Záznamy z čiernej skrinky havarovaného Airbusu A 320 spoločnosti Germanwings aj napriek značnému poškodeniu poskytli vyšetrovateľom potrebné údaje. Tie odhalili tragickú pravdu. „Pilot, ktorý bol v kokpite sám, uviedol lietadlo do prudkého klesania pravdepodobne dobrovoľne,“ povedal na tlačovej konferencii Brice Robin, prokurátor z francúzskeho Marseille. Následkom klesania lietadlo narazilo do horského masívu Les Trois Echevés a zahynulo všetkých 150 ľudí na palube.
Desaťminútová cesta na smrť
Celý let prebiehal až do posledného ohlásenia sa riadiacej veži na barcelonskom letisku El Prat bez problémov. Posádka s vežou bez problémov komunikovala. Veci sa skomplikovali až po poslednom hlásení o 10.49 h. Kapitán lietadla opustil kokpit a prvý dôstojník za ním zavrel bezpečnostné dvere.
Kapitán lietadla sa pokúšal do kokpitu dostať, dvere sú však veľmi pevné. „Na zvukovom zázname počuť, ako kapitán klope a búcha na dvere. Počuť dispečerov, ako sa opakovane snažili skontaktovať s pilotom. Ten však neodpovedal, ale do nárazu bol nažive,“ objasnil situáciu na palube prokurátor Robin. Dodal, že na zázname počuť aj výkriky cestujúcich. Zvukový záznam sa končí nárazom do zeme.
Pilot bol úplný nováčik
Prvý dôstojník Andreas Lubitz, ktorý bol v kokpite sám, mal len veľmi málo skúseností. Podľa Polly Boiko, reportérky televízie Russia Today v Londýne, mal nalietaných len 630 hodín, čo však stačí na hodnosť prvého dôstojníka. V spoločnosti Germanwings začal pracovať v roku 2013, hneď po tom, ako absolvoval leteckú školu. Predtým, ako nastúpil na výcvik, pracoval ako steward.
„Konaním pilota sme šokovaní a nevieme si ho vysvetliť,“ povedal riaditeľ leteckej spoločnosti Germanwings Thomas Winkelmann. „Prvý dôstojník, ktorý pád pravdepodobne spôsobil, prešiel počas výcviku všetkými lekárskymi prehliadkami bez problémov,“ povedal riaditeľ Lufthansy Carsten Spohr.
Dodáva, že po skončení výcviku sa psychologické posudky ďalej nevykonávajú.
Kapitán letu, ktorý sa do kokpitu nevedel dostať, pracoval pre Lufthansu už viac ako desať rokov. Bol teda veľmi skúsený a nalietaných mal viac ako 6000 hodín.
Dvere sú dvojsečná zbraň
„Sme šokovaní informáciami, ktoré nám poskytli francúzski vyšetrovatelia,“ píše sa v stanovisku spoločnosti, ktoré Germanwings zverejnili na sociálnej sieti Twitter.
Bezpečnostné dvere vedúce do kokpitu sú nerozbitné. Ak sa v kokpite niekto zamkne, nedá sa dostať dnu. Chránené sú heslom a sú nepriestrelné. Pilot kokpit môže opustiť, keď ide napríklad na toaletu, alebo v prípade dlhších letov si aj pospať. Musí ho však nahradiť letuška alebo ďalší pilot. „V kokpite sa stále musia nachádzať minimálne dvaja a dvere musia byť stále zatvorené,“ vysvetľuje pilot Vratko Rohoň. Na palube letu tak zrejme došlo k tragickému porušeniu pravidiel.
Samovražda s lietadlom? Nebolo by to prvýkrát
Prípad Airbusu A 320 nízkonákladovej spoločnosti Germanwings, ktorý k zemi priviedol úmysel pilota spáchať samovraždu, nie je v histórii letectva ojedinelým. „Depresie sú najčastejším dôvodom, prečo piloti spáchajú samovraždu na palube lietadla. Niektorí tak robia v tichosti, iní so sebou na smrť berú aj pasažierov,“ tvrdí Terrence McCoy, odborník na letectvo, ktorý píše pre Washington Post. Podľa štúdie, ktorú vypracoval Americký úrad pre civilné letectvo, za posledných dvadsať rokov spáchalo samovraždu len v Spojených štátoch amerických až dvadsaťštyri pilotov.
Najtragickejším incidentom samovraždy pilota je prípad Boeingu 767 spoločnosti Egypt Air. Pilot priviedol lietadlo do strmhlavého pádu hneď po tom, ako druhý pilot odišiel na toaletu. Tragédia si vyžiadala 217 mŕtvych. Posledný známy prípad samovraždy pilota, pri ktorom zomrelo viac ľudí, je z Namíbie. Menšie lietadlo spoločnosti LAM priviedol pilot do strmhlavého pádu a zabil tridsaťtri ľudí na palube. Utorňajšia havária so 150 obeťami je tak druhou najtragickejšou nehodou v dejinách letectva, ktorú spôsobila samovražda pilota.