Počet potvrdených obetí havárie juhokórejského trajektu stúpol dnes na deväť, 287 ľudí je však naďalej nezvestných, citovala úrady juhokórejská tlačová agentúra Jonhap.
Zatiaľ posledné tri telá sa našli, keď vojenskí potápači a ďalší záchranári pátranie obnovili dnes krátko po poludní, uviedla pobrežná stráž.
Záchranári najskôr búchali na trup potopenej lode vyčnievajúci na hladinu v nádeji, že budú počuť odpoveď od niekoho, kto uviazol v prevrátenom plavidle, ale nič nepočuli, informovali juhokórejské médiá. Vyše 24 hodín po nehode je ich hlavnou prioritou kontrola vnútrajšku lode, z ktorej trčí nad hladinu iba malá časť, keďže niekto mohol prežiť vo vzduchových bublinách. Je nepravdepodobné, že by ešte našli preživších v kalných vodách mora, ktorého teplota je iba 12 stupňov a sú v ňom silné prúdy.
Z lode, na ktorej sa nachádzalo 475 cestujúcich a členov posádky, zachránili 179 ľudí. Päťdesiat z nich bolo zranených, spresnil Jonhap. Na trajekte bolo 325 študentov zo strednej školy na predmestí Soulu, ktorí sa z prístavu Inčchon vydali na výlet na ostrov Čedču.
Posádka vyslala núdzový signál o 08.58 h miestneho času (v utorok 01.58 h SELČ). Podľa pobrežnej stráže sa loď prudko naklonila a začala naberať vodu. Do dvoch hodín sa potopila približne 20 kilometrov od pobrežia. Vyše 100 lodí a lietadiel armády i pobrežnej stráže prehľadáva celú oblasť, informovala dnes agentúra Jónhap. Pomáhajú im rybárske člny a vyše 550 potápačov.
Vláda uviedla, že na miesto nehody dorazia v piatok tri žeriavy. "Od polnoci až do skorých ranných hodín sme uskutočnili päť pátracích akcií pod vodou, ale silné morské prúdy a kalná voda sú veľkými prekážkami," vyhlásil dnes na tlačovej konferencii v Soule minister pre verejnú bezpečnosť Kang Pjung-kju.
Zatiaľ nikto oficiálne nevysvetlil, prečo sa trajekt na pravidelnej trase potopil. Vláda iba otvorila oficiálne vyšetrovanie. Štátna televízna spoločnosť YTN citovala vyšetrovateľov, podľa ktorých sa trajekt odchýlil zo zvyčajnej trasy a nárazový vietor posunul nákladné kontajnery uložené na palube. V širšom okolí trasy sa nachádzajú plytčiny a nebezpečné skaly.
Z televíznych záberov vyplýva, že loď bola už silno naklonená na bok, keď ju opúšťali cestujúci v záchranných vestách, ktorí vo vlnách čakali na záchranné člny. Podľa juhokórejských médií sa na vodu podarilo spustiť z trajektu iba dva záchranné člny. Svedkovia povedali médiám, že kapitán trajektu, ktorého zadržala polícia, ho opustil medzi prvými.
Lodná spoločnosť, ktorej trajekt patrí, sa za nehodu ospravedlnila, nekomentovala ju však. Niektorí rodičia nezvestných stredoškolákov si v stredu večer najali vlastné člny s potápačmi, aby pátrali po svojich deťoch. "Keďže nás vláda odmietla zobrať na miesto nehody, 11-ti rodičia si najali sami čln, do ktorého zobrali aj reportéra a potápača. Nijaká záchranná operácia však neprebiehala," citovala agentúra Reuters jedného otca.
Podľa pobrežnej stráže sú v mori, kde sa trajekt potopil, veľmi silné podmorské prúdy, ktoré niekoľko hodín marili snahy potápačov dostať sa do potopenej lode. Spoločnosť Web Solus poskytla bezplatne robotickú ponorku, aby preskúmala vnútrajšok lode, kde by sa mohli nachádzať preživší.
"Rodiny a záchranári prehľadávali iba hladinu mora. My musíme rýchlo konať a prehľadať aspoň časť lode pod vodou," citoval Reuters operátora ponorky. Na trajekte cestovali podľa čínskych médií aj dvaja Číňania, jeden Rus a dvaja Filipínci. Filipínci sú v bezpečí, zvyšní traja cudzinci sú medzi nezvestnými.
Trajekt Sewol postavili v Japonsku v roku 1994. Jeho kapacita je 921 cestujúcich, 180 áut a 152 nákladných kontajnerov, sumarizovala agentúra Jonhap. Podobné veľké lodné nešťastie zažila Kórea v roku 1993, keď prišlo o život 292 ľudí.