raz. Tri odbery preukázali rôznu hladinu alkoholu, pričom táto hodnota každým odberom stúpala. Podľa interného lekára Istvána Kóczána to znamená, že sa alkohol postupne vstrebával v žalúdku. Vyšetrovanie potvrdilo, že v krvi vodičky bolo v čase nehody 1,5 promile alkoholu, čo je stav strednej opitosti.

27. augusta 2013 - Súdny proces s Varholíkovou sa začal v budove Súdu pre okolie Budapešti. Obvinená v úvode pojednávania odmietla vypovedať. Vyhlásila iba, že ani v jednom z dvoch bodov obžaloby sa necíti byť vinnou. Obvinenú predviedli do budovy súdu v putách príslušníci väzenskej stráže. V rámci úvodného dňa pojednávania vypovedali svedkovia a súdni znalci.

29. augusta 2013 - Vypočutím ďalších ôsmich svedkov pokračoval proces s Evou Varholíkovou. Obhajca obvinenej Péter Novák navrhol ďalšiu expertízu, ktorá by prostredníctvom záznamu kamery z diaľnice vyvrátila obvinenie Varholíkovej z trestného činu ohrozenia cestnej premávky.

3. septembra 2013 - Vypočutím dopravných znalcov pokračoval proces s Varholíkovou na Súde pre okolie Budapešti.

5. septembra 2013 - Lekári urobili niekoľko chýb v procese zisťovania alkoholu v krvi Slovenky Evy Varholíkovej. Na Súde pre okolie Budapešti vypočuli v rámci štvrtého dňa pojednávania dvoch lekárov a záchranára, ktorí sa po nehode na maďarskej diaľnici M3 stretli ako prví s obvinenou Slovenkou. Z výpovedí vyplynulo, že síce viaceré testy preukázali vyše jedného promile alkoholu v krvi Varholíkovej, ale dvaja lekári pri odbere krvi urobili viacero chýb. Prvý test, ktorý preukázal alkohol v organizme vodičky, urobil na mieste nehody policajt krátko po havárii.

Po prevoze Slovenky do nemocnice v Hatvane lekár nariadil najskôr röntgenové vyšetrenie, až potom jej odobral krv. Podľa sudkyne polhodinové zdržanie mohlo skomplikovať dokazovanie požitia alkoholu a viedlo k nepresnostiam. Jeden z ošetrujúcich lekárov vyhlásil, že pred odberom krvi a moču musel najskôr pacientku vyšetriť. V jej dychu necítil alkohol a správanie Slovenky bolo podľa jeho vyjadrenia konsolidované, aj keď tvrdila, že si nehodu nepamätá. Záchranár, ktorý zasahoval po nehode a previezol Varholíkovú do nemocnice, v správe uviedol, že síce jej dych nebol čistý, ale to mohlo byť spôsobené mnohými faktormi, napríklad aj zjedením cukríkov. V dôsledku silného dymu na mieste havárie to podľa jeho slov nebolo možné špecifikovať.

Varholíkovej exmanžel Erik Fischer, ktorý mal vypovedať pred súdom, sa na pojednávanie nedostavil s odvolaním sa na zaneprázdnenosť. Sudkyňa nariadila jeho opätovné predvolanie spolu s ďalšími dvoma svedkami.

11. septembra 2013 - Ani štyria experti nevedeli na súdnom pojednávaní dokázať, že Varholíková spôsobila v auguste 2012 nehodu pod vplyvom alkoholu. To, že pila alkohol, je fakt. Ale či pred haváriou, alebo až po nej - ako to tvrdí ona - nie je jasné. Varholíkovej matka zaplatila pozostalým štyri milióny forintov (13.358 eur). Išlo iba o zálohu, príbuzní obetí si totiž chceli uplatniť nárok na odškodnenie v rámci občianskeho sporu po ukončení prebiehajúceho trestnoprávneho sporu.

13. septembra 2013 - Vodič kamióna, ktorý je svedkom číslo šesť v pojednávaní kauzy dopravnej nehody Slovenky Evy Varholíkovej, pred súdom v Budapešti vyhlásil, že niekoľko kilometrov pred haváriou vozidlo značky BMW so slovenským evidenčným číslom ohrozovalo v ľavom jazdnom pruhu pomalšie idúci malý fiat. Obhajca obvinenej Péter Novák zo záznamov diaľničnej kamery vyzdvihol skutočnosť, že fiat sa dvakrát priblížil k deliacej čiare vozovky bez použitia smerovky, čo podľa neho "síce neznamená, že v čase nehody nezapla smerovky, ale dokázať to bude možné iba veľmi ťažko".

25. septembra 2013 - Súd vytýčil ďalšie pojednávania. Okrem iného odmietol podanie obžaloby, ktoré sa týkalo žiadosti o novú lekársku expertízu. Odmietol aj dve podania obhajoby, ktorá iniciovala zapojenie psychologického znalca do procesu a žiadala zverejnenie výpovede svedka Erika Fischera zo súdneho procesu na Slovensku v kauze umiestnenie dieťaťa obvinenej. Bývalého partnera obvinenej Fischera súd nariadil opäť predvolať na výpoveď, v dovtedajšom priebehu procesu totiž súdnu výzvu neuposlúchol. Súd akceptoval požiadavku obhajoby, ktorá iniciovala ďalšiu technickú expertízu a rozhodol, že znalci musia vypracovať nový posudok s analýzou nehody.

21. októbra 2013 - Varholíková neuháňala v osudnom čase po diaľnici M3 sama. Išiel totiž za ňou autom jej vtedajší druh Lukáš Trnovský, ktorý mohol byť od nej vzdialený zhruba 30 kilometrov. Vyplývalo zo zoznamu hovorov vo Varholíkovej mobilnom telefóne. Muž jej priebežne volal: otázkou bolo, či naháňačka zohrala úlohu v havárii. Žena od 03.48 h s ním hovorila vyše jednej minúty a pravdepodobne vedela, že ide za ňou. Z lokalizácie ďalších iniciovaných, ale Varholíkovou neprijatých hovorov vyplynulo, že Trnovský mohol byť za ňou vzdialený zhruba 25 kilometrov.

29. októbra 2013 - Prezentovaním nových posudkov s analýzou nehody pokračovalo pojednávanie kauzy dopravnej nehody Slovenky Evy Varholíkovej. Súd v rámci pojednávania vypočul znalcov po tom, čo v septembri akceptoval požiadavku obhajoby, ktorá iniciovala ďalšiu technickú expertízu. Súd nariadil vypracovanie nového posudku s analýzou nehody. Žiadosť o možnosť prepustenia na kauciu, prípadne uvalenie domácej väzby, ktorú predložila Varholíková, Okresný súd v Gödöllö zamietol. Ukončil sa proces dokazovania.

19. novembra 2013 - Obvinená tesne pred pojednávaním nečakane doplnila svoju výpoveď a vyhlásila, že bezprostredne pred nehodou bola náhle oslepená. Maďarský prokurátor považoval obvinenie Varholíkovej za dopravnú nehodu za dokázané. Vyplynulo to zo záverečnej reči obžaloby. Tvrdenia vo výpovedi Slovenky Evy Varholíkovej nemožno vnímať ako dôkaz, pretože obsahujú množstvo nepravdepodobných vecí, vyhlásil v záverečnej reči právny zástupca pozostalých štyroch obetí nehody Ádám Hantos.

22. novembra 2013 – Slovenku Evu Varholíkovú okresný súd v maďarskom Gödöllö uznal za vinnú a odsúdil ju na nepodmienečný trest odňatia slobody v trvaní šiestich rokov. Súd ju na prvom stupni oslobodil spod obvinenia z trestného činu ohrozenia cestnej premávky, zároveň však nariadil zákaz riadenia motorových vozidiel na dobu dvoch rokov. Vyšetrovaciu väzbu, ktorá trvala rok, započítali do výkonu trestu. Podmienečne ju bolo možné prepustiť po uplynutí dvoch tretín trestu. Odsúdenej bolo nariadené zaplatiť súdne trovy vo výške 5,68 milióna forintov (19.159 eur). Podľa zdôvodnenia rozsudku Slovenka pod vplyvom alkoholu spôsobila dopravnú nehodu s následkom smrti viacerých ľudí. V čase nehody jazdila rýchlosťou najmenej 160 km/h. Rozhodnutie nebolo právoplatné. Obhajca aj prokurátor podali odvolanie voči rozsudku. Prokurátor žiadal trest sprísniť, kým obhajca žiadal prepustenie Slovenky. Súd následne rozhodol o jej umiestnení do domácej väzby. Rozhodnutie súdu týkajúce sa domácej väzby bolo vykonateľné aj napriek tomu, že ešte nenadobudlo právoplatnosť, z rúk Evy Varholíkovej preto v závere pojednávania odobrali putá. Budovu Súdu pre okolie Budapešti následne opustila síce policajným autom, ale už bez pút.

3. decembra 2013 - Maďarský Súd pre okolie Budapešti zrušil domácu väzbu Slovenky Evy Varholíkovej. Súd nariadil jej okamžité prevezenie do vyšetrovacej väzby. Podľa právoplatného verdiktu mala byť Slovenka vo vyšetrovacej väzbe až do ukončenia súdneho procesu na druhom stupni, najviac však dovtedy, keď uplynie trest odňatia slobody v zmysle prvostupňového rozsudku. "Obvinenú, ktorá má zahraničné občianstvo a zahraničné bydlisko, k Maďarsku neviažu žiadne väzby ani rodinné kontakty, preto nemá žiadny záujem zotrvať v krajine. Finančné zázemie a systém zahraničných vzťahov by jej v danom prípade mohli značne uľahčiť prípadnú realizáciu úteku za hranice aj napriek nasadenému elektronickému náramku," uvádza sa v zdôvodnení rozhodnutia súdu.

5. decembra 2013 - Maďarský súdny znalec v oblasti dopravy Gábor Melegh, ktorého na vypracovanie posudku k nehode Slovenky Evy Varholíkovej s tragickými následkami vyzval jej obhajca, zatajil pred súdom isté informácie týkajúce sa softvéru na modelovanie havárie. Na vypracovanie posudku použil Melegh kombináciu dvoch rôznych modelovacích programov. Na ich základe dospel k verzii o možnej zodpovednosti vodiča auta obetí za nehodu, ktorá pobúrila pozostalých štyroch obetí nehody. Na súde vypovedal, že použil iba jeden softvér. Nespomenul ale program, na ktorého vývoji pracoval a sám ho z titulu svojej pozície na univerzite verifikoval. Tento program podľa novín Heti Világgazdaság predáva firma registrovaná na Slovensku, v ktorej má Melegh majetkovú účasť. Komora súdnych znalcov podľa týždenníka pripúšťa, že ide o nezlučiteľnosť funkcií, nedokáže však voči tomu nič urobiť. Heti Világgazdaság tiež poznamenal, že Melegh so sudkyňou v kauze Varholíková písali knihu o dopravnom trestnom práve: otázkach expertíz dopravných nehôd "ho nemožno obísť" a všetky certifikáty súdnych znalcov v tomto odbore idú cez neho.

27. februára 2014 - Prekvapujúci zvrat v prípade nastal, keď žalobca stiahol odvolanie. Žalobca sa najskôr po vynesení verdiktu odvolal pre nízku výšku trestu a oslobodenie spod ohrozovania cestnej premávky.

5. mája 2014 - Na základe súdneho znaleckého posudku druhostupňový odvolací súd v Budapešti hneď v úvode odročil pojednávanie. Dôvodom bol zlý zdravotný stav obvinenej, ktorá sa preto na pojednávaní nemohla zúčastniť. Varholíková mala vo väzení epileptický záchvat, po ktorom stratila vedomie. Oficiálne však zverejnili iba toľko, že mala vírusové ochorenie žalúdka.

22. mája 2014 - Oslobodenie od obžaloby žiadal na odvolacom súde v Budapešti obhajca Varholíkovej obhajca Péter Novák. Žiadal, aby odvolací súd oslobodil jeho mandantku od obžaloby bez ďalšieho dokazovania. Ak by súd nepripustil takúto možnosť, v tom prípade obhajca avizoval, že predloží ďalšie dôkazy.

21.-22. júna 2014 - Maďarská polícia chcela ešte viac odhaliť pozadie nehody. Na diaľnici smerom z Miškovca do Budapešti, kde sa tragédia odohrala, uzavreli úsek dlhý 16 kilometrov a nehodu analyticky zopakovali. Na rekonštrukciu mali podľa hovorcu odvolacieho súdu prísť všetci, ktorí sú zainteresovaní do prípadu. Samotná obžalovaná Eva Varholíková sa odmietla rekonštrukcie zúčastniť.

25. júla 2014 - Odvolací súd v Budapešti odmietol žiadosť obhajoby na prepustenie Evy Varholíkovej z vyšetrovacej väzby. Súd v zdôvodnení rozhodnutia uviedol, že obvinená je zahraničnou občiankou, ktorá nemá väzby v Maďarsku a jej majetkový stav by umožnil útek.

8. septembra 2014 - Prezentovaním nových odborných posudkov troch súdnych znalcov pokračovalo pojednávanie na Odvolacom súde pre okolie Budapešti. Predsedníčka senátu Sarolta Stubeczky v úvode pojednávania vylúčila z procesu aj ďalšieho experta, Miklósa Kovácsa, ktorý v prvostupňovom pojednávaní bol najskôr súkromným znalcom povereným obhajcom Evy Varholíkovej. Potom ho však sudkyňa senátu prvostupňového súdu určila za nezávislého technického znalca. Podľa predsedníčky senátu expert nedokázal zabezpečiť nestrannosť, preto ho z odvolacieho konania vylúčila.

9. septembra 2014 - Varholíková na Odvolacom súde pre okolie Budapešti v rámci práva posledného slova vyjadrila sústrasť pozostalým obetí. Dodala, že jej je veľmi ťažko, keď je preč od svojich detí, a súd požiadala o mierny rozsudok. Slovenka lámanou, ale relatívne dobrou maďarčinou pred súdom podotkla, že ten, kto ju pozná, vie, akým človekom v skutočnosti je. Prokurátor András Tóth v záverečnej reči požiadal súd, aby rozsudok prvostupňového súdu zrušil - tým by chcel dosiahnuť, aby sa proces začal úplne odznova.

11. septembra 2014 - Odvolací súd pre okolie Budapešti odsúdil občianku Slovenskej republiky Evu Varholíkovú na deväť rokov väzenia za dopravnú nehodu so štyrmi obeťami, ktorú v roku 2012 spôsobila na maďarskej diaľnici M3.

01 - Modified: 2006-10-12 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Henry atakuje rekord
01 - Modified: 2024-11-04 06:21:11 - Feat.: - Title: Pád minibusu do rokliny v Ekvádore si vyžiadal najmenej desať obetí 02 - Modified: 2024-11-01 12:52:00 - Feat.: - Title: Pri nehode troch áut na D1 v smere z Bratislavy sa zranili traja ľudia 03 - Modified: 2024-10-31 15:44:04 - Feat.: - Title: Diaľnica D1 pri Zlatých pieskoch je po nehode už plne prejazdná 04 - Modified: 2024-10-21 10:49:32 - Feat.: - Title: Na trati vo Valalikoch sa zrazil vlak s osobným autom 05 - Modified: 2024-10-15 07:36:46 - Feat.: - Title: Tunel Sitina v Bratislave je pre nehodu uzavretý, vytvorila sa 10-kilometrová kolóna
menuLevel = 1, menuRoute = svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = svet, homepage = false
21. november 2024 15:34