Na konci októbra mali Číňania a Severokórejčania slávnostne otvoriť štvorprúdový diaľničný most cez rieku Jalu. Mal uľaviť dosluhujúcemu mostu Priateľstva a otvoriť novú obchodnú trasu pre tisíce nákladných áut. Most síce už stojí, jeho otvorenie sa však odkladá na neurčito. Končí totiž uprostred poľa.
Čínske a severokórejskej brehy spája v prístavnom meste Tan-tung dosluhujúci most zo štyridsiatych rokov. Cez noc končí v temnote. Foto: Roman Harak, CC-BY-SA, Creative Commons
"V Tan-tungu bola uzavretá medzivládna dohoda na spoločnej výstavbe, prevádzke a údržbe mosta cez rieku Amrokkang na hraniciach KĽDR a Číny," hlásala v roku 2010 severokórejská štátna agentúra KCNA. Vzťahy medzi oboma krajinami boli vtedy na špičkovej úrovni a panoval medzi nimi čulý obchodný ruch.
Zďaleka najviac tovaru sa zbieralo, a vlastne dodnes zbiera, práve do čínskeho prístavného mesta Tan-tung. Od štyridsiatych rokov tam stojí most Čínsko-severokórejského priateľstva. Zhruba kilometrový oceľový kolos slúžiaci vlakom aj autám však nevyhovuje, jeho kapacita navyše tiež nie je závratná.
Doplniť ho preto mal moderný visutý most so štvorprúdovou diaľnicou, ktorý by každý deň priviedol do severokórejského mesta Sinuidžu tritisíc áut.
Stavba Číňanov vyšla na 350 miliónov dolárov. Elegantný most s dvomi mohutnými piliermi brehy oboch krajín po štyroch rokoch skutočne prepojil a čínske úrady naplánovali aj slávnostné otvorenie. Billboardy na čínskej strane mosta sľubovali, že začne fungovať na konci októbra, slávnosť je však odložená na neurčito. A aktualizované satelitné snímky na serveri Google Maps jasne ukazujú, prečo sa to stalo.
Na čínskej strane sa zdá byť všetko v poriadku, KĽDR však nový most nenapojila k svojej cestnej sieti. Stavba za milióny, ktorá mala symbolizovať priateľstvo a ekonomickú spoluprácu medzi oboma socialistickými štátmi, tak končí uprostred polí. Pchjongjang sa mal do projektu zapojiť tým, že vybuduje štyri kilometre vozovky a napojí tak most na svoju "Národný trasu 1".
Asi kilometrovú časť prípojky Severokórejčania zrejme tento rok podľa satelitných snímok skutočne rozostavali. Ako však píše server NKnews.org, práce sa nakoniec podľa všetkého zastavili.
Vzťahy medzi Čínou a KĽDR značne ochabli
"Myslím, že je to jasný dôkaz o tom, že most teraz nepatrí medzi priority severokórejského vedenia. Neviem, akým spôsobom pracujú so štátnym rozpočtom, ale môže to súvisieť s ich obavami z ekonomickej závislosti na Číne, "povedal novinárom amerického servera, ktorý má svoje spravodajcu v Soule a Pekingu, Daniel Pingston z Medzinárodnej krízovej skupiny (ICG).
"Pekingské úrady už Severnú Kóreu nepovažujú za takého dobrého suseda. Zmena v čínsko-severokórejských vzťahoch vrhla budúcnosť nového mosta do hlbokého šera, "doplňuje špecialista na čínsku ekonomiku Ka-ho Yu z londýnskej univerzity King's College.
Podľa britského denníka The Times Čínu nemilo prekvapil napríklad minuloročný jadrový test, Pchjongjang navyše v minulých dňoch pohrozil ďalším. Vzájomným vzťahom neprospievajú ani popravy vysokých straníckych funkcionárov, s ktorými bola Čína v kontakte, alebo únosy rybárskych lodí.